- 2946
Demersul retrospectiv, Matei Bejenaru: De la A la B, initiat de tranzit.ro/ Iasi si care a debutat cu o noua lucrare realizata in primavara acestui an, prezinta o selectie de lucrari ale artistului iesean, lucrari realizate pe parcursul a douazeci de ani de activitate, punand accentul pe perioada 1993-2000. Pe parcursul duratei expozitiei, va avea loc o prezentare de filme video din perioada 2007 – 2010, iar in final, pe 29, respectiv 30 noiembrie va fi prezentata, pentru prima data in Iasi, instalatia video: „Cantece pentru un viitor mai bun” (2010-2011).
PROIECTE 1993 - 2000
Deschiderea: Vineri, 15 noiembrie, 2013, ora 18, la sediul tranzit.ro/ Iasi, cladirea IASITEX Iasi, Bd. Primaverii, Nr. 2, etajul 7
Expozitia va fi deschisa in perioada 16 - 27 noiembrie 2013, de luni pana vineri intre orele 16 - 19
PROIECTIE FILME VIDEO & DISCUTIE CRISTIAN NAE
Vineri, 22 noiembrie 2013, ora 18, la sediul tranzit.ro/ Iasi
PREZENTAREA INSTALATIEI VIDEO „CANTECE PENTRU UN VIITOR MAI BUN”
Vineri, 29 noiembrie 2013, orele 18 – 20
Sambata, 30 noiembrie 2013, orele 12 – 17
Asftel, in cadrul expozitiei, „Alexandru cel Bun” (1994) sau „L'Air du Temps” (1996), proiecte devenite clasice, vor fi alaturate unor proiecte care nu au fost niciodata prezentate public precum documentatia unui performance realizat impreuna cu Dan Acostioaei pe dealul Repedea in 1993 sau o serie de fotografii care il au ca subiect pe tatal artistului realizate in 1994. De asemenea, o serie de fotografii performative (un performance TV realizat acasa in 1994) sau cu valoare de documentatie (performance-ul„Oglinzile”realizat in Piatra Neamt tot in 1994) vor fi complementarizate de experimentele video precum: „Duo” (1996) si de documentatiile video ale performance-ului „Somebody up there likes me”, realizat in cadrul primei editii a festivalului de performance „Periferic”, in 1997.
Demersul retrospectiv omite asumat perioada dintre 2000 si 2007, perioada in care Matei Bejenaru analizeaza si interactioneaza cu realitatea sociala pe care o parcurge impreuna cu subiectii cu care se identifica in Travel Guide (2005-2007), Strawberry Fields Forever (2002) sau altele. Este o perioada in care activitatea artistica este dublata de cea institutionala, in care singuratatea este proiectata catre si reprezentata de comunitati, grupuri sau alte configuratii sociale.
Daca pana in 2000, artistul lucreaza intr-o proportie covarsitoare cu corpul sau, vorbind in permanenta despre izolarea artistica si ideologica proprie, odata cu 2007-2008 (anii integrarii Romaniei in Uniunea Europeana, precum si anii pregatirii ultimei editii a Bienalei Internationale de Arta Periferic: P8), Matei Bejenaru se inscrie gradual intr-un proces de reintoarcere spre sine, reflectand asupra istoriei care i-a definit maturitatea emotionala si sociala. Astfel, analizele „De departe” (2009) si „Luptand cu inertia” (2010) pot reflecta un anume spirit al timpului pe care Matei Bejenaru incearca sa-l recupereze cu ajutorul, atat al actelor performative intime- ritualuri ce completeaza ultimele sale proiecte „De la A la B”( martie 2013, Iasi) sau „De la artele plastice la artele vizuale” (octombrie 2013, Bucuresti), cat si al performance-urilor publice „Relatari 2” (octombrie 2013, Iasi) sau „My Head, My Street” (octombrie 2013, Atena).
Practica lui Matei Bejenaru, alaturi de cea a lui Cezar Lazarescu, a lui Dan Acostioaei sau a lui Dragos Alexandrescu, ca sa numim numai cativa dintre artistii ieseni reprezentativi pentru sfarsitul anilor 90 – inceputul anilor 2000, se constitutie ca un camp de studiu relevant si absolut necesar pentru cercetarea inceputurilor artei contemporane in Iasi ce au culminat cu aparitia naturala a Festivalului de Performance Periferic in 1997 si a Asociatiei Vector in 2001. Atat Periferic, cat si Vector au fost initiate si conduse peste zece ani de catre Matei Bejenaru.
Acest proiect face parte dintr-o serie de expozitii retrospective organizate de catre tranzit.ro/ Iasi cu scopul de a prezenta munca artistica a unor artisti contemporani importanti din Iasi. Seria a inceput in toamna anului 2012 cu expozitia Imi place Periferic 3 a artistului Cezar Lazarescu si continuat prin a se concentra asupra demersului artistic al lui Matei Bejenaru. Daca prima expozitie retrospectiva a avut loc intr-un singur spatiu, intre anumite date, aceasta din urma s-a dezvoltat pe o perioada de un an, timp in care tranzit.ro/ Iasi a organizat doua expozitii si a sprijinit realizarea unei a 3-a expozitii la galeria „Alfa” din Bacau in mai 2013, fiind un raspuns la interesul in crestere la nivel local si international fata de proiectele artistului.
Matei Bejenaru este artist vizual, traieste si activeaza in Iasi, preda fotografie si arta video la Universitatea de Arte „George Enescu”. Este membru fondator al Asociatiei Vector din Iasi si director al Bienalei de Arta Contemporana Periferic (1997 - 2008). A participat, printre altele, in expozitii de grup la: Level 2 Gallery, Tate Modern, Londra (2007) si Bienala de la Taipei (2008), Centrul de arta Kettle’s Yard din Cambridge, Marea Britanie (2012-2013), Salonul de Proiecte (octombrie-noiembrie 2013), Festivalul International de Traducere si Literatura FILIT, Iasi (octombrie 2013) si a 4-a editie a Bienalei de la Atena: Agora (octombrie 2013). Intre noiembrie 2010 si iulie 2011, proiectul sau experimental de muzica corala, „Cantece pentru un viitor mai bun”, a fost prezentat la The Drawing Room si Tate Modern (Turbine Hall) la Londra, Western Front la Vancouver, Kunstlerhaus Buchsenhausen, Innsbruck. Intre 2011 si 2012, Matei Bejenaru a fost profesor invitat la Université du Québec à Montréal.
*Guest writer pentru acest articol este Livia Pancu, curatorul expozitiei.