- 3570
Vineri, 1 iulie, la ora 18 va avea loc vernisajul expozitiei "O stare alterata de constiinta" a artistei iesene Ruxandra Raileanu. Lucrarile sunt expuse la etajul 3 al Moldova Mall pana pe data de 20 iulie.
Galeria expozitiei standard - cea cu pereti albi si pardoseala 30 % gri - lipseste, artista luand decizia de a a-si prezenta lucrarile in incinta Mall Moldova. Expozitia Ruxandrei Raileanu e o instalatie care, in ciuda folosirii drept cadru a unei cutii negre (black box) specifice proiectiei video, are in prim-plan pictura.
Pentru o descriere a instalatiei, aceasta ar trebui impartita in 3 sectiuni. Parcusul stabilit de artista e clar, intri in zona intunecata, onirica, de cosmar populat cu nuduri lascive, o carnalitate obscena, apoi iesi la liman, o zona in care predomina portretul copilului. Trebuie sa recunosc ca am trisat - m-am gandit ca sunt indreptatita sa o fac, ca doar trebuie sa scriu un text despre expozitie - si am tras de perdea lasand lumina sa intre. Am descoperit astfel pictura, o pictura de calitate, pretioasa, atenta la detalii, la contraste, o pictura mult prea interesanta pentru a fi ascunsa in intuneric.
Iesind din zona luminata de neon spre partea deschisa a instalatiei privirea iti este atrasa de un portret de copil pictat intr-un pop art, o prezenta fascinanta. Am ales sa citesc aceasta lucrare in cheie "maternala", desi ar putea fi totodata o proiectie a copilariei. Apreciez un demers a la Marry Kelly, o proiectie poate a unei viitoare maternitati, un lucru care mi s-ar parea curajos venind de la o tanara artista, mai ales cand conjuctura predominant patriarhala a mediului artistic situeaza femeia ca muza, obiect si mai putin subiect - creatoare a unor experiente proprii.
Dar mai e o zona, cea de langa instalatie, alcatuita din 10 lucrari de pictura, 4 dintre ele plasate pe doi dintre peretii instalatiei si celelalte 6 pe peretii unor magazine. E zona de limbo, no hell, no paradise, zona in care zabovesc cei mai multi, zona in care din pacate cei mai multi se vor opri.
Nudurile pictate de o artista pot fi reprezentari ale sinelui, nuduri de femei pictate de o femeie pot fi asumate sau doar pastise influentate de nudurile executate de artisti barbati. Modalitatea in care o artista femeie poate picta un corp feminin, fara acel gaze erotic al privitorului/artistului barbat poate avea influente narcisiste, dar Ruxandra Raileanu se sustrage cu succes acestei tentatii.
Sunt la momentul in care simt nevoia sa scot cartonasul galben, sa o amendez pe artista. Titlul expozitiei, "O stare alterata de constiinta", desi spune mult imi ofera totodata drumuri inchise si ulite prafuite ale pretentiozitatilor intelectuale inutile, dezvaluie prea mult dar in acelasi timp ascunde, cu o falsa pudibonderie.
Eu sustin mersul la galerie - cea clasica, eventual ascunsa undeva. E la fel ca mersul la teatru: imbracat frumos, te pregatesti mental inainte de a ajunge acolo, stii ca e ceva serios, incerci sa iti eliberezi mintea de ganduri pentru a face loc altor idei. Recunosc, mie la mall nu imi place pentru ca totul e la suprafata, totul e la prima vedere, parca nu iti permiti opriri in care sa te pierzi in ganduri. La mall totul e marcat de consumul facil si rapid, dar poate tocmai antiteza cu mediul a fost motivul pentru care Ruxandra a ales spatiul respectiv.
Ruxandra Raileanu este proaspat absolventa a Facultatii de Arte Plastice, Decorative si Design din Iasi, instalatia reprezentand lucrarea ei de licenta. Ea face parte din doua grupuri (AtelierMix si Mirca Art Group), apartenenta la primul dintre ele aducandu-i luna trecuta oportunitatea de a expune la Washington in cadrul celei de-a 5-a editii a EU Open House. Expozitia, organizata de Ambasada Romana in cadrul bibliotecii publice Cleveland Park din Washington, in perioada 10-15 mai, a adus in fata vizitatorilor 16 tineri artisti contemporani din Romania.
Guest writer pentru acest articol este Liliana Basarab, artist vizual.