eveniment
Data: 
27 Jun 2016 - 18:00 - 30 Aug 2016 - 18:00
Loc: 
Tranzit.ro/ Iasi, Teatru Fix
stats

Fragmente dintr-o viata

Cu ajutorul naratiunilor personale si al materialului biografic, aceasta expozitie multi-site si multi-media va explora evenimentele din 27 iunie - 30 iunie 1941 din Iasi, cand aproximativ 13.000 de evrei au fost omorati de autoritatile romane, cu ajutorul armatei germane, la comanda Maresalului Ion Antonescu, conducatorul Romaniei, in cel mai mare pogrom din Europa

Participanti: Daniel Spoerri, Samy Briss, Olga Stefan/Miklos Klaus Rozsa/Gabi Basalici, Elianna Renner, Myriam Lefkowitz, David Schwartz/ Katia Pascariu/ Ioana Florea/ Alice Marinescu, Romulus Balazs, Simcha Jacobovici, Dan Paul Ionescu, Adrian Cioflanca
Curator: Olga Stefan
27 iunie - 30 august 2016

Programat sa coincida cu implinirea a 75 de ani de la acest moment intunecat al istoriei romanesti, un moment care a fost in mare parte ignorat de societatea romaneasca si manipulat din punct de vedere politic, proiectul din Iasi discuta efectul razboiului, al violentei si al persecutiei asupra destinelor victimelor si ale urmasilor lor, precum si biografiile intrerupte ale generatiei trecute, care merg in paralel cu cele de azi, cu toate ca in alte zone geografice mai putin vizibile, precum Orientul Mijlociu.

Proiectul "Fragments of a Life" / "Fragmente dintr-o viata" se axeaza pe povesti individuale, autobiografice, si nu pe naratiuni de amploare si trateaza evenimente reale din perspectiva celor care le-au trait sau a urmasilor lor, reveland in acest fel maleabilitatea memoriei, afectata de perspectiva temporala a subiectului. 
Expozitia va avea doua parti: o parte istorica – ce va cuprinde o prezentare a unui material scris despre pogrom creat de scriitori emigrati care isi regasesc originile in Iasi si care analizeaza acest eveniment prin prisma biografiei lor sau prin intermediul povestirilor martorilor oculari – si o parte de arta contemporana, care va cuprinde proiectii de arta, filme, discutii si o piesa de teatru.
Ca si in partea istorica, proiectele de arta contemporana produse pentru expozitie provin de la artisti ale caror destine i-au dus in Elvetia, Germania, Israel si Franta, dar ale caror origini se regasesc in Iasi sau in alte parti ale Romaniei, locuri de unde familiile lor au trebuit sa fuga, manate de razboi sau de masurile de represiune. Proiectele sunt povesti despre migratie, stramutare, asimilare si uitare, cu reflectii asupra notiunilor de casa, identitate si apartenenta. Prin aceasta expozitie conectam trecutul si prezentul, reunind Elvetia, Germania, Franta, Israelul si Romania, si dezvaluind legaturile lor istorice prin intermediul experientelor personale si al rutelor paralele de migratie. Proiectul functioneaza de asemenea ca un mod de comemorare a acestei tragedii intr-un limbaj diferit, cel artistic, si nu printr-o obiectivitatea istorica pura, accesind astfel o generatie mai tinara care nu este probabil constienta de istoria tarii sale.
Expozitia si evenimentele au loc in spatii de arta si de cultura care in timpul pogromului se aflau foarte aproape de locurile in care au avut loc masacre de strada, sau care au fost chiar ele astfel de locuri, purtatoare inerente ale acestei istorii uitate, care, desi invizibila azi, trebuie recuperata, chestionand deci inevitabil modul in care orasele isi amintesc trecutul. 

Program: 

27 iunie, ora 18.00 – Vernisajul expozitiei "Fragments of a Life" / "Fragmente dintr-o viata" la tranzit. ro/ Iasi, Str. Lapusneanu nr. 7-9; expozitia va continua pana pe 30 august, cu proiecte artistice de Olga Stefan/Miklos Klaus Rozsa, Daniel Spoerri, Elianna Renner si Samy Briss. Expozitia istorica cu materiale culturale (texte si video) a emigrantilor din Iasi va putea fi vizitata pana pe 30 august in paralel cu expozitia de arta contemporana. In deschidere vom audia lucrari ale compozitorului cehoslovac Erwin Schulhoff, interpretate de pianista Laura Turta.

28 iunie, ora 14.00- tranzit.ro/Iasi, Str, Lapusneanu, nr. 7-9, Screening "Oare Cit Traiesc Cocorii?", by Dan Paul Ionescu
28 iunie, ora 18.00 - tranzit.ro/Iasi – proiectie de film, Souvenirs de Iasi, si discutie intre Romulus Balazs and Olga Stefan

29 iunie, ora 10.00 am - 17 pm - Performance pentru cite o persoana prin spatiul public urban de Myriam Lefkowitz, inscriere la delia.bulgaru@tranzit.org pina pe data de 15 iunie 2016.

29 iunie, ora 17.30 - tranzit.ro/ Iasi, "Vieti intrerupte. Repertorierea victimelor pogromului de la Iasi", prezentare de Adrian Cioflanca, director al Centrului pentru Studiul Istoriei Evreilor din Romania

30 iunie, ora 18.00 - Theatre Fix, Str. Cuza Voda, nr. 10 - reprezentatie teatrala In Between - David Schwartz/ Katia Pascariu/ Ioana Florea/ Alice Marinescu, urmata de discutie

30 iunie, ora 20.30 June 30, 8:30pm - Teatrul Fix, Str. Cuza Voda, nr. 10, - proiectie de film, "Charging the Rhino", de Simcha Jacobovici


Participanti:
Miklos Klaus Rozsa(HU/CH)/Olga Stefan (RO/USA/CH) – Fragmente dintr-o viata este o lucrare video ce combina discutii familiale intime dintre Olga Stefan si bunica sa, Sorana Ursu (care are acum 91 de ani), cu materiale video, fotografii si alte imagini din trecut sau din prezent, realizand un amestec de amintiri si impresii care ilustreaza si contrazic deopotriva marturiile date prin istorie orala. 
Cu ajutorul marturiilor personale ale Soranei Ursu al carei tata a fost ucis in pogromul de la Iasi si ale altor membri ai familiei, acum in Israel si in Statele Unite, fragmentele biografice sunt adunate impreuna intr-o incercare disperata de a stabili o naratiune coerenta a vietii, recunoscand prezentarea unei imagini incomplete a realitatii, maleabilitatea memoriei si tragedia uitarii, o parte inerenta a supravietuirii. 

Povestea urmareste viata Soranei Ursu in anii razboiului, evolutia sa in comunism si in cele din urma deziluzia sa in timp ce exploreaza chestiuni legate de de identitate, migratie, dezlocuire si apartenenta.
Imagine film si fotografii de Miklos Klaus Rozsa
Montaj de Gabi Basalici 

Miklos Klaus Rozsa: Fotograf si activist politic (nascut 1954, Hungary), Miklos Rozsa este de asemenea jurnalist; a emigrat in Elvetia impreuna cu familia dupa invazia sovietica a Ungariei din 1956. Implicat profund in politica de stanga a miscarilor studentesti din anii 1980, si motivat de jurnalismul independent, Rozsa a adunat o vasta arhiva de imagini, care au fost folosite pentru diverse publicatii, pentru brosuri si materiale de presa. Dincolo de valoarea documentara intrinseca a acestor imagini, Rózsa considera ca activitatea lui este un act politic. Rózsa a “raspuns tirului” cu ajutorul aparatului de fotografiat, incercand sa deconspire informatori si sa imortalizeze brutalitatea fortelor de ordine. Dosarele dezvaluie modurile in care fortele de ordine au reactionat la "contraspionajul" facut de Rózsa. Miklos Klaus Rózsa si-a formulat si el perspectiva asupra evenimentelor, intr-un eseu personal scris special pentru aceasta publicatie.

Olga Stefan: curatoare, scriitoare independenta s-a nascut la Bucuresti, a crescut in Chicago si, din 2009 traieste in Zurich. A curatoria numeroase expozitii inclusiv expozitii personale cu Dan Perjovshi, Lia Perjovshi, Stefan Constantinescu si Keren Cytter. Expozitiile sale de grup includ Laughter and Forgetting, o expozitie multi-site pentru Bucharest Art Week, Showtime: The Cinema in the Gallery, Guess Who's Coming to Dinner: Hospitality as Artistic Practice, the traveling Few Were Happy with their Condition: Video, Film, and Photography in Romania, Blurred Lines and Fire it Up: Ceramic as Material in Contemporary Sculpture. Scrie regulat pentru ArtReview, Frieze Magazine, Art in America, Flash Art, Sculpture Magazine, Artslant si Artmargins. Din 1998 pina in 2003 a lucrat ca director executiv al Festivalului Chicago’s Around the Coyote Arts, din 2005 pana in 2009 ca director executiv al Chicago Artists’ Coalition iar din 2003 pana in 2005 a scris granturi pentru stringere de fonduri pentru Woman Made Gallery.

Elianna Renner (CH/G) – Yankel and Yankel / Yankel si Yankel, un scurt film video format din conversatiile pe Skype ale familiei Eliannei Renner, din trei tari diferite. Discutia este despre pogromul de la Iasi. Mama artistei era mica atunci cand ambii ei bunici, Yankl Wasserman si Yankl Solomon au mers la targul saptamanal de la Iasi si nu s-au mai intors. Matusa ei, verisoara mamei, care sta la Buenos Aires, ii povesteste mamei cum a mers cu cei doi bunici la piata...

Elianna Renner: Artista conceptuala Elianna Renner (Elvetia) lucreaza la intersectia dintre biografie, fictiune si istorie. Abordarea ei multimedia se axeaza pe performance si pe instalatii audio-vizuale, pe car ele combina uneori cu filmul si fotografia. Tema de baza a lucrarilor sale o reprezinta memoria, arhiva si recuperarea istoriilor.

Daniel Spoerri (CH/A) - "So he remains the most enduring...", o fotografie a unei monede din secolul al XVII-lea pe care a gasit-o la un magazin second-hand, pe care apare imaginea stereotipica a unui evreu. Textul artistului explica semnificatia monedei si relatia ei cu statutul marginalizat al tatalui sau. Un al doilea proiect este reprezentat de o lucrare video ce arata artistul incercand sa-si aminteasca calatoria sa din 2012 in Romania in cautarea urmelor tatalui sau si dezamagirea fata de tara pe care a gasit-o. Daniel discuta de asemenea chestiuni existentiale precum viata si moartea, apartenenta si lipsa unui adapost, precum si despre rolul jucat de arta in fata lipsei de sens.

Daniel Spoerri: Sculptor elvetian, artist de performance si scriitor, nascut la Galati, Romania, in 1930. In 1942 a fugit in Elvetia cu ceea ce mai ramasese din familia lui, dupa ce tatal lui, evreu convertit la crestinism, fusese omorat in pogromul de la Iasi din 1941. Experientele din teatru i-au oferit un fundament pentru lucrarile pe care a inceput sa le produca dupa ce s-a stabilit la Paris in 1959. In 1960 Spoerri devenit membru fondator al Noului Realism (Nouveau réalisme). In acelasi an a produs primul dintre tablourile sale capcana (tableaux pièges), in care obiecte asezate aleator erau lipite de mobila si alte suporturi, pe care stateau exact in felul in care fusesera gasite. Pentru ca sculptura rezultata era expusa pe perete, nu pe dusumea, si astfel obiectele pareau sa sfideze gravitatia, Spoerri isi transforma naturile moarte realiste in tablouri. 
Although Spoerri a continuat sa-si dezvolte metodele de assemblage si a ramas dedicat si evenimentelor live, precum Autothéatre, la care a colaborat cu Tinguely incepand cu 1953. Pana in 1963 a fost implicat in miscarea Fluxus .
Expozitia Musée sentimental a lui Spoerri (Paris, Pompidou, 1979), urmata de expozitii similare in Germania (Koln, Kstver., 1979) si Elvetia (Basel, Gewmus, 1989), i-au permis sa creeze o aproximare a unui muzeu cultural. In fiecare caz a folosit documente istorice pentru a concentra atentia pe diferite chestiuni. In ce consta cultura unui oras? Cum poate fi reprezentata amploarea referintelor sale – la arta, religie, stiinta, economie, institutii legale si sport? Muzeul cultural este interpretat ca un muzeu viu, in care obiectele spun povesti. Spoerri continua sa fie implicat in numeroase activitati.

Myriam Lefkowitz (FR) - Walk, Hands, Eyes / Mers, maini, ochi (performance), o experienta de perceptie, ce tese o relatie intre mersul pe jos, vedere si atingere, pentru cate o persoana o data, pe timp de o ora, in oras. Printre locurile de oprire se afla foste obiective evreiesti care au fost fie distruse, fie abandonate, fiind astfel uitate.
Myriam Lefkowitz: Nascuta in 1980, Myriam Lefkowitz locuieste in Paris si activeaza in domeniul performance. Din 2010, cerceteaza probleme legate de atentie si perceptie, prin diverse procedee in care sunt implicati total un spectator si un artist. Lucrarile sale au fost prezentate, printre altele, la Bienala de la Venetia, Le nouveau festival – Pompidou, Le Mouvement (Biel), Situations (Bristol), Agentia Publica pentru Arta (Suedia), Centrul de Arta Contemporana (Vilnius), Creative Time Summit.
A luat parte la programul de masterat de experimentare in arta si politica (SPEAP, Science Po Paris) fondat de Bruno Latour, care are ca scop principal reprezentarea si definirea chestiunilor publice actuale. In 2013 a devenit membra a comitetului didactic al SPEAP. Este invitata in mod regulat la ateliere de lucru si discutii la Muzeul de Arta Moderna Georges Pompidou (Paris), Palais de Tokyo (Paris), Open School East (London), HEAD (Genève), Institutul Regal de Arta (Cercetare si Dezvoltare Artistica, Stockholm). In ultimii doi ani a lucrat in cadrul unei rezidente de cercetare la Laboratoires d'Aubervilliers la un proiect colaborativ, La Piscine, un ansamblu de practici artistice diverse, activate in spatiul public. 

Samy Briss (RO/FR) – Iasi Dark Days (Iasi Zile Negre) prima prezentare in Romania a intregii serii de desene produse in 1948 pe subiectul pogromului de la Iasi.
Samy Briss: Amintirile din copilarie ale lui Briss (n. 1930, Iasi), conecteaza doua lumi in contrast. Viata in marea comunitate evreiasca din Iasi i-a inradacinat puternic in fiinta lui cultura evreiasca. In acelasi timp, Briss a gasit inspiratie profunda in traditia bizantina, atat de prezenta in arta traditionala romaneasca si in faimoasele icoane din Iasi, fosta capitala a Moldovei, recunoscut si drept capitala culturala a Romaniei. Samy Briss picteaza o poveste a nostalgiei. Lucrarile sale infatiseaza amintiri din copilarie, intr-o atmosfera de armonie si de joie de vivre. Atmosfera onirica a picturilor sale ascunde o poveste personala plina de lupta cu persecutiile si cu pogromurile. Briss a emigrat in Israel in 1959, la varsta de 29 de ani. In 1974 s-a mutat la Paris, unde locuieste de atunci, pastrandu-si legatura puternica cu Israelul, dar facand expozitii peste tot in lume. In tesatura timpului, aceste amintiri din copilarie capata un statut mitic si universal.

David Schwartz/ Katia Pascariu/ Ioana Florea/ Alice Marinescu(RO). – In Between este o piesa formata din marturii personale ce descriu viata dupa pogrom a supravietuitorilor si a generatiilor viitoare, legand acest eveniment de povestile actuale ale migratiei si marginalizarii.
David Schwartz locuieste in Bucuresti si este regizor de teatru si artist comunitar. Este interesat de teatrul bazat pe istorii personale si de filmul documentar, precum si de arta care stimuleaza emanciparea sociala. 
A regizat spectacolele Butoiul cu praf de pusca (dupa textul lui Dejan Dukovski, 2007), Afara! (text de Mihaela Michailov, 2007), Romania! Te pup! (text de Bogdan Georgescu, 2009), Faceti loc! (text by Mihaela Michailov, 2009), Capete infierbantate (text de Mihaela Michailov, 2010), Declar pe propria raspundere (text de Alina Serban, 2011) si Sub Pamant (text de Mihaela Michailov, 2012).

Proiectii de film:

Souvenirs de Iasi / Amintiri din Iasi - Romulus Balacz, 2016 (premiera in Romania) (RO/FR)
Scurta descriere:
“In 2013 am descoperit o carte ce vorbea despre un eveniment istoric din Romania, tara mea natala, despre care nu stiam nimic: participarea ei la Holocaust. Scrisa in timpul celui de-al Doilea Razboi Mondial de Matatias Carp, un avocat evreu din Bucuresti, cartea a fost ascunsa timp de zeci de ani de catre autoritatile comuniste din Romania. Cand am rasfoit-o am gasit o serie de fotografii facute in timpul pogromului in orasul Iasi din Romania (al doilea oras ca marime din tara). Imaginile dezvaluiau masacrul urban si metodele folosite pentru a deporta si a extermina evreii. La 74 de ani dup eveniment am mers in Romania pentru a gasi locurile in care fusesera facute fotografiile. In doi ani am gasit aproape toate locurile si am descoperit istoria acestei tragedii.”

Oare cat traiesc cocorii? – Dan Paul Ionescu (RO), 2011
Scurta descriere:
Un documentar despre Andrei Calarasu, supravietuitor al trenului mortii, el insusi cineast, care face o incursiune in propriul lui trecut, rememorand evenimentele pe care le-a trait in timpul pogromului, precum si in lagarul de concentrare de la Calarasi, locul dupa care si-a luat, de altfel, numele de familie.

Charging the Rhino / Infruntand rinocerul – Simcha Jacobovici, 2007 (premiera in Iasi) (CA/IL)
Scurta descriere:
Pe 29 iunie 1941 mii de evrei au fost adunati cu forta intr-o curte din Iasi, Romania, si au fost masacrati de catre soldati germani si romani. Multi dintre Jacobovicii din Romania au murit in acea zi. Cineastul canadian Simcha Jacobovici se intoarce in tara stramosilor lui si exploreaza chestiuni legate de memorie – a lui si a Romaniei.

Expozitia "Fragments of a life", curatoriata de Olga Stefan, iunie 27- 30 august 2016 , Iasi, Romania, este organizata de Asociatia 1+1, co-organizata de tranzit.ro/ Iasi, co-finantata de Administratia Fondului Cultural National cu sprijin suplimentar de la ProHelvetia, Ambasada Elvetiei in Romania, Swiss Sponsors' Fund si a Ambasadei Republicii Federale Germane in Romania. Parteneri sunt: Teatrul Fix si Centrul pentru Studiu Istoriei Evreilor in Romania. 

Proiect cultural co-finantat de Administratia Fondului Cultural National. 

Articol scris de Comunicat de presa | Dum, 26/06/2016 - 01:33
Iti place ce tocmai ai terminat de citit?
Aboneaza-te prin email sau RSS ca sa fii la curent cu noutatile de pe site.
Despre editor
imaginea utilizatorului comunicat de presa