- 3068
Al doilea cel mai bine vindut film romanesc din 2016 (dupa Bacalaureat al ieseanului Cristian Mungiu), lungmetrajul independent Usturoi a fost realizat in Ardeal si a reusit sa depaseasca toate asteptarile in materie de bilete vindute si buzz pe social media. Chiar daca premiera a avut loc in iarna acestui an si intre timp a devenit disponibil si pe VOD, salile de cinema din toata tara inca il mai programeaza. Continuam interviul pe care regizorul filmului, Lucian Alexandrescu, ni l-a acordat acum citeva luni si incercam sa aflam mai multe detalii despre campania de promovare.
AltIasi: In campania de promovare a filmului a contat aportul blogosferei? Cum ati gindit strategia de promovare?
Lucian Alexandrescu: Pot sa zic ca toata promovarea i se atribuie lui Radu si prietenilor lui din blogosfera romaneasca. Initial asa a fost vorba, ne unim amandoi eforturile si fiecare isi focalizeaza energia acolo unde se pricepe mai bine. Eu stiam cum sa pun un film pe ecran, el cum sa il promoveze (stil unic inventat de Radu). Deci vreau sa zic ca era bine sa avem in spate o echipa profesionista care se ocupa numai de promovat filme, dar Radu s-a descurcat de minune, pot sa zic ca valoreaza cat o echipa intreaga doar persoana lui. E brilliant baiatul iar intrebarea asta este mai mult pentru el.
AI: Va distribuiti singuri filmul in cinematografe? Cum a decurs procesul de gasire a salilor si programarea filmului?
LA: Aici iara creditul ii revine lui Radu. Prima lansare a fost in lantul cinematografic RADEF, si asta datorita Ioanei Calin care administreaza cinematografic Florin Piersic din Cluj (RADEF) si care a riscat sa programeze la ore de varf pe marele ecran un film facut de doi nebuni (+ una bucata echipa nebuna). Radu, locuind la Cluj de apropape o viata, a reusit sa promoveze filmul la nivelul la care am batut la Box Office in Cluj un film cu buget de 135 milioane $. Apoi Radu, in gen babesc old school a pus mana pe telefon si a sunat si cautat cinematograf cu cinematograf si cu succesul avut la Cluj multe ne-au primit si inca ne primesc. Din pacate, Radu fiind singur nu reuseste sa incheie mai mult de 4-5 contracte pe saptamana. Deci pana in aprilie (n.r. interviul a avut loc in februarie a.c.) o sa tot auziti de Usturoi in cinema.
AI: De la premiera in cinematografe si pina acum, ti se pare ca Usturoi este un succes? Care erau asteptarile voastre inainte de lansarea filmului in cinema-uri?
LA: Consider in primul rand un succes pentru faptul ca am fost recunoscuti de CNC ca film romanesc. Apoi faptul ca suntem in cinematografe e un succes in sine. Apoi, avind in vedere ca un singur om s-a ocupat de promovare pe intreaga tara si raportat cu numarul de spectatori, eu consider un succes. Sincer, noi doream mult sa fim in cinematografele din tara dar nefiind familiari cu sistemul la un moment dat nu mai eram siguri daca o sa reusim. Iar alta surpriza este un domn Edmond Nawrotzky-Török care initial ne-a tradus filmul in limba germana si maghiara, a reusit sa ne distribuie in cinematografe din Germania si Austria, primul succes fiind cel de la Freiburg unde toate cele 4 proiectii au fost sold out.
AI: Sinteti multumiti de reactiile primite din partea criticilor specializati si a altor oameni din industrie?
LA: Sunt chiar foarte multumit. Majoritatea feedback-urilor, 95%, sunt foarte bune din partea spectatorilor. La fel si cei specializati in film au scris lucruri frumoase despre Usturoi. Iar aici pot sa zic ca mi-am indeplinit misiunea. Noi am facut un film pentru publicul din Romania. Filmul le este dedicat lor. Daca ei s-au distrat si au plecat cu un good feeling de la cinema, eu sunt multumit.
AI: Cine a stat in spatele productiei filmului Usturoi? Cine a finantat proiectul?
LA: Eu si cu Radu am scos banii din buzunar pentru Usturoi. Am avut cateva ajutoare cu cazarea – mancarea, dar nu cu bani. Dupa ce ne-au dezertat toti cei ce promisesera sa ne dea fonduri, am fost pusi in fata realitatii, iar Radu a zis ca daca nu facem din banii nostri, nu cred ca o sa mai apucam sa facem vreodata film. Asa ca am intrat in buzunarele proprii.
AI: V-ati gindit sa aplicati la fondurile de la CNC?
LA: Este o posibilitate de viitor, totul depinde de right timing. Dar sigur ca ne-am dori sa fim ajutati cu un buget pe viitor.
AI: In 2016 se anunta multe lungmetraje romanesti independente in cinematografele din tara. De ce crezi ca s-a ajuns aici? E ceva natural avind in vedere accesul la posibilitatile tehnice de a face un film sau reprezinta o incercare de a demonstra ca se poate face film si fara fonduri de la CNC?
LA: In primul rand, tehnologia a avansat foarte mult si a devenit mult mai accesibila celor care inainte nu-si permiteau sa cumpere o camera de de film de 35mm. Acuma multi din generatia tinerilor care isi permit o camera DSLR si cu putina imaginatie si talent pot sa faca un short film sau un music video sau chiar un feature film. De exemplu, acesta e si cazul lui Ionut Turda si Cristi Nemes, pe care i-am descoperit online si mai tarziu i-am abordat sa filmeze Usturoi. Ionut avea 25 ani cand am filmat Usturoi si pot sa zic ca foarte talentat. Imaginea i se atribuie lui. Eu consider ca tehnologia a ajutat mult la descoperierea de noi talente si ma bucur ca o sa ajute pe viitor ca domeniul cinematografiei romanesti sa fie mai diversificat, ceea ce e un lucru bun. In viitor vom avea ocazia sa vedem filme romanesti de diferite genuri, poate neexploatate pana acum.
AI: Pregatesti/pregatiti urmatorul film? Te-ar interesa sa faci o cariera din regia de film?
LA: Deja avem idei pentru urmatoarele proiecte. Pot doar sa spun ca una din idei ar fi sa folosim conceptul din Usturoi in continuare, dar nu neaparat ca partea a doua a filmului, ci ca o poveste total diferita, de alt gen dar cu gust de Usturoi. Visul e sa fac o trilogie Usturoi, urmatoarele doua filme sa fie total diferite. Iar povestile le avem deja, dar pastram totul la secret deocamdata.
AI: Cum ti se pare titulatura de „regizor roman”? Te consideri parte a cinema-ului romanesc?
LA: Regizor e doar o emblema, un titlu, parerea mea. Eu zic ca termenul de artist e mult mai potrivit. Noi suntem oameni de creatie care am invatat sa „regizam”. Regizorul e ca un dirijor care pune impreuna toate elementele necesare la formarea unui film. Dar creatia nu se opreste aici, ci continua pana in momentul in care filmul ajunge in cinema. Filmmaking e un proces de creatie, artistic.
AI: Crezi ca cinematografia romaneasca are nevoie de mai multe filme de gen (comedii, thrillere etc.)?
LA: Cinematografia romaneasca are nevoie de mai multa diversificare. New Romanian Cinema Wave e frumos si are clientela lui. Dar asta nu inseamna sa exploram numai asta. Romanilor le este dor de comedii, de aceea filme ca Dirty Grandpa si How to be single au avut incasari mari in Romania. Romanul a fost bombardat cu drama o gramada inca din timpul comunismului. Noua generatie a decis ca e mai bine sa radem. As fi foarte incantat sa vad tineri care vin cu idei noi de film si experimente de film. De ce nu? Hai sa readucem filmele istorice romanesti inapoi, hai sa facem un super-hero romanesc. Hai sa ne entertain si cu filme facute in Romania!
AI: Cum ti se pare Noul Cinema Romanesc si estetica care l-a facut atit de cunoscut international?
LA: Personal imi place. Cultura mea de film e foarte diversa, dupa cum spuneam de la inceput. Noul Cinema Romanesc e facut la noi in Romania si sunt mandru de el. E un stil si eu zic ca e inventat la noi. Regizori cum sunt Cristian Mungiu sunt foarte talentati si priceputi in a stapani acest stil. De exemplu, scena din 4,3,2 din bucatarie la masa mi-a adus aminte cum era la mama in bucatarie. Mi-a transmis un sentiment nemaipomenit.
AI: Ce regizori romani iti plac si cu cine ti-ar place sa lucrezi?
LA: Nu am cunoscut personal nici unul dintre regizorii romani. Ca sa lucrezi bine cu cineva trebuie sa-ti placa mai intai de om. Daca as face o propunere mai nebuna i-as zice lui Mungiu hai sa facem un film noir romanesc, gen Frank Miller, for a change ☺ Dar deocamdata mi-as dori sa continui un nou proiect cu Radu.