- 4446
Cabaretul cuvintelor de Matei Visniec, cea dintai premiera pe scena Salii Mari din aceasta stagiune, va avea loc pe 10 octombrie, de la ora 19.00, urmatoarea reprezentatie avand loc a doua zi. Un spectacol in viziunea regizorala a lui Ovidiu Lazar, cel care semneaza si scenariul teatral dupa volumul omonim, cu o scenografie spectaculoasa conceputa de Andra Badulescu si o creatie muzicala originala oferita de Ciprian Manta. Update: alte reprezentatii sunt programate pe 5 si 21 noiembrie, 4 decembrie, 26 februarie, 12 martie, 26 aprilie. In stagiunea 2016-2017, spectacolul se joaca pe 13 ianuarie, 5 martie, de la aceeasi ora.
Vreau sa resuscitez o formula de spectacol care, la inceputul secolului trecut, facea furori in Europa: teatrul poetic. Oameni ai scenei, scriitori, artisti plastici, muzicieni cautau si construiau cu ardoare imagini teatrale pornind de la forta emotionala a cuvintelor si, mai ales, de la puterea acestora de a provoca stari prin evadarea intr-un imaginar al tuturor posibilitatilor. Lumea contorsionata in care traim pare sa fi uitat acel fior al mirarii in fata lucrurilor esentiale... Nu cred insa ca e vorba de o amnezie definitiva.
Matei Visniec are o fanatica incredere in cuvinte. Le iubeste atat de mult, incat le-a transformat in personaje. Personaje care traiesc prin sine, prin ceilalti, cu ceilalti. Acest lucru m-a contaminat si m-a pus pe ganduri. Trebuie sa ne recapatam increderea in cuvinte, sa nu le mai abreviem, sa nu le mai neglijam, sa nu le mai ostracizam in fel si chip. Sa le tratam ca pe o necesitate a vietuirii si a devenirii fiintelor noastre. Sa le tratam ca pe propriul trup si, macar din cand in cand, ca pe semenii nostri pierduti prin memoria afectiva.
Un scriitor, inchis in incaperea gandurilor sale, mediteaza... Prin cuvinte, evident. Numai ca, la un moment dat, acestea devin mai puternice decat el si il invadeaza, il ocupa, il populeaza, il agreseaza, il readuc la stari esentiale, primordiale chiar. Aceasta se poate intampla oricui. Mai ales atunci cand, dintr-un motiv sau altul, suntem singuri. Cuvintele devin astfel chinul, izbavirea si salvarea noastra. Hamletianul „words, words, words” este acum un mod de a trai.Un spectacol aproape transparent, extrem de „salubru” vizual, care sa spuna cate ceva despre ce se poate intampla in mintea si in sufletul nostru atunci cand ne lasam traiti de cuvinte: ritmuri vitale, emotii, tristeti, grotesc si sublim, bucurii si deriziune... Un bestiariu minuscul al lumii in care traim.
Nu ma intereseaza firul epic sau o poveste teatrala spusa in „dulcele stil clasic”, ci o panorama vie, dinamica prin sine, a starilor pe care le poate induce spectatorului defilarea ritmata a cuvintelor deghizate in personaje si a actorilor deghizati in personaje. Ovidiu Lazar
Din distributie: Emil Coseru, Roxana Marza, Brandusa Aciobanitei, Andrei Sava, Petronela Grigorescu, Andreea Boboc, Radu Homiceanu, Livia Iorga, Horia Verives si copiii Gabriel Anton, Antoniu Cristian Lazar. Asistent regie: Alice Moisa.