eveniment
Data: 
1 Aug 2013 - 18:00 - 11 Aug 2013 - 18:00
Loc: 
Galeria Cupola
stats
Adresa: 
Piata Unirii nr. 10

Despre consumerism, cu Leonard Curpan si Bogdan Marcu

Leonard Curpan si Bogdan Marcu au pornit de la un slogan american din anul 1934, I shop, therefore I exist, si au realizat o serie de lucrari de pictura si fotografie, pe care le-au adunat intr-o expozitie, deschisa in perioada 1-11 august la Galeria Cupola. Vernisajul expozitiei, denumita „Consum deci exist” are loc joi, 1 august, la ora 18, in prezenta celor doi artisti vizuali, absolventi ai Universitatii de Arte George Enescu din Iasi. 

Definitia din dictionarul de neologisme (miscare de mase care isi propune apararea intereselor consumatorului fata de abuzurile specifice societatii de consum, precum si imbunatatirea calitatii vietii cetatenilor) are nevoie de niste mici completari pentru a putea contextualiza mai bine demersul celor doi artisti, deoarece in literatura de specialitate exista mai multe intelesuri ale termenului. Cunoscutul filosof si activist Noam Chomsky spunea ca „Peste tot, de la cultura populara pana la sistemul de propaganda, exista o presiune constanta de a face oamenii sa se simta neajutorati, ca si cand singurul rol pe care-l pot avea e de a ratifica decizii si de a consuma”.

Critici ale consumerismului sunt deja prezente la nivelul anului 1899, in scrierile economistului si sociologului american Thorstein Veben, care afirma ca aceasta tendinta s-a regasit la toate civilizatiile. Insa, odata cu accelerarea fenomenului de globalizare de la inceputul anilor ´90, valorile societatii au balansat de la spiritualitate, integritate si comunitate catre materialism si competitie. Mai mult, anii 2000 au accentuat fenomenul de emulatie, in care cei din clasele inferioare vor sa emuleze stilul de viata al celor cu statut social mai inalt care, la randul lor, copiaza trendurile stabilite de celebritati. Nu este de altfel intamplatoare predilectia brandurilor de a isi asocia numele cu celebritati sau, din contra, de a se disocia de cei care, prin actiunile lor, pot avea un impact negativ asupra dezirabilitatii imaginii de brand.

Exista si aparatori ai consumerismului: libertarienii cred ca nicio persoana n-ar trebui sa aiba dreptul de a decide care sunt produsele cu adevarat necesare vietii unui alt individ si care constituie un lux. Ei sustin ca anti-consumerismul este un precursor al planificarii centralizate si al societatii totalitare.

Tranzitia de la o tara producatoare la una consumatoare s-a realizat intr-un interval destul de scurt. Astazi suntem racordati la tendintele occidentale, [...] facem parte dintr-un sistem de „reciclare estetica a individului... indivizii aculturati, ca si obiectele design, sunt mai bine integrati social si profesional, mai bine «sincronizati», mai «compatibili», functionalismul relatiei umane gaseste in promovarea culturala unul dintre terenurile sale de predilectie - «human design» se intilneste aici cu «human engineering» ̋ (statement-ul expozitiei)

Leonard Curpan si-a inceput cariera artistica in 2003, odata cu intrarea in randul studentilor de la Universitatea de Arte George Enescu Iasi in 2004. In decursul timpului cariera sa artistica s-a imbogatit cu expozitii personale si de grup, distingandu-se printr-o atitudine protestatara, un demers ce combina pictura, grafitti si tehnica colajului.

Bogdan Marcu este absolvent al Universitatii de Arte George Enescu din Iasi. Pana acum acesta a acumulat la palmaresul sau artistic, in ultimii 9 ani, participari expozitionale nationale si internationale, de grup si personale. In prezent este preocupat de trecerea de la obiect conceptual la fotografie conceptuala.

Articol scris de George Plesu | Mie, 31/07/2013 - 01:48
Iti place ce tocmai ai terminat de citit?
Aboneaza-te prin email sau RSS ca sa fii la curent cu noutatile de pe site.
Despre editor
imaginea utilizatorului george