- 7872
Palatul Copiilor din Iasi - "locul unde se plamadesc idealurile", dar si unde este asumata lectia unor neimpliniri. Infiintata in anul 1953, institutia reprezinta o rampa de lansare a tinerelor talente care participa la cursurile din domeniile cultural-artistice, tehnico-stintifice, tehnico-aplicative si sportive-turistice.
Catalin Damian, directorul Palatului Copiilor din Iasi, ne vorbeste despre maiestria cu care sunt modelati si indrumati copiii care isi perfectioneaza abilitatile native, sub supravegherea atenta a profesorilor.
- Palmaresul de premii obtinute la concursuri importante claseaza Palatul Copiilor din Iasi pe locul doi pe tara, intr-un top neoficial. Care este secretul reusitei?
- Initial, am luat nominalizarea ca pe o gluma, dar intr-un simpozion desfasurat la Sinaia am realizat, statistic vorbind, ca suntem pe locul doi la nivel national in ceea ce priveste rezultatele copiilor la festivalurile nationale, concursurile interjudetene, tot calendarul activitatilor educative care se desfasoara pe parcursul unui an scolar, sub coordonarea Ministerului Educatiei. Este o cinste sa si apari in calendarul Ministerului, daramite sa se mai si intample ceea ce ti-ai propus. Anul trecut am derulat 13 proiecte educationale, care nu tin numai de cultura, desi acestea sunt cele mai importante.
Locul secund in topul national reprezinta un cumul de premii, de structura de organizare a institutiei noastre, de numarul de norme, numarul de copii pe care ii instruim, numarul de sedii, pentru ca Palatul Copiilor din Iasi raspunde de tot ceea ce inseamna cluburi de copii din judet: Pascani, Targu Frumos, Ruginoasa etc.
Fruntasi in clasamente internationale
- 35 de premii la concursuri internationale in anul 2009. 22 de trofee. Care sunt cele mai importante activitati educative pe care Palatul Copiilor le ofera?
- Daca tot veni vorba de cultura, Palatul Copiilor organizeaza Festivalul International de Folclor, care se afla la a 17 editie anul acesta, un festival la care participa formatii de peste hotare. De-a lungul timpului, s-au sedimentat relatiile, legaturile cu cei din afara, suntem cautati, pentru ca suntem seriosi, avem performante. Cateodata, mai sunt dificultati de natura sociala sau politica. De exemplu, acum doi ani, Georgia nu a putut sa participe la festival, din cauza situatiei din tara lor.
Festivalul National al Teatrului de Papusi este unic Romania, avand o traditie de 15 ani, de pe vremea cand eram student, fiind actor-papusar. Vin trupe de teatru din toata tara, mai ales ca festivalul este programat sa se desfasoare la inceputul vacantei, fiind renumit pentru ca se tinea la Tabara de Copii Ciric. Acolo a inceput totul. Acum, spectacolele se dau la noi, pe o scena de teatru special amenajata, cu toate materialele conexe: materiale de creatie, pictura etc.
Festivalul International Ofranda Sufletului este dedicat muzicienilor. Am inceput cu muzica clasica, pian, festivalul capatand treptat amploare. Am invitat si folkisti, au fost oaspeti din Ucraina, Moldova. Nu vin formatii cu foarte multi copii, asa ca putem sa-i cazam fara probleme.
Concursul national Structura si Culoare, la care participa copii din 20 de orase: pictura, desen, tapiserie. Jurizarea este asigurata de nume sonore in domeniu, cum ar fi dl. Prof. Tofan.
Pe latura tehnico-aplicativa avem un concurs foarte cunoscut in tara, Sa invatam sa inventam. Primim lucrari care participa la standuri internationale. Vara trecuta am avut niste momente extraordinare cu acest concurs de inventica – bariere pe ultrasunete, machete construite de copiii nostri.
La Sectorul Agrobiologie, avem proiecte legate de mediu, de o anvergura mai mica, din cauza situatiei financiare. Alte concursuri organizate sunt cele de arta plastica si fotografica, Concursul National de Educatie Ecologica Luna Padurii, Concursul Interjudetean de Karting Cupa Iasului etc.
- La ce competitii nationale, care nu se desfasoara la Iasi, participa copiii indrumati de dvs.?
- Dincolo de faptul ca suntem organizatori, copiii nostri participa la festivaluri organizate de alte institutii. Delfinul de Aur, Ursuletul de Aur, Mamaia Copiilor, Cerbul Copiilor, unde luam de la locul doi in sus. Anul trecut, la Cerbul Copiilor, Corul Luceafarul condus de dna prof. Anca Apetroaie, nu a participat la concurs pentru ca, in editia anterioara, a luat toate premiile. Pur si simplu, copiii au participat in calitate de invitati.
Fiind o institutie de petrecere a timpului liber, lucram si sambata si duminica, pentru ca atunci elevii nostri nu au ore. Suntem Scoala fara Catalog, copiii nu sunt conditionati de note sau absente.
“Nu e capat de tara daca ati pierdut un concurs. Esential este ca ati participat!”
- Ce ati observat? Cei mai talentati tineri s-au indreptat spre domenii conexe activitatilor la care au excelat cat timp au frecventat cursurile Palatului Copiilor?
- Nu exista an in care copiii veniti aici sa nu intre la universitatile de teatru din tara. Vlad Logigan, Marius Manole (actor la Teatrul National), caruia i-am dat primul rol intr-un spectacol profesionist, un spectacol de licenta, la examenul de anul 4. A jucat o cerere in casatorie intr-un Cehov, el era ginerica, eu eram socrul. Irina Mititelu – Botosani, Cristi Grosu, actor la Teatrul din Cluj, care a luat premiul pentru debut, cel mai bun actor, la Teatrul National din Cluj, Gratian Prisacariu. Sunt foarte multi.
- Ce au in comun copiii care au performante? Parintii, ambitia, motivatia?
- E vorba de pasiune, care vine si din partea profesorului. Se observa doua categorii de parinti: frustratii, care au incercat ceva la viata lor, n-au reusit, iar acum incearca prin copiii sa-si defuleze ambitiile, fortandu-i. Cum este si firesc, copilul incepe sa refuze. Incercam sa le gasim tuturor adevaratele inclinatii, daca observam ca nu dau randament la un anumit cerc sau o anume activitate.
Sunt si copiii care au talent si care sunt sustinuti de parinti. Noi ii sprijinim, le oferim munca profesorilor, spatiul, instrumente, logistica. Copiii vin aici sa-si petreaca timpul liber, dar sa si creeze, sa-si puna mintea la contributie.
- Exista si reversul medaliei. Nu poti castiga tot timpul. Psihologia esecului este asimilata coerent de copii?
- De cele mai multe ori, la concursuri juriul e subiectiv. Nenorocirea este ca nu lovim in profesori, pentru ca ei stiu sa depaseasca obstacole si bariere, ci in copiii. Cei mici pot ramane marcati pentru ca au pierdut, stiind ca sunt mai buni, mai valorosi decat altii. Incercam sa facem un exercitiu la nivel mental, sa ii invatam sa fie obiectivi, ii si pregatim pentru esec. Nu luati premiul, nu e nimic, nu e un capat de tara! Este esential ca ati participat, ca ati ajuns pana acolo si daca se intampla sa mai primiti niste bobarnace, asta e treaba! Cei care ar trebui sanctionati sunt oamenii care isi bat joc de copii. In arta, totul este subiectiv, dar exista detasare, extrapolare, iti sare in ochi talentul unui copil. Ca profesionist, iti dai seama, dar si copilul simte cand e mai bun ca altul. Aici intervine nedreptatea, pe care incercam sa o inlaturam prin resorturi intime.
Comentarii
Andreea | Joi, 28/01/2010 - 17:23
Cristian Grosu | Dum, 07/02/2010 - 23:27
Antonela | Sam, 28/08/2010 - 13:39
Dan | Mar, 07/09/2010 - 14:56