articol
stats

Iasiul cinematografic in 2013

Anul 2013 in materie de film n-a stat extraordinar de bine la Iasi. Daca anul trecut speram sa avem in sfirsit la indemina sala de cinema arthouse de la etajul 6 din Moldova Mall, ca vom avea si noi un festival care cel putin sa-si propuna sa se ridice la nivelul evenimentelor cinematografice majore din tara precum TIFF, Astra sau Next, ca cinemaurile Victoria si Republica isi vor imbunatati conditiile tehnice, iar Cinema City selectia, ei bine, din toate acestea 2013 ne-a adus doar cinema-ul din Moldova. Poate 2014 va fi mai generos, ca doar ne pregatim sa fim Capitala Culturala Europeana...

Fara ca ceva sa anunte lansarea Art House Central, pe la sfirsitul lunii mai ne-am trezit ca sintem invitati la film, cu intrarea libera. Desi programul era alcatuit in principal din filme europene de acum 2-3-4 ani sau filme americane clasice, era destul cit sa potoleasca pofta cinefililor ieseni pentru filme de calitate. N-a mai fost mult pina sa vedem si filme noi, cu bilet, primul lungmetraj din aceasta categorie fiind chiar recentul cistigator al Palme d’Or, La vie d’Adele (Abdellatif Kechiche, 2013).

Un al doilea film vazut in premiera la Art House a fost Cainele japonez (Tudor Jurgiu, 2013), lungmetraj realizat dupa un scenariu al ieseanului Ioan Antoci. Prezenta acestuia in cel mai nou cinema din oras trezise sperante ca in sfirsit vom putea vedea si alte filme romanesti in conditii tehnice decente, lucru care insa nu s-a-ntimplat. Cainele japonez a fost singurul lungmetraj romanesc dintre cele 24 lansate anul acesta in salile de cinema romanesti care a putut fi vazut la Art House Central (in regim de cinema, adica timp de cel putin o saptamina, nu doar intr-o proiectie sau doua).

Problema cu filmele romanesti care nu ajung la Iasi decit intimplator a continuat sa fie una grava si in 2013, dintre cele 24 de lungmetraje deja mentionate in „dulcele tirg” ajungind doar 10, iar alte doua rulind doar in cadrul unor proiectii speciale, cum a fost cazul Sunt o baba comunista. Desi era unul dintre filmele asteptate ale anului si care se bucura deja de succesul romanului lui Dan Lungu, spectatorii ieseni n-au putut cumpara bilet, proiectia anuntata in august la Cinema City fiind inchisa publicului larg. Printre filmele importante din 2013 care n-au ajuns la Iasi mai trebuie mentionate Cand se lasa seara peste Bucuresti sau Metabolism (regia Corneliu Porumboiu) si foarte reusitul debut al regizorului moldovean Igor Cobileanski (celebru pentru scurtmetrajele sale distribuite online), La limita de jos a cerului.

Si asta daca vorbim doar de filmele romanesti. In ceea ce priveste filmele europene sau cele americane de calibru, lucrurile stau inca si mai rau. Dintre cele votate de criticii romani drept cele mai bune filme distribuite in salile de cinema autohtone in 2013, la Iasi nu s-au putut vedea Heli, Inside Llewyn Davies, Oldboy, Before Midnight, No, The Grandmaster, In the fog, The Bling Ring, The Spring Breakers si lista ar putea continua mai departe.

Daca o buna parte dintre filmele bune din 2012 au putut fi vazut la Iasi anul trecut la Cinema Republica, pe care de altfel il si laudasem pentru selectia foarte reusita, se pare ca n-a fost decit un accident fericit, fara continuitate. O mare parte din filmele exploatate in sala de pe Str. Lapusneanu anul acesta au fost produse de duzina de la Hollywood.

In ceea ce priveste festivalurile, tin sa remarc o selectie mult mai riguroasa la DOCEST, spre deosebire de cea din 2012, dar si Festivalul Filmului Francez care a adus la Iasi Palme d’Or-ul de la Cannes. Tot la capitolul „reveniri” se inscriu si Serile Filmului Romanesc, organizate de ASJ, cu o selectie chiar ok, imbinind filme de public (Minte-ma frumos) cu cele de arta (Pozitia copilului). Totusi e loc si de vesti proaste, Filmstud, festivalul de scurtmetraje realizate de studenti, iesind din peisaj, iar un alt festival care i-ar fi putut lua locul, CineIasi, murind inainte de a se fi nascut. Nici Festivalul Filmului European n-a mai trait sa vada si anul 2013 (pentru ca Marga), iar Noaptea Devoratorilor de Publicitate a ocolit Iasiul, cu toate ca in 2012 avusese o sala plina ochi.

La categoria felicitari, Clubul Cinefililor ramine si in 2013 cel care tin steagul sus in materie de educare a publicului iesean in cinema. Si tot in preajma acestuia, la Casa de Cultura „Mihai Ursachi” a mai avut loc o serie de proiectii, intitulata „Underground Film”, cu filme cehe si poloneze clasice, care desi n-a fost promovata cum ar fi meritat, a avut poate cea mai buna selectie dintre evenimentele de profil din Iasi in 2013.

Pentru 2014, insa, nu se anunta neaparat vesti bune. Salile Republica si Victoria au fost cit pe ce sa fie desfiintate toamna aceasta, iar viitorul lor nu pare deloc roz. Cinema City va continua, fireste, aceeasi politica orientata strict catre profit si doar intimplator vom putea vedea ceva filme notabile pe-acolo. Art House, desi incepuse destul de entuziast, pare sa se orienteze tot mai mult catre concerte si piese de teatru care sint, probabil, mult mai profitabile decit proiectiile de film.

Articol scris de Iosif Prodan | Vin, 03/01/2014 - 17:02
Iti place ce tocmai ai terminat de citit?
Aboneaza-te prin email sau RSS ca sa fii la curent cu noutatile de pe site.
Despre editor
imaginea utilizatorului iosif