articol
stats

Panza de paianjen - Cella Serghi

Romanul Cellei Serghi pare sa se bucure astazi de aceeasi popularitate pe care a avut-o in vremea publicarii: o apreciere constant entuziasta din partea publicului, fie ca e el postbelic, fie ca e postmodern, si aprecieri moderate din partea criticii, cind acestea exista. Situatia acestei carti pune doua probleme importante:

Intii, ce se intimpla cu cartile scrise de femei intr-o literatura prin excelenta masculina. Pe drept sau pe nedrept, ele ajung sa fie etichetate de la bun inceput ca fiind "carti pentru femei" (desi apartin si nu apartin genul chick lit) si plasate undeva la marginea literaturii.

Recunosc ca am pornit cu acelasi stereotip. Ma asteptam ca o scriitoare care apartine perioadei interbelice sa trateze teme precum dragostea, dilemele si planurile maritale si sa faca o fresca socio-culturala din perpectiva feminina. Nu m-am inselat. Singura adaugare este ca aceste teme nu au gen, pe de-o parte, iar pe de alta parte, Panza de paianjen e un roman scris cu destul talent incit sa fie captivant. De asemenea, povestea Dianei Slavu arata ca dramele casnice nu sunt neaparat genul "usurel" al literaturii.

In al doilea rind, ne putem intreba clasic: cum alegem sa citim o carte? Fie incercind sa intelegem contextul in care a fost scrisa, legaturile pe care le are cu biografia autorului, cu spiritul epocii, istoria sau destinul cartii. Fie alegem sa ignoram toate acestea, pe baza ideii ca singura cartea conteaza, si o citim ca atare.

In ce priveste Panza de paianjen a Cellei Serghi, a doua abordare de lectura ar fi un adevarat festin pentru prejudecati: citita ca atare, ignorindu-i istoria, cartea este doar o serie de tribulatii amoroase ale unei fete dintr-o familie de oameni inimosi, dar saraci si umiliti, o tinara care ar face orice ca sa para precum ceilalti si sa duca viata pe care considera ca, datorita frumusetii si inteligentei ei, o merita. Ironia este ca, desi nu esueaza in construirea aparentelor, viata la care ajunge este pe cit de golita de sens, pe atit de constringatoare. Nu numai ca nu ajunge sa traiasca in luxul cu care pacaleste ochii lumii, dar se zbate in aceeasi saracie indurata impreuna cu familia si intr-o lipsa de perspective sufletesti mai crunta decit orice altceva.

O viziune mai larga arata ce este aceasta carte de fapt: manifestul unui feminism soft, cu ceva timp inainte de arderea sutienelor si dreptul de vot pentru femei, increderea in independenta si tenacitatea femeilor, dar si o stabilire a limitelor cuminti. Aceste lucruri par demodate in lumea hiperegalitatii, dar nu trebuie sa uitam ca pe la 1930 era suspect ca o fata sa ajunga cu studiile mai departe de liceu, iar firescul insemna mai curind preocuparea pentru "o partida buna", oricit de vulgar ar suna. "Amorul nebun" nu este nici el strain de atmosfera cartii, indragostiri subite sau treptate, dezvoltarea afectiunii pe teren gol, marile nimicuri ale indragostitilor - toate sunt scrise cu o naturalete care trece peste canoanele timpurilor.

Este genul pasional, zbuciumat de povestire care tine mai putin cont de forma in care apare. Asta explica probabil si de ce este indragita aceasta carte. Primul ei avantaj ei este ca acopera o zona din experienta cititoarelor pe care mare parte a literaturii o ignora: povestea duioasa despre cautarile adolescente la feminin, dezvoltarea feminitatii si ajustarea la un mediu social ostil femeii care iese din tipar. Al doilea avantaj il constituie portretele foarte bine realizate: probabil ca majoritatea cititoarelor pot spune "Dar bine, asta este si povestea mea!". In fine, un al treilea mare plus este atmosfera de epoca, locurile si situatiile descrise. Nostalgiei dupa interbelic i se potriveste foarte bine aceasta carte, pe linga cele ale scriitorilor mai cunoscuti din acea perioada.

Despre minusuri nu o sa va spun prea multe, as lasa prejudecatile sa vorbeasca in locul meu. Doar un lucru interesant pe care l-am remarcat: eroina acestui roman, prinsa in panza de paianjen a categoriei sale de gen, sociale, a destinului sau, daca vreti, se apropie mult de cea a Sylviei Plath, din Clopotul de sticla. E vorba de aceeasi inadaptare secondata de dorinta intensa de adaptare prin superioritate, de hipernormalizare, care duce la esec total. Pina la urma, ambele istorii sunt la fel dintr-un punct de vedere: pentru ca un esec sa fie tragic, nu e nevoie sa se petreaca intr-un decor fastuos.

Articol scris de Mihaela Butnaru.

*Cartea poate fi achizitionata la un pret foarte bun de aici.

Articol scris de Alexandru Andronic | Mar, 09/06/2009 - 22:06
Iti place ce tocmai ai terminat de citit?
Aboneaza-te prin email sau RSS ca sa fii la curent cu noutatile de pe site.
Despre editor
imaginea utilizatorului admin

Comentarii

Buna! Vroiam sa te intreb daca ma poti ajuta cu romanul "Panza de paianjen " in format PDF. Te rog am cautat peste tot si nu l-am gasit. Multumesc !
Bun scrisul. 'Îndrăgostită' de Iaşi!?
Bianca, dacă o vrei în format clasic, ţi-o pot da eu.
O carte interesanta, dar nu exceptionala. Personal am fost atrasa mai mult de personajul Ilinca si imi pare rau ca de la inceput pana la sfarsit a ramas un caracter secundar despre care nu afli foarte multe. Pacat ca nu este folosit decat ca sa o puna in valoare pe Diana si nu capata o viata proprie. Diana nu m-a fermecat, nu stiu de ce dar ideea de fetita sarmana si deosebit de frumoasa care atrage si retine atentia tuturor nu m-a impresionat. Cartea se concentreaza pe lupta Dianei cu sara...
Mie una mi-a placut foarte mult! Mai ales personajul Diana. Este ,dupa parerea mea, o carete extraordinara . Eu una m-am bucurat ca personajuul Ilinca nu a fost atat de apreciat. Mi-as dori ca acesta carte asa se si regiseze,sa se faca un film,care de la inceput sa spuna tuturor ca este unul de succes. Atunic cand am citit cartea,am crezut ca este o poveste adevarata de viata .
Mi-as dori si eu foarte tare cartea Panza de paianjen in format PDF..:| ma poate ajuta cineva?
Hmm, cartea nu m-a impresionat nici pe departe, am citit-o mai mult din obligatie ce-i drept :))... Poate pentru ca Cella Serghi a vorbit foarte mult despre realitate, despre suferinta produsa de lipsa banilor. Eu, personal, prefer cartile de dragoste, cele in care iubirea este subiectul principal.. poate pentru ca am observat ca nu mai exista asa ceva in zilele de azi... Asa ca prefer sa resping realitatea si sa ma izolez in lumea mea. Oricum, felicitarile mele in descrierea cartii !
o vreau si eu , daca se poate in format clasic:d. [elena_tache96@yahoo.com]
Mi-a placut cartea . Chiar foarte mult . Bine mi s-a parut o suferinta exagerata . Adica , mai bine sarac si fericit decat bogat si nefericit .
Vreau si eu in format PDF:D....[skategirls21@yahoo.com]