- 5797
Cu totii l-am vazut, dar cu siguranta experienta de a-l savura intr-o sala de cinema este inegalabila. Acum avem sansa sa urmarim personajele noastre preferate, sa intram in sanul familiei Corleone si sa retraim fiecare intriga la o intensitate crescuta. Sambata, 29 iunie, incepand cu ora 16.00 ne intalnim cu The Godfather partea I, iar duminica, 30 iunie de la ora 19.30 vizionam The Godfather partea a II, in acelasi Arthouse Central. Intrarea este gratuita. Update: Godfather II poate fi revazut vineri, 23 august 2013, de la ora 19:30, iar Godfather I joi, 20 martie 2014, la sediul Bibliotecii Judetene Gh. Asachi, in cadrul American Corner.
Trebuie sa recunosc ca familia Corleone a fost mereu un punct de referinta pe harta placerilor mele cinefile. Jocurile de culise, imaginea Mafiei, actorii perfecti si povestea nemuritoarea m-au facut mereu sa il asez in topul preferintelor. Istoria extrem de cunoscuta a acestor personaje porneste cu figura lui Marlon Brando, in rolul unui Nas imbatranit, care va fi victima unui complot. Prin inlaturarea lui de la sefia Mafiei se porneste un razboi, a carui victime vor fi proprii lui copii. Michael, fiul cel mai mic, interpretat fara cusur de Al Pacino, va deveni un conducator care doreste pace intre rivali, dar starneste lupte aprigi in propria familie.
Daca ar fi sa aleg un cuvant pentru a rezuma aceste doua parti acela ar fi fermecator. Cu un scenariu puternic bazat pe romanul lui Mario Puzo, filmele nu putea fi altfel decat aproape perfecte. Unul dintre elementele care nu ne lasa sa le uitam este abundenta de fraze repetate si imprumutate in alte pelicule. Cunoastem, desigur, cu totii, faimosul dialog dintre Johnny Fontane si Vito Corleone in care acesta ii promite ca il va ajuta, rostind laitmotivul, care, poate nu stiati, ca se repeta in toate cele trei filme: “I'll make him an offer he can't refuse”. Un alt moment greu de uitat este ceea ce urmeaza dupa aceasta discutie, si anume scena in care cel care il incomodeaza pe cantaretul Fontane se trezeste dimineata intr-o baie de sange, alaturi de capul armasarului sau preferat. Aceasta prima parte este caracterizata de o calatorie a devenirii, de o lupta acerba pentru putere si de o agitatie aproape dureroasa.
Trecand peste tensiunea si figura impozanta a lui Corleone din prima parte, in cea de-a doua vom descoperi un personaj central rafinat, care dobandeste experienta chiar sub privirile noastre. Una dintre scenele memorabile pe care le face aici Michael Corleone (Al Pacino), este si cea pe care o numesc preferata mea. Noul Don Corleone alege sa isi ucida fratele (Fredo Corleone) intr-un moment solemn: cand acesta se retrage cu barca in larg, rostind o rugaciune care il ajuta sa prinda mai multi pesti. Intensitatea momentului este egala cu acea clipa in care Vito Corleone (Marlon Brando) este impuscat in piata si se prabuseste insangerat peste portocalele care traseaza un decor superb. In cea de-a doua parte vom observa o indulcire a actiunii, prin frumoasa poveste a familiei Corleone si a venirii lui Vito in America (jucat aici superb de Robert De Niro) si o trecere a luptei la un nivel psihologic, sau ca sa spun altfel, o imbalsamare a imaginii Mafiei, care se va continua sin in cea de-a treia parte.
Si chiar daca stiti toate acestea pe dinafara si credeti ca nu veti mai gasi nici o placere in a-l revedea, va asigur ca pe un ecran mare, in sala de cinema, vom reusi impreuna sa descoperim lucruri ascunse, care ne vor face sa tresarim ca atunci cand l-am vazut prima data.