- 3788
Marti, 13 martie, de la ora 20.00, Club Brain va gazdui in cadrul serilor Doc ART proiectia filmului documentar Pina in regia lui Wim Wenders. Filmul a fost gandit initial ca o colaborare cu marea coregrafa de origine germana Pina Baush, directorul artistic al companiei Tanztheater Wuppertal, insa pe durata productiei, in 2009, aceasta a murit diagnosticata cu cancer. Proiectul a continuat ca un tribut 3D adus Pinei de Wim Wanders, de studentii si colegii acesteia, care o descriu in termeni magistrali atat verbal cat si prin ceea ce era de fapt vocea unica a eroinei lor: dansul. UPDATE: Filmul va mai rula la Iasi intre 29 iulie - 4 august la Cinema Republica, in fiecare zi de la ora 16:30. Pretul unui bilet este 6 lei.
Filmul s-a bucurat de o campanie de promovare foarte bine organizata fiind proiectat pe marile ecrane din Romania in toamna anului trecut. Pina are nevoie de-un ecran rezonabil, caracterul ei monumental si sensibilitatea s-ar diminua proportional intr-un cadru minimalist precum un ecran de laptop. Asadar, o astfel de proiectie este binevenita pentru iesenii care n-au apucat sa vada filmul la cinema.
Dance, dance otherwise we are lost! Dedicat uneia dintre cele mai mari figuri ale coregrafiei mondiale din ultimii ani, Pina Bauch, filmul lui Wim Wenders raspunde acestui indemn prin imortalizarea spectacolelor de teatru-dans ale companiei Tanztheater Wuppertal. Metafora trece prin numeroase limbaje artistice. Veti vedea ce inseamna sa transformi un gest abia sesizabil, precum flexarea unui deget, intr-un mesaj cu o estetica surprinzatoare. Veti descoperi prin structura filmului ca dansul tine de universalitate. Cei care au studiat alaturi de Pina, din toate colturile lumii, ii aduc omagiu acesteia in limba lor materna. Insa reprezentatiile pe care i le dedica, pe cat de originale, de personale ar fi, manifesta acelasi ADN artistic in care sunt imbinate notele suprarealiste si expresioniste cultivate de mentorul lor. Coregrafiile Pinei dau privitorului o senzatie halucinanta de contopire a personajelor cu lumea in care acestea traiesc. Ideea fiecarui dans e ca o demascare a existentei, umanitatea se vede din interiorul ei. De aceea pentru Pina fiecare articulatie vine sa preintampine si sa fecundeze hazardul poetic al naturii. In doua dintre cele patru spectacole ale coregrafei pe care le puteti vedea in film, Rites of Spring si Vollmond, aceasta intuieste si exploateaza extraordinar potentialul artistic al contactului intre corpul uman si elemente naturale precum pamantul si apa. Decorul si prezenta umana devin realitati inseparabile. In spectacolul Cafe Muller Pina pare “trezita dim morti” dupa cum afirma colegii si studentii acesteia.
Acest film documentar dezamageste asteptarile celor care prefera esteticul cliseizat, doctrinar – dansatorii din Pina n-au nici corpuri perfecte, nici chipuri angelice, dar sunt sublimi ca prestatie si expresivitate. Mi s-a parut ca munca lui Wim Wanders a fost destul de usurata prin profesionalismul acestor oameni care-au creat pentru camera acele realitati.
Efortul creator al Pinei Bauch a fost apreciat si in alte opere cinematografice ale unor mari regizori precum Pedro Almodovar- Talk to Her (2002) si Federico Fellini- And the Ship Sails On (1983). Wim Wenders ii acorda insa fiecare minut din filmul sau, chiar daca Pina nu este prezenta decat virtual pe-un ecran dintr-o sala de spectacol. De la muzica pana la declaratiile dansatorilor si momentele propriu-zise de dans, Pina este asa cum scrie The Telegraph: “Beguiling magic” chiar daca nu a luat Oscarul pentru cel mai bun lungmetraj documentar, obtinut de Undefeated.
Vizionare placuta!