- 2152
Al treilea concert din cadrul Classix Festival, denumit ,,Armonii Nordice”, a fost gazduit de catre Universitatea Nationala de Arte ,,George Enescu” din Iasi, partenera acestor manifestari culturale, in sala Eduard Caudella, Casa Bals (18 februarie 2020). Incinta a fost neincapatoare pentru numerosul publicul doritor sa asculte armoniile sonore ale compozitorilor din ,,tara fiordurilor” in interpretarea cvartetului de coarde al solistilor din Trondheim (Trondheim Soloists Quartet), Norvegia. Artistii interpreti (Ola Lindset – vioara I, Anna Adolfsson Vestad – vioara a II-a, Anna Ostachowska – viola, Marit Aspas – violoncel) ne-au pregatit un program divers din punct de vedere stilistic: Edvard Grieg – Cvartetul de coarde in Fa major, EG 117, Alfred Janson – Cvartet de coarde si Johan Svendsen – Cvartetul de coarde in la minor, op.1. La concert au fost prezente personalitati ale vietii culturale din Oslo si Iasi, alaturi de ambasadorul Regatului Norvegiei in Romania, Eilif Gundersen.
Concertul a debutat cu un moment emotionant - intonarea Imnului de Stat al Norvegiei de catre Corul de copii de la Centrul ,,Mia Casa” din Barnova, judetul Iasi, dirijat de Elena Svedchi si acompaniat la pian de Dragos Andrei Cantea, directorul artistic al festivalului.
In aceasta atmosfera de sarbatoare, promitatoare in directia unor frumoase colaborari culturale si economice dintre Romania si Norvegia, prezentatorii concertului, cunoscuti realizatori de emisiuni ai Televiziunii Regionale din Iasi, Catalin Sava si Anca Medeleanu, ne-au oferit informatii pretioase despre cvartetul de coarde desprins din orchestra din Trondheim si repertoriul norvegian cuprins in programul serii.
Acest ansamblu a fost constituit in anul 1988 din cei mai talentati instrumentisti, doritori sa-si consolideze stilul interpretativ omogen si original intr-o orchestra mai ampla. Succesul nu a intarziat sa apara, in prezent avand un impresionant palmares in privinta numarului de concerte, al inregistrarilor (peste 50 de albume), obtinand 10 nominalizari Grammy. O reusita evidenta consta in realizarea unui disc, alaturi de solista Anne-Sophie Mutter, cu ciclul celor patru concerte pentru vioara, Anotimpurile de Antonio Vivaldi, lansat la Deutsche Grammophon si vandut in peste 700.000 de exemplare.
Trondheim Soloists Quartet a debutat la Iasi cu Cvartetul de coarde in Fa major, EG 117, al compozitorului romantic Edvard Grieg, cel mai apreciat si cunoscut reprezentant al ,,Scolii nationale norvegiene” din a doua jumatate a secolului al XIX-lea.
Lucrarea a ramas nefinalizata, continand doar primele doua parti (I. Sostenuto – Allegro vivace e grazioso; II. Allegro scherzando). Cvartetul este tributar unor modele consacrate de traditia clasico-romantica a genului, desfasurat intr-un mediu tonal-functional diatonic, cu elemente tematice bine conturate si usor recognoscibile pe parcursul dezvoltarilor variationale. Partea a II-a ne confera noi perspective de limbaj si expresie muzicala, definitorii pentru stilul lui Edvard Grieg, in care apar influente certe ale muzicii traditionale norvegiene, concretizate prin inflexiuni modale si formule ritmice specifice de dans.
In continuarea programului, muzicienii norvegieni au abordat un opus avand o estetica pliata pe o sinteza a numeroaselor tehnici de limbaj si directii stilistice din cea de-a doua jumatate a secolului XX. Lucrarea compozitorului Alfred Janson – Cvartet de coarde (1978) contine un material sonor modal, cu evadari spre atonalitate, dar si cu surprinzatoare cadente de tip tonal. Cu exceptia unor interventii repetitive, muzica ramane in general discursiva, cu un ansamblu de motive si teme explicite, supuse unei sintaxe libere, preponderent polifonice. In plan global, apar momente de asimetrie, realizate cu succes de catre artistii interpreti. Paleta coloristica timbrala a coardelor este potentata de numeroasele cerinte tehnice ale compozitorului, ce confera intregului opus un plus de complexitate si originalitate, totodata.
Programul serii s-a finalizat cu sonoritatile Cvartetului de coarde in la minor, op.1 (1865), compus de norvegianul Johan Svendsen (1840-1911). Compozitorul si-a desavarsit studiile la Leipzig, sub indrumarea cunoscutului mentor Carl Reinecke, specializandu-se insa mai tarziu in Dirijat orchestra, directie care il va consacra pentru totdeauna. Aceasta lucrare de tinerete, conceputa in patru parti (I. Allegro; II. Andantino; III. Allegro scherzando; IV. Finale), a avut un real succes inca de la prima sa auditie. Desfasurat in sonoritati tonale, prezentul opus tradeaza influentele melosului traditional norvegian intr-o scriitura polifonica densa, fundamentata pe principiile estetice promovate de catre compozitorii vest europeni ai secolului al XIX-lea.
Aceasta minunata confluenta dintre spiritul cultural norvegian si cel autohton, romanesc, patronat la Iasi de personalitatea marelui muzician George Enescu, a generat, incepand cu prima seara din 16 februarie 2020, o efuziune emotionala fara precedent. Concertul Armonii Nordice, desfasurat in intimitatea salii Eduard Caudella, a adus un suflu nou auditoriului, care a vibrat pe deplin la marile valori ale muzicii clasice.
Guest writer pentru acest articol Prof. Univ. Dr. LUMINITA DUTICA