- 4296
Editia a VI-a a Festivalului de Teatru Contemporan de la Iasi s-a desfasurat intre 26 si 28 mai, cu sase spectacole la Teatru FiX si Sala „Uzina cu Teatru“ si o lansare de revista la libraria Carturesti Palas. „Planul nostru e sa incercam sa facilitam accesul tinerilor la cultura si sa nu conditionam accesul la un eveniment de partea financiara, intr-o perioada in care cultura costa si banii sunt putini. Tinem mult la conceptul de intrare libera“, motiv pentru care si anul acesta, la fel ca la editiile anterioare, intrarea a fost libera si salile pline.
Luni, 26 mai, s-a jucat la Teatru FiX Cel mai frumos roman din lume, o productie Teatrul Unteatru Bucuresti, in regia Alexandrei Penciuc, scenariu de Tudor Prodan, cu Nicoleta Lefter si Ionut Grama. Cum s-a terminat, spectatorii au plecat spre Sala „Uzina cu Teatru“ a Teatrului National, unde de la 19.30 incepea spectacolul SubPamant. Valea Jiului dupa ’89, in regia lui David Schwartz, cu un scenariu de Adrian Cristea si text de Mihaela Michailov, muzica de Bobo Burlacianu, cu Alice Monica Marinescu, Katia Pascariu, Alexandru Potocean si Andrei Serban. Piesa ofera o imagine tragicomica a situatiei oraselelor miniere din Valea Jiului, care, odata cu inchiderea minelor, au inceput sa moara si sa devina tot mai mult orase-fantoma.
Fiecare personaj reprezinta o tipologie bine definita si, prin replici pline de umor, descrie de fapt o situatie cat se poate de sumbra: nevasta de miner care povesteste cum, dupa accidentul in mina al sotului ei, l-a ingrijit zi de zi, salvatorul care in zeci de ani n-a scos nici un miner viu de sub pamant, tiganca care fura carbuni de la mina pentru a-si incalzi familia sau paznicul care-i mai lasa pe hoti sa scape cu cate un sac, daca iau „cat si cum trebuie“ si nu se lacomesc. Piesa m-a miscat cu atat mai mult, avand in vedere ca in 2008, dupa cele doua explozii din noiembrie din mina Petrila, cand au murit opt mineri si patru salvatori, am fost la Petrila si-am facut un reportaj despre viata localnicilor. Auzindu-i pe actorii-mineri vorbind despre Strada Minei, despre cartierul Bosnia, despre acumulari de metan si explozii neiertatoare, mi-am adus aminte de barbatii care-mi spuneau „cand intru in mina, intru in Iad“.
Incepe ploaia si tavanul Uzinei cu Teatru se transforma intr-o toaca pentru picaturile care cad repede-repede, insa cei patru actori reusesc cumva sa integreze sunetul apasator si tunetele de-afara in piesa, accentuand autenticitatea povestii si parca facandu-te sa te simti ca-ntr-o dimineata ploioasa pe straduta ce duce spre EM Petrila.
„Gazeta de Arta Politica” nr. 5: Arta, cultura si gentrificare
„Fata de editiile trecute, cea mai mare diferenta este ca acum avem mai multe spectacole profesioniste in program si mai putine spectacole studentesti. ContemporanIS a inceput in 2008 ca un festival de teatru studentesc, organizat la vremea respectiva de studenti. Anul acesta avem sase spectacole si o lansare de gazeta, dintre care patru sunt spectacole care nu s-au mai jucat pana acum in Iasi, iar unul este un spectacol-productie a Teatrului FiX.“ – Cosmin Panaite, actor, organizator ContemporanIS.
Marti a fost ziua one-woman-show, Parfum de viata pe un tractor cu Fatma Mohamed (Asociatia Sprait din Sf. Gheorghe si UAT Tg. Mures) si Copii rai cu Katia Pascariu (regia Alexandru Mihaescu, scenografia Adrian Cristea, video Cinty Ionescu, muzica Eduard Jak Neumann), ambele jucate la Teatru FiX. Iar de la ora 15.00, David Schwartz si Mihaela Michailov au lansat la Carturesti Palas numarul al cincilea al „Gazetei de Arta Politica“, o publicatie trimestriala independenta care „a pornit din nevoia noastra de a reflecta mult mai implicit politic asupra fenomenelor artistice pe care le urmaream“, a explicat Mihaela Michailov. „Pe masura ce construiam propriile noastre spectacole, pe masura ce eram implicati in diverse activitati, e important sa existe si un suport scris, care sa nu fie nici prea teoretic si care cumva sa insoteasca demersul de arta politica.“ Tema acestei editii a Gazetei este „Arta, cultura si gentrificare“ (n.r.: procesul de transformare a unei zone urbane considerate „imbatranita“ intr-un cartier pentru populatia mai bogata si stramutarea vechilor rezidenti saraci), despre care a vorbit David Schwartz. „Foarte repede a devenit vizibil felul in care sunt folositi artistii in acest proces. O zona care de obicei ori e centrala, ori e semi-centrala, ori e de interes este populata de oameni saraci, de oameni needucati, de multe ori cu probleme de infractionalitate. Si atunci e nevoie de schimbarea imaginii zonei respective si de un mod de a-i scoate pe oamenii de acolo. Si aici intervin artistii; zona fiind cu chirii mai mici, incep sa se mute artisti, se deschid galerii, se deschid baruri, zona devine interesanta pentru publicul de clasa de mijloc, artistii uneori mai si lucreaza in comunitatile respective, pare ca ii ajuta, dar de fapt rezultatul este ca zona devine mai sigura, mai atractiva pentru clasa de mijloc si, ca atare, preturile la chirii incep sa creasca, iar populatia saraca este nevoita sa se mute de acolo“, a explicat David Schwartz.
Masteranzii de la „Babes-Bolyai”, în Joburi pentru studenti
„Avem un colaborator, Ionut Sociu, critic de teatru, care a fost in juriul ContemporanIS anul trecut si el ne-a recomandat cateva spectacole. Conceptul e teatru contemporan, ne dorim texte contemporane, proaspete, pe cat posibil sa trateze subiecte actuale si teme ale prezentului, iar artistii sa fie tineri, de viitor si sa isi doreasca sa experimenteze si sa isi gaseasca forma lor de expresie. Ei sunt speciali si au fost alesi pentru ca au niste cautari foarte personale in felul lor de teatru, mai mult decat sa serveasca un gen de teatru mainstream sau un gen de teatru care sa se vanda.“ – Cosmin Panaite.
Ziua a treia a festivalului a mai adus pe scena Teatrului FiX doua piese. La Joburi pentru studenti (Universitatea „Babes-Bolyai“, Facultatea de Teatru si de Televiziune) de Gianina Carbunariu, cu Vera Bratfalean, Alexandra Caras, Codruta Huma, Valentin Oncu, Andrea Papp, Adrian Stramtu, Alex Tatu si Radu Vasiliu, publicul a ras la stereotipurile de interviuri de angajare si studenti de tot felul care-si cauta de munca, cativa din sala probabil regasindu-se in situatiile ridicole care apar la interviu. Au fost toti acolo, baiatul mereu la patru ace, cu bagajul de cuvinte pe care vrea orice angajator sa le auda, fata care urca pe scara profesionala fara nici o problema, tipul care prefera mereu sa plece in afara sau tipa babysitter care mai uita de copil din cand in cand.
ContemporanIS 2014 s-a terminat cu Dreaming Romania, o creatie colectiva, productie Teatru FiX, in co-regia lui Mihai Pintilei si Radu Horghidan, cu Bogdan Cantauz, Claudia Chiras, Roxana Durneac, Alexandra Gitlan, Ancuta Gutui, Alex Iurascu, Adi Marele, Delia Neagu, Mihai Pintilei, Alin Stefan Prodan, Ana Scarlat si Stian Claudiu. Spectacolul a castigat anul trecut Marele premiu la prima editie a Festivalului National de Teatru INDEPENDENT si este inspirat din realitatea socio-politica a Romaniei.
Festivalul ContemporanIS a fost organizat anul acesta de Vlad Socea, Cosmin Panaite si Andreea Boboc (Asociatia ContemporanIS), cu ajutorul Ameliei Gheorghita de la Muzeul Literaturii Romane Iasi si al catorva voluntari.
*Text publicat in Suplimentul de Cultura Nr. 443, 02-06-2014.