- 3180
Se vorbeste foarte mult in lumea artei contemporane despre rolul artistului in societate, despre faptul ca acesta nu mai poate fi doar unul decorativ. In centrul discutiei apar, asadar, raporturile pe care artistul le stabileste cu mediul in care traieste si cu publicul. Gandirea critica a artistilor trebuie sa respinga strategiile de manipulare si de control ideologic, practicate atat de sistemul politic, cat si de cel artistic. Festivalului ARKA (Architecture, Revolution, Knowledge, Art) „Once upon a town”, organizat de ASAI, se deschide sambata, 5 mai, cu o expozitie denumita Amenintarea orasului / The City Menace. Cititorii nostri treji, atenti la spasmele istoriei, sunt invitati sa participe de la ora 12:00 la vernisajul curajosului proiect expozitional.
Intr-un interviu mai vechi, Dan Perjovschi - poate cel mai cunoscut (in strainatate) artist contemporan roman - spunea ca nu e nici un artist angajat, nici nu practica o arta activista, dar ca are o privire critica asupra lucrurilor. "Oriunde ai trai, geografic vorbind, ceea ce se petrece in jurul tau, te priveste/te afecteaza. Eu, unul, chiar asta inteleg prin politic: tot ce se intampla. Zona de acoperire a conceptului politic transgreseaza din punctul meu de vedere sensul ingust, limitat la sesiunile parlamentare sau aruncatul unui vot in urna." Continuand pe aceeasi idee, a dat apoi exemplu ca pe un act de politica (nu numai unul de politica a culturii) Bienala de Arta Contemporana de la Iasi (Periferic). “Intr-un oras conservator precum Iasul (pe care am apucat sa-l cunosc destul de bine, fiindca acolo am terminat facultatea) este posibila una din cele mai bune expozitii de arta contemporana dintre cele organizate la noi” concluziona Dan Perjovschi, aducand implicit laude proiectului initiat de artistul iesean Matei Bejenaru.
O parte din colegii de generatie, discipolii sau studentii de la Departamentul Foto/Video al Facultatii de Arte Vizuale ai initiatorului Perifericului indraznesc sa ia atitudine cu privire la traumele la care este supus orasul, sub titlul Amenintarea orasului - o privire critica asupra spatiului urban. Lucrarile participantilor Lavinia German, Alex Gheorghita, Cezar Lazarescu, Andrei Nacu, Rares Radulescu, SATELLITE, Bogdan Teodorescu, Octavian Tudose, Andrei Venghiac au fost selectate de cei doi curatori ai expozitiei, Catalin Gheorghe si Lavinia German (prezenta si in postura de participant), sa ilustreze conceptul care a stat la baza proiectului expozitional.
concept: Orasul nu ne mai apartine. Spatiul public a fost luat in controversate posesii, la inceput intr-un mod cat se poate de invizibil, apoi din ce in ce mai strident, prin ocuparea si reutilizarea teritoriilor urbane pe care, candva, le partajam in comun. In felul acesta, nu doar locuirea, dar si estetica orasului s-a schimbat, influentandu-ne modurile de a trai in spatiul urban. O oarecare forma de rezistenta, de reinterpretare vizuala prin felul in care poate fi privit acum orasul, se construieste, ca o declaratie de arhitectura expozitionala a protestului, din atitudinile critice ale artistilor implicati in analiza vizuala a unor detalii prevalate din contradictiile indecise ale orasului. Raspunderea fata de amenintarea orasului, prin forme de creativitate critica si interventii ale artistilor in stari de fapt, nu se diferentiaza radical de reactia jurnalistica si politica de a semnala efectele negative ale rasturnarii orasului in favoarea unor interese economice si in detrimentul valorilor sociale. Intoarcerea financiara a orasului impotriva trairii locuitorilor se face intr-un delir al ridicarii prafului pentru a ascunde fata amenintatoare a ceea ce a mai ramas dintr-un oras prea evident exploatat ca sursa de venit in pofida intelegerii sale ca spatiu de decizii ale comuniunii publice. (Catalin Gheorghe)
Amenintarea orasului / The City Menace este un proiect produs de „Vector - studio de practici si dezbateri artistice” si Universitatea de Arte „George Enescu” din Iasi in colaborare cu Asociatia Studentilor Arhitecti din Iasi si Facultatea de Arhitectura „G.M. Cantacuzino” din Iasi, cu sprijinul OAR Iasi.