- 5282
Unul dintre spectacolele in premiera cu care Teatrul National din Iasi vine in intampinarea Sarbatorilor de iarna este Hollywood Mirage de Ion Sapdaru (sala Uzina cu teatru, regia Ion Sapdaru, premiera sambata si duminica, 15-16 decembrie, ora 19:30). Cei care nu pot ajunge la premiera, vor putea fi prezenti la vizionarea cu public de pe 14 decembrie, seara. Spectacolul este programat pentru 25 si 30 ianuarie, 2 si 21 februarie, de la aceeasi ora. Din luna martie spectacolul este relocat in Sala Mare a TNI, de la ora 19:00, in urmatoarele zile: vineri, 8 martie, duminica, 14 aprilie, vineri, 31 mai. Update: in stagiunea 2013-2014, spectacolul se joaca din nou in sala Uzina cu teatru, pe 20 decembrie, 11 ianuarie, 23 martie, 21 iunie, de la ora 19:30.
Regizorul Ion Sapdaru lucreaza cu scenografa Rodica Arghir, art design Florin Apetrei, coloana sonora Cosmin Panaite. Regizorul mizeaza pe lansarea unor actori tineri, cum ar fi Daniel Chirila si Claudia Chiras, ce vor juca prima data pe scena TNI. Din distributie mai fac parte actorii Constantin Puscasu, Dumitru Nastrusnicu, Irina Radutu Codreanu, Cosmin Maxim, Ionut Cornila, Annemarie Chertic, Constantin Avadanei, Silvia Popa, Daniel Busuioc, Diana Chirila, Cosmin Panaite.
Hollywood Mirage este o piesa despre imitatie. Actiunea de petrece intr-un local din Bucuresti, unde chelnerii imita personaje din filme. Traim intr-o societate de import, cu valori de import, mimand entuziasmul la sarbatori de import, iar oamenii au personalitati de imprumut, inspirate de filmele americane si de show-business-ul american. «De mai bine de-o suta de ani, Hollywood-ul este cea mai mare amagire dulce-amaruie a omului contemporan, spune Ion Sapdaru. Hollywood-ul a impus civilizatiei moderne modele, gusturi, nevroze si clisee». Spectacolul sau se vrea atat o satira, cat si o intelegere a faptului ca mirajul miturilor hollywoodiene nu poate fi evitat : «Marea uzina de povesti, Hollywood Mirage, isi continua drumul sau triumfal…».
Piesa, dupa cum marturiseste autorul ei, este scrisa in maniera cinematografica, valorificand «dialogul stradal». Ca dramaturg, Ion Sapdaru nu este interesat decat de dialoguri normale intre oameni normali, pe care actorii sa le inteleaga usor atunci cand analizeaza personajele si relatiile dintre personaje. Daca e sa ne referim la cele trei componente dramatice (personaje, relatii dintre personaje, situatie), Ion Sapdaru mizeaza pe autenticitatea situatiei si pe credibilitatea personajelor.
Cu acest prilej, autorul isi lanseaza si un volum de teatru, aparut anul acesta la Editura Tracus Arte, in Colectia Dramatika. Criticul Gabriel Andronache scria despre Ion Sapdaru ca dramaturg urmatoarele : «Atent observator al naturii umane, melancolic si entuziast, tandru si acid, hatru si ciufut, Ion Sapdaru scrie cu o pofta nebuna. Scormoneste sub masca banalitatii umane pana face sa tasneasca, ca un gheizer rebel, intreaga zacere fierbinte din subsolul sufletesc pe care fiecare dintre noi ne caznim sa o ascundem de ochii lumii, intr-o ipocrizie pe care ne-o impun regulile alienate ale asa-zisei socializari».