- 7097
Bojdeuca lui Ion Creangă, Orologiul din Turnul Palatului Culturii, clădirea-simbol a orașului Iași și alte opt muzee pot fi vizitate în orice moment, din orice colț al lumii. Sentimentul de a te afla, în persoană, în micuța casă în care și-a scris opera marele povestitor Ion Creangă este unic însă, tehnologia poate umple un gol creat de distanță și agravat de condițiile sanitare dificile provocate de coronavirusul COVID 19.
În ultimul an, de la izbucnirea pandemiei, instituțiile de cultură au fost nevoite să devină accesibile publicului prin digitalizarea propriului patrimoniu. Aceasta a fost ideea de la care a pornit proiectul “M-Zone”, prin care s-a dorit promovarea bogatul patrimoniu muzeal ieșean și crearea unei noi relații, între muzeu și tânăra generație, prin utilizarea tehnologiei informației. Principala activitate a proiectului a fost realizarea unui website destinat copiilor și adolescenților care să integreze 10 tururi virtuale ale unor muzee din Iași, care pot genera și un material didactic important. Pe 18 septembrie, a fost lansat website-ul www.muzeediniasi.ro. Au fost realizate tururi virtuale la următoarele muzee – bojdeuca lui Ion Creangă, Muzeul “Otilia Cazimir”, Muzeul “George Topîrceanu”, Muzeul “Mihail Sadoveanu”, Muzeul “Poni-Cernătescu”, Muzeul “Mihai Eminescu”, Casa Dosoftei, Colecția “Istoria Teatrului Românesc”, precum și Turnul Goliei și Turnul Palatului Culturii (vechiul și actualul simbol al Iașului). Fiecare dintre cele 10 tururi integreaza articole, filme de prezentare, fotografii de epocă etc – un pachet informativ care suplinește rolul și discursul muzeografului.
“Orice muzeu poate fi văzută ca o capsulă a timpului. A pătrunde în acest spațiu implică o descoperire a narațiunii propusă de muzeografi. Prin urmare este un act de inițiere într-o lume stranie, îndepărtată șio palpitantă în același timp. Folosirea mijloacelor digitale pentru a pătrunde în această lume nu poate înlocui vizita la fața locului, dar o poate revaloriza și substui, în ultima instanță, atunci când vizitarea fizică nu e posibilă”, a afirmat conf. Dr. Florea Ioncioaia, manageruyl proiectului M-Zone, realizat de Asociația Societatea de Studii Istorice din România, în parteneriat cu Muzeul Literaturii Române și Palatul Copiilor Iași, cu o co-finanțare acordată de Administrația Fondului Cultural Național (A.F.C.N.). Website-ul include și 10 Quizz-uri, care provoacă vizitatorii să răspundă corect la întrebări, după ce au vizitat virtual muzeele menționate. Pentru cei mai mici navigatori, echipa proiectului a pus la dispoziție înregistrarea audio a patru povești îndrăgite de copii: “Capra cu trei iezi”, “Spaima zmeilor”, “Fata babei și fata moșului”, “Sarea în bucate”.
Micii ieșeni au fost invitați la târgul cultural pentru copii Market M-Zone pe 25 septembrie. Cărți, jocuri, ateliere – acestea au fost cuvintele cheie ale evenimentului organizat împreună cu Palatul Copiilor. Echipa proiectului și-a dorit însă să încurajeze și vizitarea fizică a muzeelor ieșene și a lansat o tombolă cu premii la care au fost invitați să participe toți elevii din țară. Regulile de participare au fost simple – vizitezi un muzeu din cele 10 incluse în proiect, completezi un talon cu numele și numărul de telefon și aștepți să vezi dacă una dintre cele patru tableme Lenovo 7M poate ajunge în ghiozdanul tău. Extragerea premiilor a avut loc pe 8 octombrie – în urnă s-au aflat 169 de taloane - și câștigătorii au fost Matei Buliga (Iași), Mateo-Valentin Chitic (sat Valea Ursului), Sorin Cyprian Gaszak (Iași) și Vlad Smărăndoiu (Mangalia). Necâștigătorii au fost consolați cu piesa de teatru “Motanul încălțat“, un spectacol susținut de SO Trupa și Ana Hegyi. Piesa a avut un succes atât de mare la cei mici, încât adesea, în timpul spectacolului, au invadat pur și simplu scena din parcul de lângă Palatul Copiilor.