articol
stats

Bach, Devienne si Dvorak la Filarmonica ieseana

Pe o ploaie torentiala, seara de vineri, 1 iunie, a adunat sub acoperisul Salii Mari a Filarmonicii o multime pestrita. Concertul a fost conceput ca un crescendo, atit avind in vedere complexitatea compozitiilor, cit si, evident, din punctual de vedere al intensitatii sunetului care a umplut treptat sala dupa fiecare etapa in parte. Cu nume cu un asemenea palmares precum cele ale lui Urlich Backofen sau Dorel Baicu, unii s-ar fi asteptat poate ca contributia solistului la vioara, Gheorghe Margineanu sa nu se ridice la acelasi nivel. Insa, pe linga implicarea celor doi flautisti, printre care si Baicu, cu o tinuta impecabila, Concertul Branderburgic i-a permis violonistului iesean o etapizare armonioasa a interventiilor sale care prind un contur desarvisit in miscarea finala.

Daca pentru Antonin Dvorak, si cu precadere, pentru Simfonia “Din Lumea Noua, am crezut mereu ca ascultatorul are nevoie de o anumita stare pentru a aprecia cadentele bruste ale ritmului si complexitatea ansamblului, concertul lui Bach are o structura destul de “digerabila”, fara ruperi subite si discontinuitati foarte dramatice.

Mi-a placut mult faptul ca, dupa prima parte a concertului care a inclus si Concertul nr 7 pentru flaut al lui Francois Devienne, publicul a primit un dar superb din partea lui Baicu. Acesta a interpretat “Ave Maria”, in versiunea compusa de Astor Piazzolla, flautul daruind piesei o moliciune si o armonie emotionante.

Cu siguranta momentul cel mai incarcat al concertului a venit in partea a doua, pentru interpretarea Concertului nr 9, “Din Lumea Noua” al compozitorului ceh Antonin Dvorak. Desi n-am reusit niciodata sa identific, in aceasta parte a operei lui Dvorak, influentele amerindiene pe care compozitorul insusi le-a invocat la finalul secolului al XIX-lea, dupa sederea sa in America, complexitatea si desavirsirea concertului sint neindoielnice. Iar dirijorul german Urlich Backofen, prin eleganta prestantei sale pe tot parcursul serii a dat momentului un rafinament aparte.

Concertul de vineri seara, inscriidu-se in proiectul coordonat de Centrul Cultural German, Achtung Klassik, a venit, cel putin pentru mine, ca o rupere colorata dintr-un cotidian tern.

Resurse
Video: 

Bach - Brandenburg Concerto No. 4 in G major BWV 1049 - 1. Allegro

Bach - Brandenburg Concerto No. 4 in G major BWV 1049 - 1. Allegro
Articol scris de Alexandra Panaete | Lun, 04/06/2012 - 01:24
Iti place ce tocmai ai terminat de citit?
Aboneaza-te prin email sau RSS ca sa fii la curent cu noutatile de pe site.
Despre editor
imaginea utilizatorului alexandra.panaete