- 5832
Exista vreo legatura intre spatiu si creatie, intre “opera de arta” si “locul” care a facut-o posibila? Putem vorbi despre un “teritoriu” optim al inspiratiei? Dar despre unul decisiv, al creatiei propriu-zise? Este atelierul un asemenea loc? Care i-ar fi alternativele? Natura? Orasul? Satul?
Dupa Urban Plain Air, parte din acelasi proiect ambitios, Rural Plain Air aduce in atentie natura pozitionarii artistului in raport cu spatiul.
"Asumat de cativa tineri artisti vizuali ieseni (Adina Tofan, Adrian Crasmaru, Bianca Simionescu, Andreea Dascalu, Claudiu Ciobanu, Costel Chirila, Codrut Duduman, Eugen Alupopanu, Liviu Ciobanu, Ioan Pricop, Marinela Botez, Mihai Gitman, Mitrut Peiu, Rodica Grosu, Smaranda Bostan, Tibor Olah), Rural Plain Air vizeaza mixarea pragmatica a conceptelor de “tabara” si “expozitie”. Loc privilegiat al unei euristici de atmosfera, al intimitatii de grup, tabara este spatiul ideal de intalnire si socializare, teritoriul favorit al emulatiei artistice, mediu si mijloc al productiei de arta. Expozitia, la randu-i, trece drept tinta sau finalitatea zelului creativ individual, ocazia data operei de a fi ex-pusa si receptata. Afinitatea dintre artist si spatiul in care lucreaza, adecvarea sa la peisaj, buna incadrare a acestuia, identificarea si captarea unui “spirit” al locului pot fi benefice exercitiului plastic programat.
Daca la precedentul experiment participantii testau ocurentele vizuale ale situarii in inima dinamica si zgomotoasa a orasului, de aceasta data replierea artistilor se face spre natura, spre sat, spre lumea tihnita si aparent incremenita a acestuia. Intr-un anume sens, poate fi prilejul de a redescoperi acel acasa originar, arhetipal, din sufletul fiecaruia.
Asociind conditia omului modern cu cea a exilului prelungit si dureros, romanticii descriau experienta gandirii in termeni de nostalgie – dor, indemn launtric de a fi pretutindeni acasa. Cred ca experienta artei contemporane, risipita in puzderie de forme si erezii, ar putea fi privita in acelasi fel, ca modalitate de recuperare a unui sens pierdut sau uitat. Sustragandu-se forfotei citadine, artistul poate asuma uneori cautarea “centrului” ideal, a spatiului privilegiat, in care sa se regaseasca pe sine o data cu propria lucrare. El ar putea reface astfel, simbolic si creativ, drumul nostalgic spre casa.
In cazul nostru, de ce nu?, la Hodora." Petru Bejan
Vernisajul expozitiei va avea loc luni, 10 mai, de la ora 18.00, la Galeriile Dana.
Organizatori - Universitatea de Arte "G. Enescu" Iasi, Facultatea de Arte Plastice, Decorative si Design in colaborare cu Fundatia ART 2007, Galeriile de Arta Dana Iasi