- 4221
Ateneul Tatarasi din Iasi propune premiera spectacolului Revolutie si reactiune, regizat de Ion Mircioaga, o adaptare dupa celebra piesa a lui Ion Luca Caragiale – Conu’ Leonida fata cu reactiunea. Cu acest prilej, ne reconfruntam cu intrebarea: Caragiale e contemporanul nostru sau noi suntem contemporanii lui?... Update: spectacolul se joaca din nou pe 18 si 26 ianuarie, 2 martie, de la aceeasi ora.
Regizorul Ion Mircioaga este de apreciat pentru ca a avut curajul sa aduca in fata unei distributii formate din tineri promitatori un text clasic. Tinerii proaspat actori, ce si-au facut debutul pe scena Nationalului iesean sau in spectacole de teatru independent, sunt: George Cocos si Alice Oslobanu in rolurile principale, la care ii mai adaugam pe Alexandra Bandac, Alexandra Cantemir, Ada Lupu, Madalina Munteanu, Anca Pascu, Andreea Olaru şi Cosmina Rusu. Scenografia este semnata de Nicolai Mihaila; acesta a mai colaborat cu Ateneul Tatarasi (Check-in, regia Radu Ghilas). Miscarea scenica ii apartine Laviniei Raileanu, coregraf al Ansamblului de dansuri experimentale Coconite, iar asistenul de regie este Bogdan Palie absolvent de regie in 2013 la Universitatea de Arte “George Enescu” din Iasi.
Aflat la prima colaborare cu Ateneul Tatarasi, regizorul Ion Mircioaga a montat in mai multe orase din tara, debutul avandu-l pe scena Teatrului de Stat din Arad, in anul 1994, cu piesa Fontana di trevi de Bernini. La Iasi a mai montat pe scena Teatrului National “Vasile Alecsandri” doua spectacole: Cu soarele pe piept si Comedia dragostei si-a urii. Este, de asemenea, conferentiar universitar la Universitatea Nationala de Arta Teatrala si Cinematografica din Bucuresti si profesor invitat la Universitatea de Arte "George Enescu" din Iasi.
Plecand de la Conu’ Leonida fata cu reactiunea, o piesa care zugraveste o clasa intreaga de oameni, ba chiar o stare de spirit a unei natiuni in care lucrurile sunt intelese, dar omise pe deplin, Ion Mircioaga isi imagineaza “o intalnire intre un urmas al Conului Leonida si o tanara venita dintr-o lume pentru care spatiul carpato-danubiano-pontic inca e o bizarerie..”. Sub influenta filtrului caragelesc, regizorul sapa in sintagma „asa-i romanu’”, gasind valorile histrionice ale poporului intr-o stransa legatura cu lasitatea momentului imediat urmator. „Iluziile, spaimele si sperantele romanului ii alimenteaza bufoneria si, in acelasi timp, ii dau sansa sa nu ramana intemnitat in caricatura. Tambalaul e cautat si intretinut fiindca face uitata deprimarea. Bascalia groasa e frecventata ca un drog folosit pentru a fi pacalita disperarea. Romanul e sceptic in viata de zi cu zi si, ca urmare, simte o teribila nevoie sa creada intr-o instanta ce guverneaza o alta existenta, aflata dincolo de moarte. Aceasta necesitate intemeiaza gustul pentru ceremonii – ceremonii cu totul speciale, caci accesoriile lor sunt berea si mititeii”, spune în prezentarea spectacolului Ion Mircioaga.
George Cocos, tanar absolvent al Facultatii de Teatru din Iasi, este deja o figura cunoscuta in spatiul teatral iesean, mai ales dupa rolul lui Lysandru din Visul unei nopti de vara, regia Radu Afrim, de la Teatrul National „Vasile Alecsandri” din Iasi. Acesta se afla la cea de a doua colaborare cu Ateneul Tatarasi, dupa O Sarbatoare Princiara, regia Ovidiu Lazar. In ceea ce priveste lucrul in prezentul spectacol, George Cocos afirma: „A fost o experienta interesanta, ma bucur ca am facut parte dintr-o echipa tanara pentru ca am invatat unuii de la altii. Vreau sa-i multumesc domnului Mircioaga pentru sansa pe care mi-a oferit-o, pentru ca mi-a dat ocazia sa explorez lumea lui Caragiale si stiu ca acest lucru imi va folosi in viitor. Sunt in momentul in care incerc sa dau ce am mai bun si sa ma bucur de fiecare oportunitate".