- 6420
Fotografia! Cunoastem cu totii sensurile cuvantului, dar, mai curand asociem persoanele care sunt prezente in viata cotidiana a fiecaruia, ce au ca meserie sau pasiune fotografia. De la portretele actuale de tip „selfie”, la cele ce surprind sau sunt regizate a surprinde momente placute din viata fiecaruia. Azi am cunoscut o altfel de lume a fotografiei, o lume reala, neregizata, in care se succed procese si transformari sociale, in care identitatea rasiala, de clasa, de gen stau sub critica vizualului, iar „inconstientul optic” (acceptiune oferita de Walter Benjamin) se propaga subiectiv in perceptia fiecaruia dintre noi, cei care am asistat la aceasta derulare de imagini, ce a oferit stari si trairi contrare, dar atat de innobilate spiritual, la vizualizarea fiecarei lucrari selectate.
Sigur ca fundamentul teoretic, in primul rand social, dar si estetic a fost perceput, de mine cel putin, ca un realism crud al unor lumi paralele: Romania si Africa, in jurul anilor 90 si douazeci de ani dupa, in care transformarile „violente ale regimului politic in tranzitia de la socialism la o forma primara de capitalism salbatic” (extras din prezentarea expozitiei) din Romania, în paralel cu sfarsitul Apartheid-ului cu începutul constructiei sociale a unei „noi” Africi de Sud. Ambele expozitii sunt focalizate asupra politicilor memoriei: daca la Borderline Art Space impactul este major prin intermediul reprezentarii vizuale a unei panorame la limitele unei istorii recente a violentei, cu aplecare spre precaritatea sociala, la Galeria apARTe asistam la o reproducere fotografica a unor viziuni comune asupra vietii cotidiene, o investigare a transformarilor sociale recente din cele doua spatii geopolitice.
M-au inspirat…acesta este adevarul! Sunt tineri pasionati, cu o deschidere vizionara asupra conceptului de artist, cu precadere asupra conceptiei de arta fotografica contemporana. Aici ma refer la grupul recent reorganizat de teoreticieni din Centrul de Cercetare Estetica si Creatie Artistica (Cristian Nae, Lavinia German, Catalin Soreanu, s.a.) din cadrul Universitatii Nationale de Arte „George Enescu” Iasi, la mana de oameni, ce stau sub denumirea de Centru de Fotografie Contemporana din Iasi (sub coordonarea artistului profesor Matei Bejenaru), la penumbra ce le ofera confortul unui spatiu de expunere a creatiilor Galeria apARTe (UNAGE) si Borderline Art Space (prin persoana lui George Plesu).
La o discutie amicala cu cel care a intermediat aceasta colaborare reusita si, totodata, unul dintre curatorii expozitiilor, Cristian Nae, am gasit substratul unei demonstratii de vointa ca se poate, se pot realiza evenimente de arta de asemenea impact, se pot face colaborari internationale cu universitati similare din zone atat de necunoscute noua (în acest caz cu Universitatea din Johannesburg - Africa de Sud, prin persoana atat de placuta a doamnei Judy Peter, expozitia fiind finantata de Fondul National de Cercetare din Africa de Sud), se pot asocia artisti semnificativi romani (Matei Bejenaru, Claudiu Cobilanschi, Iosif Kiraly, Andrei Nacu, Dumitru Oboroc) si africani (Jeannette Unite, Omar Badsha, Tanisha Bhana, Reshma Chhiba, Paul Emmanuel, Lebohang Kganye, Cedric Nunn) pe aceeasi linie de practica artistica, se pot reda stari similare ale investigarii proceselor de transformare sociala ce au avut loc în cele doua medii social-politice. Totul este posibil, sigur…cu nopti nedormite, dar gandite si dezbatute în amanunt, cu timp pretios daruit tuturor activitatilor de organizare, de la mail-uri, telefoane, rezervari, cu ore pierdute în spatiile de expunere asteptand… trafaletul, varul, tamplarul, rigipsul, stikerele etc., cu ostentativa expresie a romanului „A, dar nu se poate azi, eventual maine!?!”
Cum spuneam, dedesubturile acestui demers necesita o calitate definitorie: apropierea, mai cu seama rezonanta atat de profunda cu ceea ce înseamna „arta”, încat altfel nu te poti defini ca om, ca entitate spirituala, ca proportie fizica în contextul natural al actualului. Indubitabil, curatorul este creator, de idee, de conceptie, de substrat social si estetic, el ofera o explicatie „laica” lumii straine de conceptul curatorial, este oglinda viziunii artistului fotograf.
Cum am perceput eu, din perspectiva persoanei din alta dimensiune artistica? Citeam în ochii lor, a celor prezenti la aceste evenimente, în mare parte artisti vizuali, critici de arta, profesori si studenti în domeniu, un grup de oameni frumosi ce faceau ca aceste expozitii sa fie importante în vietile lor, o exaltare a punerii în scena a unui act artistic. Asa cum perceptia unui concert, fie el de opera sau de jazz reclama gust estetic si conexiune spre respectivul gen muzical, fara substrat teoretic muzical, asa se poate recepta fotografia contemporana, aceasta arta se poate gusta si de catre cei straini de arta lor, o numesc „a lor” deoarece am simtit ca ei înteleg altfel decat mine, normalitatea lor este abstractul meu si merita interes din partea iubitorilor de arte frumoase.
Acest text apare sub impresia momentului, nu constituie o parere critica avizata, ci doar o altfel de opinie, a unui muzicolog (!).