- 3726
British Council Romania deschide a doua editie a seriei de filme documentare “British Documentary”: acestea vor fi prezentate saptamanal, marti, de la ora 18.00, in intervalul 8 noiembrie – 13 decembrie, la Sala Studio a TVR Iasi, intrarea fiind libera. Documentarul programat pentru 8 noiembrie, “Exit Through The Gift Shop” (2010, 86 min) a castigat 15 premii la festivaluri internationale de film si a primit numeroase nominalizari. Oricine a fost vreodata la o expozitie a unui muzeu mai mare recunoaste imediat implicatiile titlului si intelege ca filmul serveste (in parte) ca o critica prelungita la adresa mercantilizarii profunde a lumii artei. Dar acesta e doar inceputul. Update: documentarul va fi proiectat marti, 17 aprilie, de la ora 20:00 in cadrul seriei DOC Art a Clubului Brain.
Daca lasi lumina rosiatica, crepusculara a Los Angeles-ului filmat dupa miezul noptii sa te invaluie in timp ce vizionezi genialul documentar Exit Through The Gift Shop, poti pretinde ca esti aproape de comiterea unei infractiuni sau a ceva care s-ar incadra la inselatorie. Subiectii reali sunt artisti care practica asa-numitul street art (a nu fi confundati cu cei care vandalizeaza sub forma unor simple graffiti). Mai degraba, au investit timp indelungat, intinzindu-se, cum ar fi cel care i-a facut portrete lui Obama (Shepard Fairey) pe podea, cu decupaje elaborate, sau pictand, patrat cu patrat, invadatori spatiali pixelati care urmeaza sa fie lipiti pe fatade nevinovate. Uneori, ei sunt prinsi de politisti asupra faptului. De cele mai multe ori insa, dupa cum vom vedea si auzi in naratiunea vicleana a actorului Rhys Ifans (membru al trupei britanice Greenberg), acestia creeaza opere efemere de subversiune.
La final nu este creditat niciun regizor sau scenarist, doar sintagma “A Banksy Film”, care se refera la regele acestor artisti, misteriosul Banksy, care s-a infiltrat pana si in Disneyland fara sa renunte la anonimat. Banksy, sau cineva care intr-un mod foarte plauzibil pretinde ca este el, isi arata doar silueta in interviuri, ascuns dupa o gluga, vocea fiindu-i distorsionata digital, dar pastrand natura iconoclasta a inteligentei sale si replica acida cand vorbeste de subiectul filmului. Despre Thierry Guetta, cameramanul francez, tata, antreprenor si cronicar obsesiv, Banksy spune “El a incercat sa faca un film despre mine, dar am facut eu un film despre el”, adaugand enigmatic “El a fost mult mai interesant decat mine.”
Guetta este un cameraman compulsiv, filmandu-si aproape neitrerupt familia, afacerea, activitatile din timpul liber. El devine obsedat de artistii strazii si eforturile lor, pe cat de camuflate pe atat de vizibile in intreaga lume. Ajunge sa fie atat biograful cat si urmaritorul lor, filmand incontinuu. In decada in care Guetta a realizat filmarile, street art a devenit o afacere infloritoare, facandu-l pe Banksy sa se simta inconfortabil chiar daca el insusi a profitat de pe urma ei. Ce se intampla dupa aceea si ce il determina pe Banksy sa schimbe rolurile si sa faca un film despre Guetta trebuie vazut pentru a fi sau nu crezut.
Site-ul lui Banksy il numeste “primul film din lume despre dezastrul street art”, cea mai buna descriere a documentarului pe care-o putem alege. E ca un fel de mancare pe care mai degraba il servesti rece, dorind sa stii cat mai putin posibil; pe de alta parte, povestea are atatea rezonante incat s-ar putea sa vrei sa-l revezi. Pentru ca, cu cat te gandesti mai mult la el, cu atat mai fascinant devine, cultural si sociologic, abordand teme ca manie si obsesie, arta si comert, moda/ trend si calitate. Daca pe de o parte vorbeste despre cat de susceptibila e cultura noastra la linguselile amagitoare ale noului, pe de alta parte ridica – mai mult sau mai putin voit – intrebari legate de ce e si ce nu e arta, ce are substanta si valoare si ce e porcarie (crap/ trash) si, la fel de important, cine decide una sau alta.
Genial si inselator, documentarul "Exit Through The Gift Shop", ne aminteste ca un film poate incepe intr-o directie si apoi sa-si modifice cursul atat de radical, incat acesta devine un act de provocare la adresa lui insusi. Cu toate acestea, un lucru este incontestabil: caracterul alunecos al filmului ii face cu atat mai tentant continutul.