- 5007
Fatma Mohamed, actrita la Teatrul „Andrei Muresanu” din Sfantul Gheorghe, a urmat cursurile Facultatii de Educatie Fizica si Sport, specializandu-se in aerobica si dans modern, iar mai apoi a fost admisa la Facultatea de Teatru si Televiziune din Cluj. In prezent imbina cele doua meserii, teatrul si dansul, explorand astfel diverse cai de transmitere a discursului teatral. Din repertoriul sau, pe langa spectacolele la care a colaborat cu diversi regizori, fac parte si cateva productii cinematografice: filmele Katalin Varga (2009), Berberian Sound Studio (2012) si Box (2014).
AltIasi: Pentru cei care va cunosc si apreciaza ceea ce faceti, pentru oamenii iubitori de teatru, cum ati caracteriza-o pe actrita si femeia Fatma Mohamed?
Fatma Mohamed: Actrita Fatma Mohamed e o actrita fragila si mereu curioasa la inceputul unui nou spectacol, care odata intrata in povestea piesei incepe treptat sa se deschida pentru a descoperi, alaturi de regizor si ceilalti actori, manetele potrivite pentru a descatusa natura interioara a personajului si cheia potrivita pentru intrarea intr-o noua realitate. Fatma Mohamed este un simplu om.
AI: In 2013, la Iasi, incadrul festivalului de teatru ContemporaIS, iar mai apoi la Fringe Festival, ati evoluat in doua spectacole, „Mai intai te nasti” regia Radu Afrim si “Parfum de viata pe un tractor” regia Eszter Kiss. Ce impresii va lasat publicul iesean, a fost ceva diferit in schimbul de energii dintre actor-spectator, in modul in care au fost receptate spectacolele aici si in feedback-ul primit?
FM: Diferit nu, as minti sa spun ca a fost, dar pot spune ca a fost extrem de primitor si de avid de teatru, ceea ce nu poate decat sa ma bucure.
AI: „Parfum de viatape un tractor” este un spectacol care promoveaza un alt gen de teatru - cel de cafenea. Recent am putut vedea acest spectacol la Dorohoi, in cadrul festivalului de teatru in spatii neconventionale Doroga la teatru. In acest context, cat de relevant este spatiul de joc in care se desfasoara un spectacol? Spre deosebire de scena clasica, aici nu aveti un spatiu separat, actorul si spectatorul impart aceeasi masa, aceeasi ciocolata si poate aceleasi emotii...
FM: Teatru de cafenea se face de mai demult, nu e proaspat inventat. Ideea spectacolului, de a imparti totul cu publicul, de a reduce cat mai mult posibil distanta dintre noi a fost pentru a apropia cat mai mult teatrul de viata, personajul-actor de omul-public. Si noi actorii suntem oameni, cu experiente placute si mai putin placute, ca personajele pe care le ''interpretam'', iar aceasta provocare de apropiere si de schimb de energie mi se pare o provocare pe care nu trebuie sa o rateze nici un actor.
AI: Ati avut colaborari cu regizori importanti, care dau un nou suflu, o noua pulsatie spectacolelor pe care le realizeaza, unul dintre ei fiind bine cunoscutul regizor Radu Afrim; de asemenea ati participat la workshop-uri coordonate de regizorul David Esrig. Cu ce regizor ati vrea sa lucrati intr-un viitor proiect?
FM: Alexandru Dabija, Cristian Theodor Popescu, Silviu Purcarete, Radu Nica, Gianina Carbunariu dintre favoriti si multi altii.
AI: In ultimul timp v-ati implicat si in cateva proiecte cinematografice, cat de tentanta este actoria de film si ce sanse ofera?
FM: Actoria de film propune un alt fel de solicitare "artistica" insa e mai aproape de sufletul meu, recunosc, datorita naturii ei intime. Aceasta ofera actorului sansa sa patrunda mai adanc in sufletul sau si sa-l deschida delicat si cu incredere, sa vibreze cu moderatie si sa incerce sa se "mantuiasca" de fiecare data.
AI: Teatrul si dansul, ambele fac parte din viata d-voastra. Cum se imbina aceste doua elemente?
FM: In functie de natura rolurilor, nu exista o delimitare clara. Sunt roluri care "cer" o solicitare fizica mai multa si altele in care e “nevoie” de cat mai putine mijloace fizice. Mie imi plac ambele provocari.
AI: Teatrul-dans are limbajul sau specific, actorul se contopeste si devine insusi mesajul. Cat de greu este sa construiesti un personaj, care este in acelasi timp mesaj intr-un spectacol de teatru-dans?
FM: "Corpul e mai inteligent decat noi" asa imi spunea actrita si profesoara mea la orele de actorie, d.na Miriam Cuibus, asa ca nimic nu e greu cand ai de transmis ceva cu adevarat, in cazul nostru avand ca mesager corpul.
AI: Exista de-a lungul carierei d-voastra un moment sau o intalnire cu o persoana din lumea teatrului care va marcat?
FM: In timpul facultatii d-na Miriam Cuibus si d-na Mona Marian, iar dupa, regizorii cu care am lucrat, fiecare in felul sau: David Esrig, Radu Afrim, Cristian Theodor Popescu, Ana Margineanu, Yves Marc, Horatiu Mihaiu, Cristi Nedea, Cristi Juncu, Theo Herghelegiu, Eszter Kiss etc. Dar daca ar fi sa aleg unul singur dintre toti, nu am cum pentru ca de fapt au fost trei personalitati care mi-au reamintit motivul pentru care am ales aceasta meserie dupa facultate: David Esrig, Radu Afrim si Cristian Theodor Popescu.
AI: O meserie precum este actoria te solicita foarte mult, cum evadati atunci cand aveti o clipa de ragaz?
FM: Incerc sa imi petrec cat mai mult timp cu iubitul, cu pisoiul, cu familia, cu prietenii, citesc, gatesc, ma uit la filme, pe facebook, merg cu bicicleta, ies din oras, calatoresc. Ma bucur de viata.
AI: Ce proiecte de viitor se anunta pentru actrita Fatma Mohamed?
FM: Deocamdata sigur un proiect european de teatru in Szalzburg, in aceasta vara.
* Guest writer pentru acest articol este Virginia Grigoras, studenta in anul al II-lea la Jurnalism teatral, UAGE Iasi