- 8731
In cadrul evenimentelor MINIpunct la Iasi, Silent Strike a avut una dintre cele mai apreciate prestatii si nu s-a rezumat doar la concertul sau, participand si la alte evenimente. L-am descoperit in mijlocul unei expozitii, discutand si savurand o acadea. E unul dintre artistii care nu sunt impunatori, dar care compenseaza acest minus prin modul in care se dedica acestei pasiuni numita muzica. Poti crede ca un tip aplecat spre sintetizator si ecranul monitorului are ca obiectiv doar sa faca galagie, insa Silent Strike demonstreaza ca aparatura tehnica poate fi folosita si in alt mod.
"Silent Strike e un paradox, un contrast"
AltIasi: De la ce varsta ai pasiunea pentru sintetizator?
Silent Strike: N-am inceput cu sintetizatorul, am folosit doar calculatorul pentru ca atunci nu aveam alte posibilitati. Am inceput in '93 sa cant la chitara, in '97 am introdus pe langa chitara si calculatorul si abia de acum doi ani scule, sintetizatoare si alte gadget-uri. Primul meu album a fost strict pe calculator si piesele care le-am cantat ieri (n.r. 4 octombrie 2008, Iasi, MINIpunct) sunt doar pe calculator, materializate pe calculator, fara studiouri si scule. Din urma cu doi ani, am inceput sa pun mai mult accent pe partea tehnica.
A: Cum ai caracteriza stilul Silent Strike?
SS: Multi spun ca e muzica electronica, dar n-as fi de acord pentru ca eu folosesc foarte multe instrumente acustice. In majoritate, ele sunt artificial create pentru ca nu stau sa trag un flaut, de exemplu, desi chiar mi-as dori sa fac si acest lucru. Tine insa de posibilitati. Pentru urmatorul album, o sa trag un cvartet de corzi in studio, chitara, chitara bass, tot ce pot pentru ca totul sa sune cat mai acustic. Mie nu mi se pare ca e muzica electronica, e muzica in care sunt si influente din rock sau din hip-hop. Sunt constient ca am influente din multe genuri de muzica, dar nu descopar nici eu cu ce anume ar semana. Eu pot sa zic ca e muzica electronica doar prin tehnica pe care o folosesc si prin faptul ca utilizez un PC si sintetizatoare.
A: Are vreo legatura alegerea numelui de Silent Strike cu muzica pe care o creezi?
SS: Initial, nu exista niciuna, insa ulterior numele a devenit un fel de definitie a muzicii. La inceput, numele a pornit dintr-o joaca, aveam niste sunete pe care le-am combinat intre ele, nu a fost un concept, aveam pe atunci 16 ani, dar mai apoi totul s-a legat. Silent Strike e un paradox, e un contrast si in acest mod au inceput sa sune si piesele care ma defineau prin 2000-2001, adica erau bazate pe melodic - asta fiind partea silent, iar beat-urile si agresivitatea veneau din partea strike. Exista un constrast, insa muzica e chill, nu e agresiva in acel sens apropiat de strike.
A: Care este pozitia ta in discutia "live vs. playback"?
SS: E destul de complicat pentru ca nu pot vorbi la mine de live complet. Atunci cand am concert singur nu pot sa fac totul live, cant doar un instrument din piesa, fac un scratch sau bat un beat, iar asta nu inseamna ca e 100% live; exista tot timpul o secventa din calculator care nu merge live. Insa am si formula cu formatie sau cvartet si voce, iar acolo totul este live: tobe, bass, totul. Singur nu ai cum sa faci... iar daca dai drumul la scule sau la pattern-uri din piesa nu se cheama live. Multi dintre cei care fac muzica electronica au impresia ca asta inseamna live, a da drumul la bucati din piesa, insa asa doar dai niste play-uri, le potrivesti, nu mi se pare ca e live in adevaratul sens al cuvantului, cu instrumente. Am vazut si formatii mari de muzica electronica, ca Underworld, facand astfel de live, iar mie nu mi s-a parut ca era live, insa atat se poate face cand e un om pe scena si da drumul la scule. Eu din acest motiv am si apelat la formula cu formatie, cu cvartet, pentru a aduce mult mai mult live si pentru a ma simti mai putin ciudat. Acum e foarte bine si cand cant singur pentru ca am invatat sa cant live anumite fragmente la diferite instrumente special din aceasta cauza.
A: Exista artisti pe care ii apreciezi sau care au avut influente asupra ta?
SS: Da, exista, si nu neaparat din muzica de genul asta. Am avut colaborari cu artisti din foarte multe genuri si o sa mai am. De exemplu, imi plac foarte mult Timpuri Noi, Brazda lui Novac pe genul de electronic, Ada Milea, Maria Radu si din hip-hop, CTC.
A: In compania caror colaboratori te simti cel mai bine pe scena?
SS: Foarte bine ma simt cu Maria Radu, din acest motiv cantam live foarte des. Regret ca nu am avut atat de multe concerte incat sa ii invit pe toti cei cu care am colaborat, sa vedem cum ne simtim live. Probabil asa s-ar crea mai multe proiecte. Am avut multe propuneri sa colaborez, chiar pe albume intregi cu Sorin Romanescu sau cu Maria Radu. Vreau sa am colaborari de genul celei de acum 2 luni, 3 AM, cu Alex Harding si Lucian Ban. Si cu ei m-am simtit foarte bine.
A: Exista interes pentru acest gen de muzica?
SS: Sunt uimit de faptul ca interesul e in crestere si imi dau seama ca totul tine de internet, care se arata a fi cea mai buna cale de promovare.
A: Simti ca suferi pe partea de promovare?
SS: Eram constient de la bun inceput ca o sa fie o lipsa de promovare. Primul album, de exemplu, a avut promovare doar pe internet. Blogurile sunt iarasi o unealta care ajuta foarte mult la promovare. Oamenii nu mai stau acum sa afle despre evenimente de la MTV si cauta singuri pe internet concerte si evenimente la care sa ia parte.
A: Cum ai caracteriza publicul Silent Strike?
SS: Nu vizez un target anume. In publicul meu, sunt oameni care asculta sau ascultau pana atunci doar rock sau hip-hop, din aceasta cauza nici nu am zis ca fac muzica electronica pentru ca sunt oameni care poate nu simt ca vin la un concert de muzica electronica. Cei care aud de o astfel de muzica se asteapta doar la sintetizatoare si mult zgomot.
"Cu Iasul am o legatura adanca"
A: Ce reprezinta Iasul pentru tine?
SS: Am fost foarte emotionat sa cant in Iasi pentru ca ma leaga multe de acest oras: am stat 3 ani in Iasi, aici am inceput, aici am avut primul concert, aici am compus majoritatea pieselor de pe primul album - este o legatura frumoasa si adanca si de fiecare data ma bucur enorm sa vin sa cant in Iasi, iar aseara mi-a placut foarte mult, m-am simtit in largul meu, natural.
A: Exista trupe iesene pe care ai vrea sa le recomanzi?
SS: Nu, nu prea stiu. Ba da, Mort la creier.
A: Mai ai timp si de alte activitati in afara de muzica sau iti ocupa prea mult timp?
SS: Am timp si pentru altele, desi muzica a devenit si un job. In ultima vreme, din asta traiesc si nu ma refer strict la Silent Strike, ci la compus muzica. De exemplu, pentru reclame, dar nu sunt limitat doar la asta.
A: Ce parere ai despre proiectul MINIpunct, despre locatia concertului, despre atmosfera?
SS: Initial, am fost sceptic cu privire la faptul ca voi concerta in aer liber, insa a fost exceptional. Foarte bun si locul, iar Dan (n.r. - Dan Basu) a facut o treaba foarte buna cu MINIpunct. E un proiect la care s-a chinuit cu posibilitati mici, a iesit foarte bine, iar publicul a fost foarte ok.
A: Apropo de Dan Basu, ce ne poti spune despre colaborarea cu el la proiectul Silent Bass?
SS: Noi am mai avut denumirea asta si cand am facut niste seri in Imperium acum 3-4 ani, insa atunci doar puneam altfel de muzica pentru altfel de oameni. Am vrut sa facem prin Silent Bass un proiect experimental mai mult pe partea de sintetizatoare si mai putin pe acustic si sa fie un proiect audio-video. Trebuie sa scoatem un DVD la lastradamusic cu Silent Bass, care probabil o sa iasa in 2009. E un proiect mai underground si cred ca exista un public mai restrans pentru acest gen abordat de noi, insa noua ne place foarte mult muzica experimentala si am vrut sa facem un fel de poveste audio-video, care sa trezeasca anumite senzatii pentru cei ce vad si asculta. O sa fie mult mai agresiv decat Silent Strike.
"Ceea ce vreau sa transmit sunt stari, nu mesaje"
A: Am observat ca fiecare concert e o poveste. Cum te simti tu pe scena?
SS: Cand urc pe scena, nu mai stiu nimic din ce se intampla in jurul meu, uit de tot. E ca si cum as intra in poveste si nu poate sa ma mai distraga nimeni. Ma simt incredibil, imi place foarte mult.
A: Care sunt mesajele pe care incerci sa le transmiti?
SS: Nu vreau sa transmit neaparat mesaje, de aceea am si ales muzica de genul asta. Eu vreau sa transmit stari. Am ales muzica fara cuvinte si, chiar daca am piese in care e implicata si vocea, vreau ca oamenii sa simta sunetul. Fiecare om are o stare diferita. De exemplu, pentru piesa "Dus sus", cineva imi spunea ca "dus sus" vine de la dragoste, asa a considerat el, altcineva a spus ca daca esti "dus sus" esti high si nu era nicio legatura cu ce am vrut eu sa transmit. "Dus sus" vine de la muzica, esti dus sus fix datorita muzicii, insa daca reusesti sa ii induci celui care te asculta orice fel de stare inseamna ca piesa nu e de umplutura.
A: Ce ne poti spune despre proiectul "Alb"?
SS: Ar trebui sa iasa toamna aceasta sau, cel tarziu, pana de Craciun. E un album care o sa contina CD si mini-CD. Pe CD o sa fie colaborari cu Brazda lui Novac, Maria Radu, Dj Undoo, cvartetul de viori cu care colaborez live, iar pe mini-CD vor fi piese mici, piese de un minut, mai mult spre muzica de film, fara beat-uri, fara electronic.
A: In urma cu cativa ani spuneai ca ti-ar placea sa faci muzica pentru filme. Ti-ai indeplinit acest vis?
SS: Da, e adevarat, aveam muzica de film creata si am facut score-ul unui film, "Trip", regizat de Floriana Tit din Constanta. A fost un home-made, nici macar low-budget, a fost zero-budget, insa a implicat foarte multa munca si pasiune. Mi-a placut foarte mult idea, am folosit piese deja create care se potriveau pe atmosferele din film, dar am si compus special pentru acest film de doua ore si jumatate. Pe soundtrack-ul filmului sunt piese Silent Strike, Silent Bass, asta e concretizarea. Mie imi place sa fac muzica special pentru film. Am mai facut la cateva scurt-metraje care nu sunt inca lansate, regizate de Calin Bugean. Una dintre piesele de pe 3 AM, care e in colaborare cu o cantareata din Londra, Sookie Smith, o sa apara pe un film din America, filmat in California, tot un low-budget, dar cu actori destul de cunoscuti. Piesa o sa fie pe coloana sonora chiar intr-un moment important al filmului care se numeste "The Truth About Angels" si o sa apara in 2009.
Comentarii
vladgidea | Joi, 23/10/2008 - 22:11
dragosteam | Vin, 24/10/2008 - 11:02
vladgidea | Sam, 25/10/2008 - 13:54
doruleonte | Dum, 17/05/2009 - 01:39
ioana | Sam, 06/06/2009 - 13:10
Anonim | Vin, 13/11/2009 - 22:37