articol
stats
libris.ro%20

Cum a inceput SFR, editia cu nr. VIII

Zilele acestea se desfasoara cea de-a VIII-a editie a festivalului Serile Filmului Romanesc, asa ca am reusit sa ajung la cateva evenimente si proiectii din primele 2 zile. Prin urmare, am ales sa impart ce am observat in acest timp in 2 categorii: ce am apreciat pana acum si ce imbunatatiri cred ca s-ar mai putea aduce pentru o mai buna desfasurare a festivalului. Am fost doar in 3-4 locatii in care se desfasoara evenimentele, insa observ ca de la editie la editie festivalul tot creste, iar lucrurile incep sa arate din ce in ce mai bine si ma bucur ca putem spune ca avem festival de film si in Iasi.

Aprecieri

  1. Conferința de presă de miercuri dimineață a fost scurtă şi la obiect, iar cu acest prilej am aflat ca Sala “Radu Beligan” de la Ateneul Iasi va fi modernizata cu aparatura corespunzatoare pentru a deveni “sala de cinema” pe care nu o avem in Iasi, lucru care nu poate decat sa ma bucure, pentru ca deja s-au investit niste bani, iar sala arata deocamdata foarte bine.
  2. Tot miercuri a avut loc si vernisajul expozitiei artistului Ion Birladeanu, un om deosebit care e mereu deschis la vorba si pe care daca esti prea timid sa-l intrebi  ceva, sigur va veni el la tine sa iti povesteasca mai multe despre lucrarile lui. Meru s-a ocupat foarte frumos de amenajarea  expozitiei si a iesit un eveniment foarte dragut.
  3. Joi am fost pentru prima data la o proiectie in incinta Cafenelei Piata Unirii si am ramas placut surprinsa de cat de bine era organizat tot. Exista mai multe ecrane in diferite incaperi, special pentru ca mai multa lume din subsolul cafenelei sa poata urmari filmele si s-a vazut si auzit chiar foarte bine. Am asistat la proiectia filmului “Trois exercises d’interpretation” (2012, r. Cristi Puiu) si la calupul intitulat “Seara de scurtmetraje” si chiar m-am simtit foarte bine, in ciuda duratei ambelor proiectii, deci  recomand sa mergeti la filmele care vor mai rula in aceasta locatie.
  4. La Muzeul Unirii a avut loc un eveniment dedicat Pogromului care a avut loc acum 75 de ani, prilej cu care am urmarit un scurt documentar marca TVR Iasi, in regia Oanei Lazar, care a sustinut o discutie foarte interesanta si pe intelesul tuturor atat inainte cat si dupa vizionarea documentarului. Acesteia i s-a alaturat si actorul Costel Cascaval, un tip foarte carismatic care are un stil captivant de a povesti diverse, probabil si datorita gesturilor sale foarte teatrale. All in all a fost bine organizat si acest eveniment si din nou m-am simtit bine – tin sa pun accent pe atmosfera, deoarece acesta mi se pare un factor foarte important pentru impresia generala a unui festival, iar buna sau mai putin buna organizare a unui eveniment te poate convinge sau nu sa mergi si la restul proiectiilor din program.


Posibile imbunatatiri

  1. Desi exista nume mari in program, multe filme deja le vazusem, inclusiv filme din ultimii 2 ani, deoarece au avut recent proiectii in Iasi, de aceea ma asteptam sa vad in program filme precum Ana, mon amour, pe care nu am apucat sa-l vad si care a avut o singura proiectie la Iasi la Cinema City. Mai mult de atat, fiind un festival dedicat 100% productiilor romanesti, m-as astepta sa vad ceva nou in program, poate o premiera, pentru ca nefiind un festival cu competitie/workshop-uri sau alte asemenea, simt ca lipseste acea scanteie din program si devine redundant doar sa reproiectezi niste productii mai noi sau mai vechi, caci nu are loc nimic intr-atat de impresionant incat sa se merite sa vii din alt oras special pentru a asista la programul acestui festival,  iar asta e unul dintre aspectele care ar trebui sa-i preocupe mai mult pe organizatori.
  2. Unele filme nu sunt puse la ore rezonabile,  de aceea exista riscul ca unii spectatori sa rateze proiectii importante, mai ales in timpul saptamanii, cat lumea lucreaza sau e la scoala pana intr-o anumita ora.
  3. Intrarea libera nu e o idee prea buna, chiar daca poate fi un plus pentru spectatorii ieseni, deoarece publicul se obisnuieste sa nu plateasca niciodata bilet, asa incat respectul fata de film va scade treptat. Sigur, majoritatea filmelor sunt vechi si ar fi ciudat sa platesti bilet sa vezi Padureanca, insa restul filmelor mai noi puteau avea intrare cu bilet. Nu e ok ca Primaria sa ofere o astfel de sustinere financiara, pentru ca in felul acesta nu se educa un public cinefil, iar lumea nu va mai fi obisnuita sa plateasca bilet pentru a sustine, in cazul acesta, cinematografia romaneasca cu alte ocazii mai putin festivaliere.
  4. Inainte de fiecare film se proiecteaza cate un calup de 30 de minute cu reclame de la sponsori. In mod normal, ca sa nu se intarzie toate proiectiile cu jumatate de ora, se pot alege cate 2-3 spot-uri care sa fie proiectate per locatie sau in functie de publicul target care e cel mai probabil sa asiste la proiectia respectiva. In felul asta se castiga  timp, iar sponsorii ajung sa fie promovati in toate locatiile.
  5. Gala de deschidere a avut loc in incinta Ateneului Iasi, mai exact in Sala Radu Beligan, care are o capacitate de aproximativ 300 de locuri. Gala trebuia sa inceapa la ora 19, insa cu o ora inainte au avut loc mai multe evenimente in micul hol al Ateneului si incet-incet s-a creat haos si imbulzeala si s-a decalat tot evenimentul cu jumatate de ora. In prea putin ofertantul spatiu s-au adunat oameni care: tocmai ieseau de la film, oameni care veneau pentru gala de deschidere, invitati si alte personalitati care faceau poze la cele 2 panouri foto amplasate in acelasi hol si oameni veniti pentru expozitia Agerpress care a avut loc, evident, in acelasi hol cu 20-30 de minute inainte de ora 19. Accesul in sala s-a facut intai pe baza de invitatii & rezervari si abia dupa au putut intra si restul spectatorilor. O varianta pentru aceste situatii neplacute pe care le-am intalnit de multe ori in Iasi ar fi ca rezervarile si invitatiile sa expire cu 15 minute inainte de inceperea spectacolului sau chiar la fix daca este neaparat nevoie sa se mai astepte anumite personalitati. Nu se va putea organiza niciodata un eveniment serios daca spectatorii ajung sa se urasca intre ei si pe organizatori inca de la gala de deschidere a festivalului. E de ajuns un singur eveniment ratat sau o singura proiectie organizata prost pentru ca acei spectatori sa nu mai revina la festival si e pacat sa se intample asa ceva tocmai la gala.

De aceea, sper ca imbunatatirile propuse sa fie luate in considerare, caci festivalul a ajuns sa fie conturat intr-o forma destul de bine definita si, de la editie la editie, asteptarile publicului cresc. Le urez mult succes organizatorilor si, in ciuda celor spuse de mine mai sus, chiar daca ati avut si intamplari neplacute la alte proiectii SFR, nu cred ca strica sa le mai dati o sansa si anul acest, caci, dupa cum am zis in prima parte a articolului, exista si foarte multe evenimente la care am simtit acel vibe pe care l-am mai intalnit si in alte festivaluri si pe care, de exemplu, la editia de anul trecut nu reusisem sa-l simt.

Articol scris de Ligia Prodan | Sam, 13/05/2017 - 14:12
Iti place ce tocmai ai terminat de citit?
Aboneaza-te prin email sau RSS ca sa fii la curent cu noutatile de pe site.
Despre editor
imaginea utilizatorului ligia.prodan