- 2392
Vineri, 25 noiembrie, incepand cu ora 18, Libraria Humanitas se extinde cu un Salon de literatura. Prof. Mirel Cana si-a rezervat deja un scaun si ceva vorbe, asa cum i se cuvine coordonatorului unui eveniment ce urmeaza sa ia in vizor si chiar sa dezvolte intr-un mod practic ideea de spectacle dans un fauteuil.
Lasand la o parte toate diferentierile stilistice si de forma dintre cele 3 genuri literare, exista un aspect care le separa cu mult mai deslusit: genul dramatic se distinge prin acel anganjament instinctiv de a muta (prin intermediul actorilor) fictiunea din carte intr-o realitate si ea masluita, dar cel putin aprobata de simturi, chiar daca nu intru totul si de ratiune.
Punerea in scena l-a preocupat in mod deosebit si pe poetul si romancierul, dar cel mai important in cazul nostru, pe romancierul francez Alfred de Musset care, izbindu-se de reactia regizorilor afisand o nedumerire de nerezolvat vis-a-vis de scrierilor lui (fapt ce i-a retinut mult piesele in drumul lor spre salile de teatru), a introdus ideea de teatru in fotoliu.
Adunand operele prezentate sub forma de carte inainte de a fi jucate, formula a atras atentia. Printre dovezi numaram si hotararea ca aceasta editie a Salonului de literatura sa-si asocieze numele cu Theatre du fauteuil. La fel, animati au fost probabil si studentii din grupul ce va interpreta, intr-un spectacol-lectura, piesa Consilier part-time scrisa de Bogdan Vintila si, desigur, Mirel Cana, care, alternand activitatile de profesor cu cele de redactor sau chiar muzeograf, a publicat sub pseudonimul Serban Alexandru romanele Zgomotul de fond, Omul e mort si primele doua volume din tetralogia Benedict si Maledict, abia celui de-al treilea atribuindu-i numele real.