articol
stats

Taxidermia – Grotescul triptic al ratarii

Astazi nu am chef de sublim. Nu vreau personaje frumoase si povesti clasice, vreau delir vizual si tabu. Daca aveti curaj si gusturi  ciudate, va propun art-house extrem. Depravat si bizar. Baroc si deviant. Obligatoriu, spunea cineva. Pe gaura cheii ruleaza filmul-soc al anului 2006.

Va recomand Taxidermia asa cum mi-a fost mie recomandat, sincer si fara pretentii: vrei ceva ce nu ai mai vazut si poate ca nu vei vrea sa mai revezi vreodata?...vrei poezie, dincolo de socul vizual?...atunci incerca povestea asta…nu te va lasa indiferent. La Cannes, Melbourne, Sydney si Transilvania se pare ca a convins. Totusi, am indoieli ca cineva imi va multumi pentru aceasta recomandare. La TIFF  s-au gasit destui care sa paraseasca sala, ingretosati si tulburati pana in maduva oaselor de exhibitionismul vizual. Si pentru ca respect varietatea gusturilor in materie de film, ii inteleg cumva.

Cel de-al doilea film al ungurului Gyorgy Palfi ( primul, Hukkle, te va surprinde prin inventivitate si simplitatea punerii in scena) este povestea a trei generatii de…degenerati. Trei barbati victimizati si prizonieri ai propriilor pacate si neputinte. Trei oameni ciudati, cu apucaturi iesite din comun, legati prin sange intr-un cerc vicios al ratarii.

Vendel Morosgovanyi este soldat in cel de-al doilea razboi mondial, in realitate sluga unui capitan obsesiv si a propriei sale imaginatii perverse. Existenta mizera si izolarea potenteaza in Morosgovanyi manifestarea unei sexualitati deviante, autosatisfacerea, voyeur-ismul, sadismul, adulterul si alte grozavii (!) fiind singura evadare dintr-o lume careia ii apartine doar marginal. Exista la un moment dat in aceasta prima poveste o scena pe care pana si cei mai acerbi critici ai filmului o vor gasi incantataoare si cumva poetic-halucinanata. Intr-o miscare circulara, in timp, camera surprinde, in ipostaze inedite, cel mai multifunctional obiect din casa. Ce deliciu vizual! Si ce de suplicii…

Cateva decenii mai tarziu, in plina glorie socialista,  Kalman Balatony, fiul lui Morosgovanyi (trecerea in timp se face impecabil, printr-o miscare isteata a camerei), se intrece pentru calificarea olimpica la mancat-viteza. Codita de purcel cu care s-a nascut copilul ( si ironia de rigoare – vezi locul in care s-a consumat actul sexual illicit) ii va prevesti acestuia o viata plina de excese, de la lacomia fortata de imprejurari, la grotescul obsesiei de a ajunge un soi de erou national. Intr-o anumita masura, fiul isi va depasi tatal, cunoscand dragostea romantica, cea pe care monstruosul solitar nu putea decat sa o imagineze.

Ultimul descendent, Lajos Balatony, isi intrece predecesorii in tragismul cu care isi rateaza visele. Inconjurat de “artefactele” sale impaiate, fara contact real cu lumea de afara, isi traieste viata ingrijindu-si tatal devenit un monstru obez imobil si ale lui pisici gigantice, pe care le ingrasa cu unt, intr-o incercare disperata de recastiga gloria de altadata.  Desi se vrea un “un sculptor al materiei organice” si nu un taxidermist ordinar, fiul va intelege, intr-un final, ca unele lucruri, de fapt cele mai importante, viul din noi si amintirile, nu pot fi impaiate. Nu-mi permit sa dezvalui mai mult. Finalul e delirant. Nemurirea e doar un exponat intr-un muzeu aseptic.

S-a spus despre Taxidermia ca ar fi echivalentul transpus pe ecran al copiilor care smulg aripile mustelor  de vii. I s-a reprosat excentrismul vizual gratuit si lipsa de esenta. Unii l-au blamat doar pentru ca a scos la lumina tabu-uri pe care altii se chinuie sa le ingroape cat mai adanc. Au fost si aceia care pur si simplu, biologic vorbind, nu au putut rezista scenelor care iti intorc, la propriu, stomacul pe dos (avertizez pe aceasta cale pe toti aceia cu stomacul sensibil, cu fobii legate de pisici si fluide organice, pudicii si iubitorii de animale, fie ei si oameni). Dialogurile sunt fantastice, umorul negru e bine dozat si inteligent plasat, limbajul baroco-licentios iti va inrosi obrajii dar nu vei muri dintr-atata lucru, lirismul exista, suprarealismul si el (si imi aduce putin aminte de senzatiile de soc post-eraserhead), camera se deplaseaza gratios si ostentativ, actorii joaca excelent, muzica e semnata de  Amon Tobin (sunete down-tempo, electronice, experimentale care sustin cu brio atmosmera bizara a intrgului film) iar deschiderea la interpretari multiple te va surescita cu siguranta. Daca mai pui si verva care iti va aduce aminte de exuberantul Kusturica, ceva din atmosfera murdara din Delicatessen sau din personajele singuratice ale lui Chuck Palahniuk, poate ca ii vei acorda acestui film o sansa. Acea sansa pe care unii i-au refuzat-o din start, parasind sala, dezgustati. Si daca nu o veti face, nimeni nu va va condamna. Eu am vazut in el acea ingemanare contradictorie ( de care vorbea Rosenkranz in ”Estetica urâtului”)  pe care o face posibila caricatura ca punct culminant in manifestarea uratului. Si ma refer la grotescul-sublim caruia dincolo de soc, trebuie sa-i vizualizezi magia artistica.

Vizionare (ne)placuta si incuiati intoleranta undeva unde perversitatea lui Vendel nu are cum sa ajunga.

Resurse
Video: 

Trailer

Trailer

Scena baii

Scena baii
Articol scris de Sorana Secu | Mie, 13/05/2009 - 22:27
Iti place ce tocmai ai terminat de citit?
Aboneaza-te prin email sau RSS ca sa fii la curent cu noutatile de pe site.
Despre editor
imaginea utilizatorului soranaro

Comentarii

Draguta revizia, dar ma indoiesc ca o sa ma duc sa vad filmul...
Intr-un fel, ma bucur pentru tine si pentru inocenta ta.
am vazut filmul si nu mi s-a parut cine stie ce... cu siguranta te hazardezi sa`l compari cu Delicatessen ..
Nici nu incercam sa-l compar...vorbeam despre "ceva din atmosfera" Delicatessen. Filmul lui Jeunet si Caro este deja un cult, in timp ce Taxidermia doar aspira, iar timpul va confirma daca si merita cu adevarat acest statut.
Foarte frumos articolul! Cat despre film, am vazut o parte din el, intr-o seara de pizza si bere, si am decis ca il voi amana o perioada. Insa acum sunt hotarata: am sa urmaresc filmul, de la inceput la sfarsit, si am sa ma "delectez" cu scenele artistice, grotesti, chiar daca la final nu voi avea pofta de mancare o vreme. Tigari, chef de un film adevarat, si apoi multe zile de spus lumii ce scene am vazut...:)
Multumesc pentru apreciere. Iti urez de pe acum vizionare placuta. Tigara si discutiile post-taxidermia sunt grozave. Vorbesc din experienta. :)
excelenta satira noir acest film. curajos, socant pentru tenurile groase care se vor sensibile. viata care evolueaza in jurul albiei (de spalat, de porci, de paine?). the cock and the cock prin gaura din lemn. stelele si fetita cu chibrituri (chestiune de perspectiva). atatea alaturari de care fariseismul fuge, pentru ca el doar mananca fara sa faca niciodata caca. ma bucur ca e vazut.
Liana, ma bucura comentariul tau. Curajos si sincer. Si ma incanta ca sunt oameni care vad in acest film si posibilitatea descifrarii, dincolo de "cosmarul" vizual. Si sa nu uitam the cock that spits fire and the stars above...(din nou, chestiune de perspectiva).
Si la hartia cu care te stergi la fund daca te uiti cu sufcienta atentie si din anumite unghiuri vei descoperi linii abstracte, compozitii complexe, etc. Dupa cum spuni chiar tu "chestiune de perspectiva"... Unii aleg sa vada rahat, altii arta moderna, depinde doar de viziunea ta asupra lumii, si sincer, decat sa aleg sa caut abstractul in rahat, mai bine ma duc sa-l vad pe Chicaso in perioada lui cubista(cel putin sunt sigur ca nu o sa-mi faca greata)... E un loc unde trag linia, si anume cand valoarea soc a unei afirmatii (fie ea verbala, sonora sau cinematografica) depaseste valoarea maxima posibila (nu reala) a exprimarii artistice.
Alex, nu putem nega "chestiunea de perspectiva", iar comparatia (subtila, de altfel?) a filmului cu produsul fiziologic inerent vietii mi se pare putin rautacioasa. Oare nu asta incearca arta moderna, sa dovedeasca intr-o anumita masura ca lumea din jurul nostru nu este doar frumos, ci si dezgust, brutalitate, decadere, oroare? Si cum ar afecta aceasta abordare cautarea adevarului, care ramane ratiunea ultima a artei in genere? Si iti dau dreptate, depinde de viziunea noastra asupra lumii. Personal, o lume acceptata in multitudinea ei de nuante, de la cele mai sublime la cele mai "vomitive" mi se pare o lume autentica si nu o farsa. Dar asta nu inseamna ca nu sunt si cameleoni, care socheaza doar de dragul artei sau a faimei de 5 minute. Ma indoiesc ca ar fi cazul aici. In ceea ce priveste invers proportionalitatea dintre socant si artistic a filmului...din nou chestiune de perspectiva. Si nu pot nici sa te contrazic, nici sa fiu de acord cu tine. Numai bine, si poate ca urmatorul film recomandat va fi fi pe gustul tau.
nu stiu daca ratiunea ultima a artei e aflarea adevarului.se ocupa altii de chestii din astea.
filmul este un festin. putine filme au avut de la mine a treia vizionare... nu este "un fellini" dar daca era cui ii pasa ca e vorbit in ungureste? daca era realizat de un monstru sacru al dementei era adulat, asa, acum, pe nedrept este amendat din vari motive. niciodata pretextele n-au fost suficiente pentru a masca suficienta, ignoranta si lenea de a gandi. dupa o pauza de 3 ani, ma pregatesc pentru o a 5-a vizionare!
nu inteleg ce provoaca oripilarea in acest film,nu sint scene deloc iesite din comun,mai bine zis nu sint gratuite doar de dragul de-a soca,e un film care spune ceva,cadrele sint foarte bine realizate.Pai in filmele hulyvud sint scene care intr-adevar iti intorc stomacul pe dos,ba filme horror care nu zic nimic numai te dezgusta,ba de dragul actiunii crime in lant cu singe,foc si alte gratuitati,sa nu mai vorbim de stirile de la ora 5,era la un moment dat o stire care de ani de zile nu-mi iese din cap,prin moldova a fost ucis cineva si capul i l-au bagat in lighean,palmele i le-au batut in cuie pe poarta,pai in acest film nici urma de asemenea scene care sa te intoarca pe dos ani de zile,doar o poveste care merita bagata la cap si un film care merita vazut.