- 2777
Monstrul Spaghetelor Zburatoare, de Igor Ursenco (Editura Tracus Arte, 2012), e o lectura buna daca esti nebun sau vrei sa innebunesti pentru vreo ora. Cartea de poezie (45 de „poeme-thriller” grupate in cinci parti, cinci „Memento”) te poarta prin politica mondiala – de multe ori distorsionata, prin prisma sarcastica a autorului –, prin planuri ale extraterestrilor de a cuceri Terra, prin angoase in fata mortii si momente de delir pur, pe care nu stii daca sa le cataloghezi drept poezie sau paranoia.
Sintem introdusi in atmosfera cartii inca de la „Memento 1” (pag. 7): „Eu mi-s nebun doar dinspre Nord-Nord-Vest” (Shakespeare, „Monologul lui Hamlet”); la fel si primele doua versuri ale poemului de inceput, „Sfintul Duh”: „ultima rezerva de minie mi-am epuizat-o Dincolo”.
Autorul strecoara printre momentele de nebunie imagini clare, ale caror gust le simti citindu-i versurile: „intr-una din perioadele acelea inecacioase ca tabacul ucrainean de contrabanda, comercializat in toata Europa Centrala si de Est”.
„sotron” - una dintre poeziile care mi-au placut - iti face cunostinta cu moartea. Treptat, - „mai intii te lasa puterile” -, te duce pe drumul revelatiilor omului care abia-si da seama ca incepe sa-si numere ultimele clipe: „Cind credeai / ca a venit timpul sa evadezi / din alte relatii / coplesitoare, te-ai trezit / ca esti singura persoana / care mai poate consola acest strain / din certificatul de nastere cu aceleasi date / de identificare”. Apoi iti face cunostinta cu momentul in care-ti dai seama ca banii nu te mai ajuta cu nimic - „Abia atunci / realizezi ca fiecare bancnota menita sa iti etaleze valoarea / in ochii semenilor are multe semne / de protectie inaccesibile / ochiului liber” - si ca nu pot intoarce moartea: „capul lui Washington / proiectat / pe bancnota fosnitoare de un dolar / tot fara irigatie / sanguina ramine: oricite bugete mondiale ar cheltui Trezoreria americana / sa il resuscite”. Spre sfirsit, te loveste peste fata cu esecurile si dezamagirile de-a lungul vietii, transformate in scirba: „iar lista lucrurilor care merita / sa fie dispretuite / se poate extinde brusc / pe seama celor / care n-au cunoscut / implinirea”.
Fiecare „Memento” este insotit de cite un citat cu substrat filosofic. Daca primul era o bucata din „Monologul lui Hamlet”, al doilea e din „Chandogya, Upanisadele” (n.r.: „Upanisadele” sint o colectie de texte filosofice care alcatuiesc baza teoretica a religiei hinduse), al treilea e din „Socrate, Theaetetus”, al patrulea din Edmond Jabès (n.r.: scriitor si poet evreu) si ultimul este un citat din „apoptosium” (Franc Tireur USA Publishing House, 2010), volum propriu al autorului.
Momentele de delir liric alterneaza cu comparatii reusite, puternice, precum aurolacii din „Ederlezi / Stroboscopul lui Sir Newton”, care stau „ca niste inele nelegitime ale lui Saturn in jurul Sfintului tomberon”. Probabil cele mai sesizabile sint ironiile la adresa citorva actiuni ale oamenilor impotriva naturii (uciderea balenelor, exploatarile Chevron etc).
Asa cum anunta „Memento 5”, „Nu stii inca poemul care te va supravietui”, nici in cazul cartii lui Igor Ursenco (a patra carte de versuri a scriitorului basarabean) nu stii care dintre „poemele-thriller” te va face sa ai senzatia ca nu mai traiesti pe Pamint, ci chiar ai ajuns intr-o lume guvernata de Monstrul Spaghetelor Zburatoare, atacata de extraterestri si pisici negre din „kosmos” si macelarita de Barack bin Laden.