- 4230
Cum se transforma pasiunea in meserie si ce eroi ai marelui ecran sunt suficient de puternici pentru a-l determina pe un copil inteligent sa isi dedice viata ulterioara filmului?
"Senzatia de stapanire absoluta, necontestata asupra unui domeniu, fie el oricit de limitat si de nepopulat (desi nu-l vedeam deloc asa), era satisfacatoare in sine. (N-am mai recuperat-o: ma tem ca acesta va ramine singurul domeniu pe care-l voi fi stapinit in toata viata mea.)", scrie despre prima sa obsesie cinematografica Andrei Gorzo in cea dintai carte lansata.
Bunul, raul si uritul in cinema, aparut la Editura Polirom, este de putina vreme pe piata si deja un succes. Cartea este, in prima parte, o autobiografie critica, devenita astfel printr-un post scriptum oferit unei confesiuni din timpurile cand Andrei Gorzo inca scria ca sa impresioneze gagici, cum marturiseste.
Un top al celor mai populare filme romanesti din toate timpurile, comentat savuros (domnitorul din Stefan cel Mare-Vaslui 1475 arata ca "o papusa Barbie cu mustata", iar Sergiu Nicolaescu inoveaza cu un "entuziasm viril" cinematografia "speriata de actiunea pura ca grasul clasei de ora de gimnastica") este urmat de articolele pe care cinefilii le-au putut citi in premiera in "Dilema veche".
Duios cand vine vorba de filmele care au lansat, taras-grapis, arta cinematografica populara la noi in tara, Gorzo devine intransigent cu cele nascute intr-o societate mai dintotdeauna democratica, ce nu a folosit arta exclusiv pentru a-si sublinia grotesc virtutea de buric al pamantului.
Actori de plastic, regizori care abuzeaza de tehnologia ce loveste sensibilitatea, asemanarea unui film mult aclamat cu o carte postala de sarbatori - "e frumusete pentru cei ce echivaleaza frumosul cu respingerea oricarei complexitati emotionale" ii jignesc asteptarile de cinefil flamand de calitate.
Cu toate acestea, Gorzo nu este incrancenat, nu cauta greseli acolo unde nu exista. Recunoaste merite si critica filmele fara a le transpune in imagini, tehnica scolareasca pe care o refuza cu obstinatie. Opinia ta initiala despre film aproape ca nu mai conteaza, impresia lui Gorzo este, desigur, cea pe care ai avut-o din prima clipa, dar pe care nu ai constientizat-o.
Bunul, raul si uritul in cinema este un volum rafinat prin idei, dar simplu prin limbajul colocvial si umorul dibaci. Si mai e o metoda placuta de a invata cine sunt Brad Bird sau Laurent Cantet si cu ce se ocupa ei.