- 4215
Am intrat in zona de backstage din Underground Pub, unde aproape toata trupa lui Robin era asezata in jurul unei mese, mai putin doi backstabberi care preferasera canapeaua. Simteam putina tensiune in aer si nu stiam daca e doar de la emotiile dinaintea concertului sau pentru ca citisera cronica pe care o facusem in decembrie. Mi-am dat seama din raspunsurile lor ca o citisera si se considerau nedreptatiti, dar in momentul acela inca aveau de demonstrat anumite lucruri publicului din Iasi. A urmat un dialog sincer, fara menajamente.
„Din fericire am incercat sa scoatem un disc care sa fie mai mult decat o colectie de melodii. Mie-mi face placere sa-l deschid, sa ma uit, sa-l citesc.”
AltIasi: Spuneati data trecuta cand ati fost in Iasi de un sponsor care a investit in voi, este el multumit de investitia facuta?
Robin: Nu e sponsor, e seful nostru, e casa de discuri. E important sa clarificam lucrul asta. Nu stiu, e multumit? E multumit.
AI: Cum au mers vanzarile albumului?
Robin: Foarte bine.
AI: E primul lui album cu voi, nu?
Robin: E primul lui album ever. Adevarul e ca in absenta noastra, albumul se vinde numai in orasele in care exista Carturesti, si pe net, bineinteles.
AI: Si e o problema pentru casa de discuri.
Robin: E o problema pentru tara asta, pentru ca nu exista magazine de muzica specializate, care sa vanda numai muzica. Sau sunt. E in Iasi vreun magazin de genul asta?
AI: Intrebarea e, cred, legata de care mai e comportamentul de consum pentru albume in format fizic...
Robin: Functioneaza, merge inca, desi toata lumea spune ca nu merge. Adica intotdeauna o sa gasesti cd-uri in masinile oamenilor.
AI: Dar CD-urile se pot face si mp3-uri… Adica pe mine m-a speriat cand am citit ca in Londra s-a inchis HMV-urile, magazine in care te pierdeai 2-3 ore chiar daca nu cautai ceva neaparat. Asta spune ceva.
Robin: Spunand ca merge bine, voiam sa spun ca merge “inca” bine. Insa o sa moara la un moment dat, dar inca nu suntem la ultima respiratie.
Backstabber: Si din fericire am incercat sa scoatem un disc care sa fie mai mult decat o colectie de melodii. Mie-mi face placere sa-l deschid, sa ma uit, sa-l citesc…
AI: Totusi ca strategie, ati ales piese care erau deja cunoscute, si in afara de SPNZRTR, dupa lansarea albumului n-a mai urmat niciun hit.
Robin: O sa mai scoatem.
AI: Asta era una din intrebari. Ati mai pregatit vreo piesa pentru a o propune radio-urilor.
Robin: Lucram…
AI: Kriminaal?
Robin: Niet! Marele zgomot. O sa-i dam drumul la radio si o sa-i facem clip.
AI: Eu am presupus ca urmatorul album vine asa de repede tocmai din cauza ca ati vrut sa aveti un album cu vanzari mari, care sa cuprinda si un turneu national care sa aduca iarasi incasari, dar, avand in vedere ca nu sunt multe noutati – si asta e o presupunere de-a mea – de-asta cantati piese de pe urmatorul album, Arhanghelsk..
Robin: Sunt piese de pe Arhanghelsk, dar asta e in continuare turneu pentru Stalingrad.
AI: Bun, dar ca idee, le testati sau aveti deja lista completa pentru urmatorul album?
Robin: Avem lista completa de candidati pentru urmatorul album (ha, ha).
AI: Si practic in functie de reactia publicului veti...
Robin: Si de reactia publicului... dar e putin cam devreme sa avem discutia asta pentru ca cantecele sunt in stadii foarte diverse, diferite de “santier”, nu sunt neaparat folosibile acuma.
„Nu stiu daca pentru cineva din formatia asta mai inseamna ceva foarte mult sa deschizi pentru cineva, pentru ca odata ce ai deschis pentru o formatie iti dai seama ca nu inseamna nimic, ca nu se creeaza nicio asociere intre cele doua colective.”
AI: Dar apropo de numele astea: Stalingrad, Arhanghelsk, rusii au fost implicati in ambele fronturi, de unde vine corelatia dintre referintele astea din Al Doilea Razboi Mondial si piesele de pe album.
Robin: Arhanghelsk nu mai are nicio legatura cu Al Doilea Razboi Mondial, poate sa aiba si conotatia asta dar nu este asta intentia, e doar numele propriu-zis al orasului.
AI: Si atunci viata ca o lupta sau viata ca o prada (n.e. titlul romanul lui Marin Preda)?
Robin: Nu pot sa raspund… Ca o prada, daca trebuie sa aleg intre astea doua.
AI: Era legatura cu cele doua referinte la…
Robin: Da, foarte combative, asa. Dar repet, Arhanghelsk nu mai are nicio legatura cu orori de razboi.
AI: Data trecuta ati cantat printre altele Bloodbuzz Ohio, pregatiti si alte coveruri?
Robin: Da, dupa noi insine (rasete). Serios.
AI: Asta stiu, se intampla la fiecare concert.
Robin: Nu, atunci cantam cantecele. Azi o sa cantam niste coveruri dupa piesele noastre. Dar n-o sa cantam BloodbuzzOhio.
AI: Am intrebat daca aveti de gand sa abordati si alte coveruri, nu stiu, va plac si alte formatii in afara de The National.
Robin: Eu nu stiu cui din formatia asta ii place in mod special The National. Cred ca lui Radu ii place cel mai mult
Radu: Mie imi place Bloodbuzz Ohio.
Robin: Adica noi am ajuns la cantecul ala din cu totul alte motive. Adica avea de-a face cu o alta formatie, e complicat. Nu am ales Bloodbuzz Ohio pentru ca ascultam in masina Bloodbuzz Ohio.
AI: O formatie din afara sau din tara?
Robin: Din tara.
AI: Pai singurii care au mai facut cover dupa Bloodbuzz Ohio sunt We singing colors.
Robin: Serios? A, Andrei Hategan, din Iasi… Nu, n-avea legatura cu We singing colors.
AI: Apropo de formatii, pentru ce formatie ati vrea sa deschideti?
Robin: Nu stiu daca pentru cineva din formatia asta mai inseamna ceva foarte mult sa deschizi pentru cineva, pentru ca odata ce ai deschis pentru o formatie iti dai seama ca nu inseamna nimic, ca nu se creeaza nicio asociere intre cele doua colective, ca sa zic asa.
AI: Ideea de a fi pe aceeasi scena cu …
Robin: Asta e cu totul altceva… Am cantat noi in primul nostru an de existenta la un festival din Bucuresti care s-a numit “Liveland” si acolo a venit formatia care se numeste Xiu Xiu si eu voiam cu toata fiinta mea sa deschidem pentru ei pentru ca ne plac foarte mult si nu s-a nimerit. Ei au cantat in a doua zi, parca. I-am cunoscut si mi-am dat seama ca nu inseamna nimic…
AI: Adica, daca ar veni Radiohead si v-ar zice sa le cantati in deschidere n-ar insemna nimic?
Robin: Nu se intampla niciodata asa. Nu folosim scenarii de-astea ipotetice.
AI: Asta era o intrebare ipotetica.
Robin: Ar fi important daca ar spune “haideti cu noi in turneu, avem nevoie de deschidere la 11 concerte”. Asta e altceva. Asta inseamna ceva.
Backstabber: Cum ti s-a parut deschiderea byron de la concertur Slash?
AI: N-am fost, din pacate.
Backstabber: Am auzit multe comentarii de genul “bai nu s-a potrivit deloc ca stil” altii care-au spus ca “foarte misto”, chestii de felul asta.
Robin: Asa zisa nepotrivire de stil mi se pare complet irelevanta, nu conteaza treaba asta. Conteaza faptul ca nu e ca si cand acum byron daca a cantat in deschidere la Slash, este „Slash approved”.
Backstabber: Sau nu e ca si cand orizonturile li s-au deschis. Plus ca inRomanianu-ti vine nimeni la trupa din deschidere…
AI: Era mai mult o intrebare de genul care sunt formatiile cu care ati vrea asa, senimental vorbind.
Robin: Ipotetic vorbind, cred ca daca s-ar reuni The Constantines cred ca ne-ar placea (n.e. aveau sa cante un cover dupa Draw Us Lines mai tarziu)…
„Eu daca aud pe scena ceva care pe mine ma satisface si e ok eu nu stiu ce aude publicul, poate sa se auda cu totul altceva acolo asa ca faptul ca tu ai auzit la un concert sau altul basul mai tare sau orice altceva mai tare eu s-ar fi putut sa nu-mi fi dat seama de lucrul asta.”
AI: In afara de voi, ce alta trupa romaneasca mai are versuri misto? Din punctul vostru de vedere.
Robin: Iti dai seama ca e o intrebare nedreapta.
AI: Sunteti recunoscuti pentru aspectul asta si atunci…
Backstabber 1: Sfinx (rasete).
Backstabber 2: Din punctul meu de vedere, Parazitii.
Robin: Partizan, da, negresit.
AI: Aveti o piesa de care v-ati saturat deja?
Robin: De Hotel California, de exemplu.
AI: Nu, o piesa de-a voastra de care v-ati saturat sa o tot cantati.
Robin: Nu.
AI: Intrebasem si data trecuta la Carturesti, dar vreau sa reiau, de ce sunt atat de inegale prestatiile voastre live – e o chestie pe care nu am constatat-o numai noi, aici la Iasi ci am citit si pe alte bloguri alte rewiew-uri.
Backstabber: Inegale din ce punct de vedere?
AI: Si calitativ dar si din punct de vedere al modului in care interpretati piesele. Cateodata suna mai bine, cateodata suna mai putin bine, cateodata suna mai aproape de varianta originala.
Backstabber: Vezi cum pui intrebarea ca sunt doua lucruri diferite. Ori intrebi de ce suna cateodata rau si cateodata bine si de ce suna cateodata intr-un fel si cateodata altfel…
AI: Ambele aspecte.
Backstabber: O data este partea tehnica, care poate fi controlata mai mult sau mai putin. Ca e mai aproape de partea originala de pe disc, e alta discutie.
AI: Alegerea voastra, corect. Dar data trecuta la concertul de la Iasi au fost vreo 20 de minute in care basul se auzea extraordinar de tare de ajunsese sa strige lumea.
Backstabber: Asta nu tine de noi deloc.
AI: Dar tine, din punctul de vedere al celui care vine la concert, de prestatia trupei. Pe el nu-l intereseaza asa de mult de toate mecanismele...
Robin: El nu-si pune problema, insa tu, care vezi concerte si vorbesti cu formatiile trebuie sa stii lucrul asta.
AI: Da, stiu, dar mai stiu ca se pot si rezolva cateodata.
Robin: Tin sa pui intrebarea ca atare: cat de frustrant este, in ce masura crezi ca canti prost pentru ca se aude prost sau pentru ca esti foarte beat sau pentru ca nu ai repetat sau pentru ca pur si simplu nu ai chef sa canti, adica…
AI: Bun, dar aici tine tot de voi...
Backstabber: Sunt doua lucruri diferite: ce auzim noi pe scena este foarte diferit de ce se aude in fata. Eu daca aud pe scena ceva care pe mine ma satisface si e ok eu nu stiu ce aude publicul, poate sa se auda cu totul altceva acolo asa ca faptul ca tu ai auzit la un concert sau altul basul mai tare sau orice altceva mai tare eu s-ar fi putut sa nu-mi fi dat seama de lucrul asta. Adica trebuie sa stii lucrul asta inainte.
AI: In mod normal ar trebui sa aveti pe cineva care sa faca chestia asta pentru voi.
Robin: Sunt putine in care nu avem. Iar concertul de care vorbesti tu a fost unul dintre ele.