articol
stats

Colectia de imagini - ACCESUL

Suntem obisnuiti sa ne personalizam gadget-urile, soft-urile, conturile… Observ, insa, la putini dintre cei care vor sa isi construiasca o casa acelasi reflex - de a “personaliza”. Ne-am nascut si am trait intr-un tip de spatiu (de cele mai multe ori apartament de bloc al epocii economiei de materiale si spatiu) si nu reusim sa ne eliberam de constrangerile acestuia. Le multiplicam.

Auzisem zilele trecute povestit cum un personaj cu bani, dupa revolutia din ’89 isi concentreaza toate eforturile in a-si face o casa, casa lui, a omului eliberat de apartamentul comunist. Cum arata casa aceasta? Un bloc cu patru etaje, cate un apartament pe etaj.

Ca sa putem visa/dori ceea ce ni se potriveste va propun o colectie de imagini. Iar ca sa nu ne pierdem in acest univers minunat al casei, vom porni intr-o ordine fireasca a traseului cu accesul. Puteti urmari cateva exemple, mai serioase sau mai haioase, cat sa dea masura diversitatii unui asa mic amanunt.

Accesul transmite mesajul casei. Te pregateste pentru o stare ce te va primi in interior. Iti comunica mai mult sau poate deloc despre ceea ce e dincolo de usa intrarii. Gradul de transparenta intre interior si exterior difera in functie de cultura zonei, de statutul casei in relatie cu vecinatatea, de gradul de ocupare a terenului sau de simpla intentie a proprietarului.

Vom vedea ca aratam altfel decat vecinul nu doar prin cate ferestre are usa de la intrare sau daca e mai din lemn masiv decat a lui. Diferentierile se fac atat prin combinatia de materiale (finisajul zidului casei, tamplaria, pavimentul), prin culori, prin gradul rafinare a finisajului (lemn lacuit versus lemn brut, piatra Sparta versus beton aparent, etc), cat si prin raportul plin-gol (perete-fereastra), prin detalii atipice, prin pozitia in volumul casei (la fata volumului, retras in volum, intre volume, etc).

De luat in seama este relatia dintre accesul la garaj sau zona de parcare a masinii (daca acesta/aceasta exista), cat si daca intrarea este pregatita de un spatiu intermediar (gen prispa – spatiu acoperit, dar nu inchis). Totul va fi interpretat si in contextul traseului din spatiul public (strada, parcarea, gradina) pana la usa casei.

1. (Alric Galindez – casa in munti) usa plina e insotita de o fereastra. Efectul interesant al acestui acces il constituie generozitatea casei care iti permite sa privesti, dincolo de ea, peisajul din cealalta parte. Acest lucru este posibil datorita unei ferestre pe peretele opus ce corespunde ferestrei de langa intrare.

2.  (Dirk Jan Postel – casa in Almelo) usa plina este incadrata de ferestre, pe o fatada opaca. Interiorul este vizibil si atrage prin lumina si caldura.

3. (Keiji Ashizawa – casa S) este o rezolvare destul de frecventa in arhitectura japoneza moderna. Fatada e opaca, retrasa de la strada, cu loc de parcare exterior, proprietatea neingradita. Accesul e incadrat de doi arbori.  E interesant cum cromatic si prin combinatia de texturi, mesajul pe care il transmite este de caldura si armonie, desi fatada nu are ferestre.

4. (Haller Jurgen & Pater Plattner – casa Haller) este inca un exemplu de acces total opac. Lemnul, piatra, plantele, ritmul verticalelor compun o imagine placuta.

5. (Exh desing_nifs ceo office) un acces spectaculos, accent de plin pe o fatada vitrata, totul in relatie cu apa si gradina.

6. (Odos_ case in strada Castlewood) e un acces ridicat, fereastra, pe colt. Am inclus si imaginea din interior pentru ca pare sa spuna mai mult. Spatiul pare mult mai mare decat daca ar fi fost perete in locul geamului lateral.

7. (Kariouk Associates – vila Hill Maheux) e un exemplu de acces pozitionat intre volume. Am ales un exemplu mai puternic cromatic – accentueaza ideea.

8. (Richard Peters Associates – adapostul ) e un caz in care usa de intrare este o usa glisanta, mult mai mare decat dimensiunea unei usi standard. Aceasta pentru ca are rol de perete glisant ce deschide interiorul pe timp de zi.

9. (Sebastian Nagy – Otio) usa de acces este un gol vitrat pe un perete plin cu un contur atipic (zidul casei se prelungeste devenind zid de imprejmuire al gradinii).

10. (Pokorny architekti_ casa de week-end) si 11. (Mu Architecture_ terasele Cap-a-l’aigle) sunt exemple de acces protejat. Se intra print-un spatiu acoperit dar nu inchis (tip prispa).

12. (Ov – casa in Dvur) este o fatada atipica, accesul fiind incadrat de panouri glisante ce protejeaza fatada de sticla atat de soare, cat si de efractie atunci cand locatarii sunt plecati in vacanta.

13. (Xpiral – toreeagueara atresados) unde intram pe sub casa.

14. (PPA – extindere) unde vedem ca si pentru o fatada rustica detaliile accesului pot fi gratioase.

15. (Shinichi Ogawa – cube court house) special pentru minimalisti.

16. (Daniel Fagerberg – Osthang) usa “nuca in perete”

17. (Daniel Fagerberg – Osthang) si ceva curaj cromatic.

In Colectia de imagini urmeaza Scara.

Articol scris de arh. Adriana Gheorghiescu | Sam, 11/02/2012 - 00:23
Iti place ce tocmai ai terminat de citit?
Aboneaza-te prin email sau RSS ca sa fii la curent cu noutatile de pe site.