- 4069
Cea de-a doua premiera a stagiunii Ateneului Tatarasi va fi Cerere in casatorie, o farsa intr-un act de A.-P. Cehov, montata in regia lui Radu Ghilas. Radu Ghilas a mai colaborat cu Ateneul Tatarasi in calitate de regizor la urmatoarele spectacole: Inima de boxer si Check-in. Din distributie fac parte actorii Emil Coseru, Codrin Danila, Cezara Fantu si interpretii muzicali Daniel Birlescu (acordeon), Mirela Iluchianu (vioara). Premiera va avea loc duminica, 25 mai 2014, ora 19, iar spectacolul se joaca din nou pe 30 mai si 22 iunie. Update: in stagiunea 2014-2015, spectacolul se joaca pe 17 octombrie, 27 noiembrie, 6 decembrie, de la aceeasi ora, pe 4 ianuarie de la ora 20:00, pe 18 februarie, 27 iunie, de la ora 19:00.
Radu Ghilas lucreaza cu actori cu care a colaborat si anterior, dar, ceea ce este si mai interesant, transforma conceptul de casting intr-un soi de racolare a ceea ce are nevoie pentru a obtine un spectacol pliat pe ideea sa regizorala. Spectatorului ii este propusa o interpretare inedita a scurtului text de tinerete al lui Cehov, vom avea de a face, din ceea ce am inteles, cu o Cerere in casatorie in extenso (ba chiar ceva mai mult), lucru care nu se intampla prea des in abordarea textelor clasice. Mai ales daca ne aducem aminte ca farsa a mai putut fi vazuta la Iasi, la Casa de Cultura a Studentilor (7 mai 2014), in cadrul proiectului "Adevarata Basarabie", cand regizorul Sandu Grecu a creat un paralelism scenic intre aceasta si un alt text timpuriu al lui Cehov, Ursul, in interpretarea emfatica si caricaturala a actorilor Teatrului National Satiricus, “I.-L. Caragiale” din Chisinau.
Astept cu nerabdare sa descopar care este noua viziune asupra lui Cehov care ni se va dezvalui, sper, cu prilejul acestei premiere. In privinta unor posibile idei regizorale, actorul Emil Coseru a adus in discutie, in opinia sa, moderatia marelui dramaturg rus in creionarea caracterelor, spre a arata nu ca lumea este rea, ci ca “lumea poate fi si rea”. In ceea ce ma priveste, tocmai pasiunea retinuta care clocoteste in spatele personajului cehovian mi se pare cel mai interesant de redat, asa cum au incercat regizori redutabili, cum ar fi Yury Kordonsky atunci cand a montat Pescarusul la exclamativ. O alta posibila idee de regie este sugerata de tanara actrita Cezara Fantu, recent absolventa a UAGE: Actul casatoriei este unul care nu ii priveste pe ceilalti. Interesant, numai ca de vreme ce casatoria este o institutie, societatea este, in mod inevitabil, implicata. In rest, “patul conjugal”, oricine stie, nu ar trebui sa devina o problematica de interes public.
Scenografia: Catalin Tarziu, coregrafia: Lorette Enache (UNATC, Bucuresti), aranjament muzical: Dragos Cohal.