- 7658
O noua premiera este programata pentru acest sfarsit de an la Teatrul National Iasi: Prostii sub clar de luna de Teodor Mazilu, un spectacol de Ovidiu Lazar, care semneaza atat regia, scenografia cat si spatiul sonor. Premiera are loc vineri, 14 decembrie, de la ora 19:00, in Sala Teatru³, si-i are in distributie pe Livia Iorga, Roxana Marza, Doru Aftanasiu, Horia Verives, Brandusa Aciobanitei, Oana Sandu si Radu Homiceanu. A doua reprezentatie este programata pentru sambata 22 decembrie de la aceeasi ora, pretul unui bilet fiind de 32 de lei (16 lei pentru elevi, studenti si pensionari). Spectacolul se va juca din nou pe 20 ianuarie, 3 februarie, 3 si 31 martie, 5 aprilie, 17 si 23 mai. In stagiunea 2013-2014, noi reprezentatii sunt programate pentru 6 noiembrie, 12 decembrie si 27 februarie, 14 martie, 6 iunie. Update: in stagiunea 2014-2015, spectacolul se joaca pe 15 martie, 28 mai, 4 iunie, de la aceeasi ora.
Prostii sub clar de luna (1963), Acesti nebuni fatarnici (1971), Mobila si durere (1980), Don Juan moare ca toti ceilalti, Somnoroasa aventura, O sarbatoare princiara si Frumos e in septembrie la Venetia sunt piesele care l-au facut cunoscut pe Teodor Mazilu. Anii ’70 impuneau o anumita cenzura, insa Teodor Mazilu a reusit, prin stilul sau satiric si ironic, sa se faca remarcat si sa fie placut publicului. Regimul si-a exercitat autoritatea, piesa Prostii sub clar de luna pusa in scena de Lucian Pintilie la Teatrul Bulandra - si socotita de multi drept cea mai reprezentativa pentru dramaturg - fiind scoasa de pe afis chiar in anul aparitiei.
“Cred ca, dupa Caragiale, Teodor Mazilu este dramaturgul irevocabil al romanismului in expansiunea sa exaltata si mediocra, caci ne paste permanent o autentica «ipocrizie a disperarii» care ne face mereu convertibili la ignoranta si mereu obedienti fata de circumstante aparent favorizante”, spune Ovidiu Lazar. Dramaturgia lui nu reda, pur si simplu, conflictele si atmosfera societatii in care autorul a trait. El propune si creaza o lume distincta, consistenta si interesanta, creaza tipuri carora le accentueaza grotescul si care isi etaleaza, fara retusuri, portretul interior. Piesele lui Mazilu prezinta o lume inchisa in clisee, pestrita, care are o structura profund bolnava, cu morala indoielnica si cu trasaturile pregnante ale subculturii.
Prin montarea de la National, regizorul Ovidiu Lazar isi doreste “o comedie puternica, despre societatea «de taraba» a zilelor noastre: totul se vinde si/ sau se cumpara, viata personala e un subiect de tranzactii financiare si/ sau erotice, iar sentimentele au devenit mijloace de santaj rizibil. Asadar, comèdia se petrece intr-un soi de talcioc unde totul si toate sunt uzate, dar oricand utilizabile sau reutilizabile. Aici se traieste, aici se doarme, se mananca, se bea, aici au loc despartiri si indragostiri, toate temporare si frugale, caci aici totul se vinde si se cumpara in barem de timp si intr-o savuroasa ilegalitate. Personajele se incalcesc in amalgamul strident al unor vremuri nebune si supravietuiesc prin intermediul unor ticalosii ieftine (de taraba, evident).”
La un an distanta de O sarbatoare princiara, montat la Ateneul Tatarasi in toamna anului trecut, Ovidiu Lazar concepe inca un spectacol dupa textul dramaturgului roman. Roxana Marza si Horia Verives, remarcati in acel spectacol, se regasesc si in distributia pentru noua piesa.