- 3704
Dupa nenumarate adaptari ale cartii (8 doar intre 1910-1919), 4 pentru televiziune, o varianta a Baletului Balshoi plus un musical pe Broadway, mai era nevoie de inca o ecranizare a celebrului roman Anna Karenina al lui Lev Tolstoi? Se pare ca argumentele regizorului Joe Wright si scenaristului Tom Stoppard au fost suficient de puternice incat sa le garanteze un buget de 31 milioane de lire sterline, al carui rezultat il putem vedea zilele acestea friguroase de decembrie la Cinema City, de la orele 16:30, 19:10 sau 21:50.
Anna Karenina, publicat in 1877, anul in care noi luptam alaturi de rusi in Razboiul de Independenta, a fost considerat unul dintre cele mai bune romane scrise vreodata. E de inteles de ce, atunci cand industria cinematografiei era la inceput, in cautare de povesti pe care sa le aduca publicului prin intermediul noii arte, au aparut nu mai putin de 8 incercari intr-un singur deceniu. Insa versiunea care avea sa ii ataseze primul chip in imaginarul colectiv a fost cea din 1935, cu Greta Garbo si Fredric March in rolul lui Vronski. A urmat in 1948 una ceva mai putin reusita ca precedenta, cu Vivien Leigh si Ralph Richardson in rolul sotului (Karenin), rusii au facut si ei o ecranizare apreciata (1967), mai ales ca regizorul Aleksandr Zarkhi a folosit nu doar limba, cat si locatiile descrise in carte. Cea mai recenta pentru marele ecran a fost o versiune cu Sophie Marceau si Sean Bean drept Vronski (inainte sa joace in Stapanul Inelelor, Equilibrium sau Troia).
Pentru ecranizarea sa, regizorul Joe Wright a ales-o in rolul principal pe Keira Knightley, cu care mai lucrase la inca doua adaptari ale unor carti: in 2005 Mandrie si prejudecata, romanul din 1813 scris de Jane Austen, iar in 2007 Ispasire al lui Jan McEwan. Jude Law nu mai e suficient de tanar pentru a-l juca pe contele Vronski, asa ca a trebuit sa se multumeasca cu sotul Annei, Karenin. Vronski i-a fost incredintat unui tanar de doar 22 de ani, Aaron Taylor-Johnson, care pana acum a avut roluri principale in filme precum Kick-Ass si Savages.
Desi a avut parte de un buget impresionant, Wright a trebuit sa gaseasca o rezolvare pentru cele nu mai putin de 246 de scene pe care le avea de filmat in locatii diverse (de la un patinoar la o opera sau de la sate indepartate pana la imagini din Sankt Petersburg si Moscova). Solutia a fost sa foloseasca cadrul unui teatru abandonat, restul fiind munca unei uriase echipe care a trebuit sa reconstituie atmosfera mijlocului de secol 19.
Proiectia dureaza putin peste 2 ore si, desi nu e un film lent, nu se pliaza pe gusturile spectatorului standard de mall. Asa ca cei care vor doar blockbustere cu succes garantat pot evita fara probleme filmul, iar cei care evita de obicei mall-ul tocmai din cauza selectiei discutabile se pot duce cu incredere de aceasta data!