- 2994
Neruda, in regia lui Pablo Larraín. Dupa No si Jackie, cel mai recent al regizorului chilian, cu Gael García Bernal, Luis Gnecco si Mercedes Morán, ajunge din acest weekend pe ecranele din toata tara. Prezentat in premiera la Cannes anul trecut si propus de Chile la Oscar-ul pentru Film Strain, Neruda a ajuns la Globurile de Aur, iar in Romania a fost vazut prima data la TIFF. La Iasi se vede pana joi la Cinema Victoria, in fiecare seara de al 17.45. UPDATE: Filmul mai ruleaza la Cinema Victoria intre 8 - 14 septembrie de la ora 14:30 (pretul unui bilet este 8 lei).
1948. Un Chile afectat de Razboiul Rece. In Congres, senatorul Pablo Neruda (Luis Gnecco) critica guvernul la scena deschisa si este destituit din functie de Presedintele Gabriel González Videla. Tanarul inspector Óscar Peluchonneau (Gael García Bernal) primeste misiunea de a-l aresta pe celebrul poet chilian. Persecutat de regimul comunist al lui Videla, Neruda incearca sa fuga din tara impreuna cu sotia sa, pictoritia Delia del Carril (Mercedes Morán), insa sunt fortati sa se ascunda. Poetul se joaca, lasandu-i inspectorului cu buna stiinta indicii care fac vantoarea mai periculoasa si din ce in ce mai personala. In jocul de-a soarecele si pisica, Neruda vede ocazia de a se reinventa, de a deveni un simbol al libertatii si o legenda a literaturii.
Despre film, criticul Cristi Marculescu scrie intr-o cronica publicata pe Art7 ca “nu-i chair escapada delicioasa cu poet gras, sarmant, plin de sine si mustind de versuri comuniste pe care o promite trailerul. Este o sondare subversiva a unui moment politic si-o punere in abis a ciocnirii dintre idealuri (si dragostea pentru ele) si ego-ul lui Neruda. O negociere continua intre fugar si cei din jur, intre poet si realitate, intre brutalitatea regimului ce-avea sa vina (si Pinochet, urmatorul dictator iubit de Us of A are o scurta aparitie) si joaca de-a hotii si vardistii”.
Un alt critic roman de film care a scris despre noul film al lui Larrain este Ionut Mares, intr-o cronica publicata in Ziarul Metropolis: “Printr-o regie (doar aparent) bulversanta, care indeamna spectatorul sa renunte la comoditate, Larrain pare a fi gasit cel mai potrivit stil pentru a reflecta in spirit, de pe pozitii egale, nu atat fragmente din viata extravaganta a unui urias scriitor, cat un tip de literatura greu de incadrat. „Neruda” isi dezvaluie permanent caracterul de construct fictional. De la trasaturile ingrosate ale personajelor, la numeroasele cadre frontale in care acestea sunt filmate. De la secventele din masina, realizate in studio, ca in cinema-ul american al anilor `40, la vocea din off (specifica de altfel unor filme noir ale aceleiasi perioade)”.