- 3836
Se spune, in numeroasele carti si inregistrari, ca Maria Callas a fost un personaj capricios, ce isi selecta spectacolele și institutiile dupa toane și profunzimea depresiei in care se afla. Aici s-a dorit altceva. Cine doreste un documentar cu si despre muzica de opera, interpretari document de pe benzi sau discuri (multe dintre ele cu copyright recent, probabil pastrate in arhivele personale ale unui numar impresionant de persoane, cunoscuti, prieteni, profesori, colaboratori ai sopranei), frame-uri din spectacole, dar, si mai interesant, din culisele de scena, sa vina la film!
Se spune, in numeroasele carti si inregistrari, ca Maria Callas a fost un personaj capricios, ce isi selecta spectacolele și institutiile dupa toane și profunzimea depresiei in care se afla. Aici s-a dorit altceva, dupa cum Tom Volf, regizorul productiei, marturiseste despre film, pentru The Hollywood Reporter: „Nu o portretizează ca o doamnă superficială și zâmbitoare. Cred că filmul o prezintă așa cum era ea. Poate că oferă o imagine mai puțin scandaloasă si mai puțin influențată de bârfă decât ceea ce și-ar fi putut imagina oamenii despre Callas, dar aceasta a fost ideea filmului de la început, să aducem pe marile ecrane un portret exact așa cum ar reieși din propriile sale povești. Deci, în această situație este subiectiv ceea ce tu, ca public, poți judeca, dar poți judeca numai din punctul ei de vedere.”
Ce capteaza in acest film? O varianta ar fi interviurile inedite ce dezvaluie aspecte particulare mai putin cunoscute despre persoana Maria si soprana Callas, asa cum marturiseste: „Sunt doua persoane in mine, as vrea sa fiu Maria, dar exista Callas la care trebuie sa ma ridic”; apoi scrisorile destinate prietenilor ei, deci cu un grad substantial de subiectivitate si intimitate; fotografiile si filmuletele personale, de amator, ce surprind gesturi și emotii departe de imaginea afisata in presa vremii; cu siguranta inregistrarile live inedite din spectacole si concerte, ce sunt o desavarsita desfatare vizual-acustica pentru oricine „gusta” vinovat/nevinovat din muzica de opera;
Ce impresioneaza? Impactul la publicul larg, simbolistica creata in jurul numelui Callas, exacerbarea interesului pentru Diva (marturii vizuale de cat timp se statea la coada pentru a prinde un bilet la Callas), dar si senzatia de intimitate cu personajul prin intermediul vocii ei povestind trairi, iubiri, dezamagiri, momente de exceptie, dar si de depresie. Iar muzica…, as putea sa fac o prelegere analitica, dar muzica nu trebuie povestita, ci simtita!
Oricum, m-a pus pe ganduri: cum ar fi fost istoria Operei fara Callas?
Documentarul a avut premiera mondială la Festivalul de Film de la Roma, ajungând și la cea de-a 17-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania „Maria by Callas”, fiind distribuit de Transilvania Film.
De curiozitate, vizionati trailerul.
Eu l-am vazut la Cinema Ateneu, dar mai are doua proiectii: miercuri 25 și vineri 27 iulie!
De vazut! E altceva!