- 3180
Duminica, 30 octombrie, incepind cu ora 14.00, la libraria Avant-Garde vor avea loc cinci lansari de carte in prezenta autorilor. Primele doua lansari vor avea ca centru de referinta proza. Vor fi discutate doua romane deloc timide, chiar excentrice: Dilar pentru o zi a lui Andrei Ruse (Polirom, 2011) si Singe satanic a Cristinei Nemerovschi (Herg Benet, 2010, editia a II-a, 2011). Invitat: Liviu Antonesei.
Cea de-a doua parte a evenimentului va fi consacrata poeziei. Astfel, de la ora 15.30, vor fi prezentate trei volume de poezie proaspat aparute la editura Herg Benet: Zeppelin Jack de Marius Surleac, Legende urbane de Tausance, Simfonia franei de Marius Stefan Aldea. Invitati: Liviu Antonesei si Paul Gorban.
Andrei Ruse vine la cea de-a doua lansare in Iasi, penultimul sau roman, SONI, avind parte de o lansare in aceeasi locatie acum aproximativ doi ani. Dilar pentru o zi surprinde realitatea dura a zilelor noastre, un fel de cronica a slabiciunilor societatii in care traim (consum de droguri, goana dupa bunastare financiara etc).
Dilar pentru o zi este ca un palpitant film de actiune strabatut de filoane de poezie veritabila, o naratiune alerta cu final neasteptat, in care urmaritul si urmaritorul ajung sa se cufunde impreuna in acelasi adevar straniu.
Singe satanic aduce in discutie probleme prezente, insa urmarind o alta nisa sociala, metalistii. Este un roman al inadaptarii, o critica adusa reperelor si nevoilor actuale. Sange satanic a fost nominalizat la titlul Cartea anului 2010 si votat de cititorii site-ului Agentia de carte pe locul 2 la cele mai bune debuturi din 2010.
„Cristina Nemerovschi, autoarea celui mai controversat volum de proza scris in Romania in 2010, Sange Satanic, este un Gorzo literar suicidal, cu un magnetism pe care il gust cu ochii inchisi, ca pe otrava de soareci cu care se droga William Burroughs in timp ce lucra ca exterminator in Chicago. Ea face parte din curentul disperado al literaturii tinere, care pare sa reitereze nostalgic timpul pierdut de noi sub un comunism antiseptic in anii ’60.” (Adrian Ionita)
Marius Surleac – Zeppelin Jack
„Poezia lui Marius Surleac musteste de viata si forta. Plecind de la un suprarealism asimilat profund, el creeaza imagini noi, spectaculoase, fara sa forteze nota. […] Un adevarat roman al vietii interioare, scris alert, ca un scurt-metraj ce nu vrea sa rateze nimic din tot ce e viata furibunda si desteapta. Intr-un vocabular cu infinite resurse.” (Felix Nicolau)
„O poezie la limita dintre suprarealismul imagistic si concretul cotidian, intre niciodata si acum, scrie poetul Marius Surleac. Marius Surleac imi apare drept un nou James Dean al generatiei sale poetice. Versul sau are vigoare si incandescenta, nerv si insolenta creativa. Marius Surleac este un anarhist al metaforei contemporane iar poemele sale sunt: “un retroproiector de instantanee cu sfinti”. Zeppelin Jack este brandul unei noi sensibilitati.” (Traian T Cosovei)
Tausance – Legende urbane
„Cind muzica anilor ’80 s-a dus, ramine poezia lui Vlad Tausance “cuiul/ prezent ca o migrena” si “apoi/ sa comandam sampanie”. Intre aceste limite se desfasoara actiunile poetice din Legende urbane cu diminetile si noptile intesate de nostalgii si de o intreaga garderoba afectiva pret a porter.
Tausance scrie. Cam asta este singurul lucru care se poate afirma fara dubii despre el. Poezie, teatru, briefuri, raționale, definiții, editoriale, comentarii, emailuri, jumatați de scenarii, proza scurta. Si altele. De acum 18 ani. De pe la 15 ani. A trait si traieste din asta. Restul e pe Google.
Marius Stefan Aldea – Simfonia franei
„Marius Stefan Aldea are atita energie poetica, incit exista riscul sa supratensioneze Sistemul National de Distributie a Literaturii. Dar cum SNDL nu exista decit in imaginatia noastra, nu va ramine, dragi cititori, decit sa va conectati singuri la aceasta sursa de energie. E simplu: deschideti cartea lui Marius si cititi putin. Daca nu sunteti purtatori de manusi izolante si cizme de cauciuc, ar trebui ca in secunda a doua sa fiti scuturati zdravan, iar miinile sa vi se inclesteze pe carte. E doar unul dintre efectele pe care il are poezia buna asupra omului.” (Robert Serban)