Arta critica ieseana la Preview Berlin 2011

Patru artisti ieseni (Dan Acostioaei, Andrea Hajtajer, Dumitru Oboroc si Bogdan Teodorescu) au participat de curand la unul dintre cele mai bine cotate evenimente din capitala Germaniei, Preview Berlin. Desfasurat in Hangar2 al fostului aeroport Tempelhof, si cu un public de peste 10 000 de oameni, din care fac parte galeristi, curatori, artisti si colectionari, „Preview Berlin - Targul de arta pentru artisti emergenti” prezinta anual peste 50 de standuri ocupate in principal de galerii cu vizibilitate in Germania si tari europene.

Anul acesta Institutul Cultural Roman din Berlin a luat initiativa de a invita o institutie non-guvernamentala din Romania sa isi prezinte artistii intr-un stand dedicat. ICR Berlin intentioneaza sa invite anual diferite alte institutii care sa expuna arta contemporana in cadrul acestui targ.

Institutia invitata anul acesta a fost „Vector - studioul de practici si dezbateri artistice” (platforma educationala de cercetare critica si productie artistica a Asociatiei Vector din Iasi, activata in colaborare cu Centrul de Cercetare „Estetica si Creatie Artistica" al Facultatii de Arte Plastice, Decorative si Design din cadrul Universitatii de Arte „George Enescu" Iasi), care a propus o expozitie curatoriata pe tema criticii comercialismului avansat si a alienarii procesului muncii artistice.

Conceptul expozitiei se bazeaza pe un schimb incrucisat de afecte si de idei (vizate sunt si mecanismele valorizarii si ideologia comercialismului) cu publicul unui targ de arta. Publicul a reactionat cat se poate de interesat, desi oarecum surprins, insa educat in spiritul (post)modernist al revoltei fata de sistemul ideologic dominant al pietii libere de arta. Desi cochetand cu dimensiunea estetica, pentru a crea un dialog cu lucrarile din context, proiectele artistilor ieseni s-au manifestat in ordinea mesajului politic si educational.

Rugat sa vorbeasca despre selectia Vector pentru Preview Berlin, Catalin Gheorghe, curatorul expozitiei, apreciaza ca "Lucrarea lui Dan Acostioaei a propus vizionarea intr-o instalatie a calatoriilor imaginare ale unei delegatii de straini in doua contexte diferite: Lacul Venetia din Iasi si Laguna venetiana din nordul Italiei. Andrea Hajtajer a ales sa prezinte dificultatile de a produce o lucrare de arta, expunand scenariul unui video-eseu care problematiza functionarea artei in parametri independenti de publicul ei. Fotobiografiile lui Dumitru Oboroc analizau contradictii sociale prin abstractizarea lumii alienate in care decuparea imaginii vorbea despre politica identitatii artistului. Iar Bogdan Teodorescu a prezentat din perspectiva parodiei iconuri ale societatii informationale contemporane."

Activitatile Vector, de la programe expozitionale si educationale la activitati de cercetare si editare, analizeaza relatiile dintre practicile artei si culturii vizuale si context socio-politic. Actiunile culturale ale Vector problematizeaza statutul artistului si institutiilor de arta intr-o societate post-comunista care introduce intr-un mod agresiv regulile noii ordini socio-politice si economice, reflectand, de asemenea, asupra felului in care poate functiona arta fara a se baza pe o infrastructura culturala.

Articol scris de George Plesu | Mie, 21/09/2011 - 21:37
imaginea utilizatorului george