- 3777
Dupa aproape 2 ani cit timp CNC-ul nu a mai organizat concursuri de scenarii, era normal sa apara si productiile independente pe marile ecrane. Pentru 2016, de exemplu, 3 din primele 5 filme care au rulat in cinema-uri au fost independente! Cel care a deschis sezonul este Usturoi, un film care a avut premiera in 2014 la TIFF si a ajuns sa fie distribuit tot independent, de catre producatori. I-am luat un interviu regizorului Lucian Alexandrescu care locuieste in SUA din 1994 si lucreaza in productie video si am aflat cum a trecut de la filmarea concertelor lui Tiesto la regia de film si cum vede peisajul cinematografic autohton.
AltIasi: Cum s-a nascut pasiunea ta pentru film? Ai avut prieteni, rude care sa lucreze in domeniu?
Lucian Alexandrescu: M-am nascut in Sibiu intr-o familie modesta. Mama era vanzatoare la un magazin de confectii si seara mergea la scoala la seral sa-si termine studiile, iar bunica avea grija de mine pe timp de zi. Neavand tata, am crescut foarte liber si independent. La varsta de 5 - 6 ani, cand ne-am mutat intr-o noua locuinta de cartier, m-am imprietenit cu un baiat Horia cu doi ani mai mare, care mi-a zis „daca faci rost de 4 lei te duc in oras la cinema!” Bine-nteles ca bunica s-a cautat prin buzunare si a gasit 4 lei. Dupa 25 de minute de mers pe jos am ajuns la cinema Pacea, unde am vazut un film cu Piedone (Bud Spencer) si de atunci am fost „hooked”.
AI: Ce filme si regizori din cinema-ul international te-au influentat ca regizor?
LA: Eu ma uit la mai multe categorii de filme, de la film independent la film de buget de Hollywood si Asian films. Din aceasta cauza am mai multi regizori care m-au influentat. De la early time directors ca Michele Lupo si Sergio Leone (spaghetti western era) la regizori ca Wachowski Sibilings, Martin Scorsese, Guy Ritchie, Baz Luhrmann, James Cameron, Woody Allen la Emir Kusturica, Tony Gatlif, Tom Tykwe, Giuseppe Tornatore, Jean-Pierre Jeunet, la regizori Wong Kar-wai, Zhang Yimou si multi altii.
AI: Cu ce te ocupi in mod normal? Realizezi videoclipuri, reclame?
LA: Job-ul de zi, ca sa zic asa, este tot in video-film production. Am inceput prin 2003 sa lucrez cu o companie, a3Tv, ca si creative director. In 2011 am deschis compania mea, E-Motions Films. In prezent, locuiesc in Miami Beach, Florida si lucrez cu clienti din mai multe domenii. Adica fac videos de la a la z, de la corporate la music videos, commercials, events sau short films. Adica orice proiect care ne plateste bill-urile (minus cateva categorii), ca sa spun asa.
AI: Cum ai ajuns sa faci Usturoi? Este primul tau film?
LA: Usturoi a pornit de la o idee. Prin 2011, cand eram in turneu in Europa cu un client DJ, am dat o fuga pana la Sibiu. Traditional, cand eram acasa, Radu era primul cu care ieseam la o bere. Dintr-o discutie in alta a venit vorba de teatru, film, comedie - amandoi fiind pasionati. Eu lucrand deja in domeniu de vreo 10 ani, i-am zis: bai Radu, tehnologia camerelor digitale a avansat asa de mult de nu iti mai trebuie camera pe film de 35 mm sa faci un movie. Tu esti blogger si scrii povestioare haioase zilnic, de ce nu scrii si tu un scenariu de film scurt iar eu vin cu uneltele si vedem ce iese. Eram inspirat la vremea respectiva sa fac ceva rustic, la tara in Transilvania si cu oameni simpli. In fine, paharul cu bere s-a golit, ne-am dus fiecare la casa lui, eu m-am intors in State si fiecare cu ale lui.
Prin 2012, dupa ce tocmai terminasem de filmat un tur cu Tiesto, ma suna Radu in Miami si zice: Lucic, mai tii minte ce am vorbit noi acum un an la o bere, sa facem un short film? Am o idee asa cum vroiai tu la tara, rustic. Zic bun, care e ideea? In fine, era o fabula cu o batranica, in care nu intru in detalii aici, dar care dupa socoteala mea iesea la 5-10 min. Eu am zis: bai Radu, daca tot vin pana in Romania, hai sa facem 3 filme scurte si le impachetam impreuna ca si un film lung. El zice: bun, te sun in cateva zile. Primesc in vreo saptamana un mesaj de la Radu: Ba! Poti vorbi? Am o idee traznet. Ma suna si zice: Hai sa facem un film lung si sa-i zicem Usturoi. E la tara, cu copii, cu oameni simpli dar si cu romi.
Eu locuind de multi ani in State am invatat sa convietuiesc cu multe rase de oameni din toata lumea si sa leg prietenii cu oameni din multe tari; iar pe parcurs am inceput sa iubesc filmele cu tigani ale lui Kusturica, Tony Galtif, eram chiar fascinat. Raspunsul a fost, ba da, de ce nu, zi povestea. Si asa a inceput proiectul Usturoi, primul meu film de lung metraj (ulterior facusem cateva short films in timpul carierei de video production) si a lui Radu.
AI: Cum l-ai cunoscut pe Radu Bazavan (groparu.ro), scenaristul filmului? Povestea ii apartine sau a aparut la un brainstorming?
LA: Pe Radu l-am cunoscut din copilarie. Se mutase vizavi de blocul in care locuiam, „in spatele blocului”, ii ziceam noi. Cand am crescut putin mai marisori am inceput sa ne mai intalnim in diferite anturaje iar amandoi fiind pasionati de idei si filozofie stateam cateodata seara tarziu „la bara din spatele blocului” si filozofam universul. Usturoi s-a nascut de la o idee de a face ceva, iar povestea originala din script a fost a lui Radu.
Pe parcurs am participat si eu cu scene si alte idei iar Radu le-a pus pe hartie. De exemplu ii ziceam lui Radu ca trebuie sa avem o scena cu vrajitoarea, iar Radu o nascocea. Idea de interviuri stil mocumentary am adaugat-o mai tarziu, cand am inceput filmarile, fiind fan al noului curent de film (gen District 9, primul film care mi-a dat ideea sa adaptam mocumentary in film romanesc; mai tarziu au fost si altele).
AI: Cit a durat productia si care au fost cele mai complicate momente de la realizarea filmului si pina la distribuirea lui pe ecrane?
LA: Productia a durat 16 zile desi aveam planuite 3 saptamani. Dar ploaia a decis altfel, ca a plouat timp de o saptamana chiar din ziua in care trebuia sa incepem. Apoi, fiind productie independenta iar toti eram la prima experienta (pentru mine in Romania) bineinteles ca am avut si mici probleme, de exemplu dupa ce am ales doi actori sa joace rolurile lui Ceapa si Chaplin, urma sa filmam a doua zi de dimineata scena cu ei, si primim un telefon seara in care ni se spune ca cei doi s-au retras din film.
No, pai cauta un Ceapa si un Chaplin peste noapte! La care eu ii zic lui Nicu Varga (care initial trebuia sa ne ajute cu grupul de copii si dansatori), ia scenariul ca tu il joci pe Ceapa maine. Iar Mircea Groza, care initial ii gasise pe ce doi actori, zice: stai asa ca stiu eu pe unul care e perfect pentru rolul lui Chaplin, nu stiu cum de nu m-am gandit inainte la el! Si asa a aparut Jon Selesi, despre care pot sa zic ca sunt foarte bucuros ca s-a intamplat asa, Nicu fiind atat de autentic iar Selesi atata de simpatic, apoi alte surprize placute. De exemplu la scena cu vrajitoarea Elena Ivanca si cu Ileana Neagu, singurii actori profesionisti de teatru din film, ne-au improvizat toata scena de am ramas cu totii uimiti. Deci am avut mai multe bune decat rele si am creat o atmosfera de fun la filmari. Copiii Sebastian Topan si Darius Stoica au fost atat de spontani, ca a fost o placere cand filmam scenele cu ei. Cateodata era suficient 1-2 takes, asa de bine s-au descurcat.
Postproductia (montajul, procesarea de sunet, grading) le-am facut acasa la Miami iar sunetul ni l-a facut Mark Riemersma din Olanda via Skype, in timpul lui liber, cand nu era in tur cu Tiesto. Dupa filmari, cand eu si Derrick (Doty) ne-am intors acasa, am realizat ca trebuie sa ne gasim job-uri pentru ca amandoi am ramas fara bani. Fiind nevoit sa luam mai mult de lucru ca de obicei, Usturoi a fost montat in timpul meu liber, fie ca era un weekend cateodata, alta data o saptamana, si uite asa a durat cam 1 an jumate pana am avut primul cut a filmului.
*** In partea a doua a interviului vom continua cu o discutie despre promovarea si distributia filmului in salile de cinema din tara.