Barbatul facut din bucati - recenzie

In fata unui autor ca David Lodge trebuie sa fii mereu pregatit. Pentru ca, intre copertile cartilor sale, surprizele te uimesc din primul moment. Si atunci, e bine sa fii gata pentru o mare calatorie. Ca un amuzant sejur in lumea academica, asa cum ne-a mai oferit, sau poate altfel. De data aceasta, ultimul sau roman, „Barbatul facut din bucati" aparut la Polirom, „recompune" (daca este sa luam ad litteram titlul in ambele versiuni, engleza si romana) viata scriitorului edwardian H.G. Wells, amestecand in mod abil date biografice cu elemente de fictiune.

Ni se prezinta, astfel, de-a lungul cartii, o personalitate puternica a zbuciumatului inceput de secol XX. Un scriitor prolific cu idei vizionare, chiar profetice pe alocuri. Un om cu multiple talente, interesat de domenii variate, asa cum reda si titlul in limba engleza - expresia idiomatica "a man of parts" facandu-ne sa ne intrebam daca traducerea lui in romana este cea mai fericita alegere.

Ceea ce ne face sa preferam un roman de 500 de pagini unei insiruiri de ani si evenimente sau unei prezentari de pe Wikipedia, de exemplu, este factorul uman pe care Lodge il adauga cartii sale. In "Barbatul facut din bucati", nu se descriu pur si simplu date biografice, nu se prezinta opera lui Wells si atat. David Lodge construieste un adevarat personaj, bine inchegat şi complex, caruia ii atribuie tot ceea ce inseamna natura umana. Acest lucru nu inseamna neaparat o demitizare a celui care a fost considerat unul dintre intemeietorii literaturii SF. Si nici o aducere a lui pe un acelasi plan cu "muritorii de rand". Lodge isi permite sa observe legaturi intre diverse aspecte biografice, sa isi imagineze relatii tip "cauza-efect", scenarii, dialoguri, introspectii. Prin acestea, el reuseste sa transforme o biografie (a unui om foarte interesant per se) intr-un excelent material de roman.

Anglia inceputului de secol XX, pastrand in mare parte mentalitatile fals pudibonde ale epocii anterioare, nu era foarte pregatita sa ii faca fata lui H.G. Wells si ideilor sale. De fapt, probabil nici unele societati contemporane mai conservatoare, daca e sa mentionam conceptia sa (aplicata) despre sex si casnicie. Adeptul "casatoriei deschise" si a sexului liber, a reusit sa starneasca in repetate randuri scandaluri legate de diferitele aventuri avute, printre altele, si cu fiicele unor prieteni si colegi marcanti din Societatea Fabiana (o miscare socialista britanica fondata la sfarsitul secolului al XIX-lea care reunea multe din figurile importante ale vremii). Un personaj controversat, cu un imens talent care l-a imbogatit si care i-a deschis usile cercurilor aristocratice, desi mai pastra in exprimare unele influente cockney care ii tradau originea. Un scriitor care a prezis in romanele sale, printre altele, aparitia bombelor atomice, cele doua razboaie mondiale sau formarea Uniunii Europene. Un socialist care a renuntat la statutul sau de membru in Societatea Fabiana doar pentru ca ideile sale progresiste si creative erau mai mult decat membrii fondatori puteau accepta. Un om pe care putine lucruri l-au putut opri din satisfacerea propriilor ambitii si placeri.

David Lodge puncteaza toate aspectele mai sus mentionate intr-un stil care trece de granitele fictiunii pe alocuri. Incepandu-si romanul cu ultimii ani din viata lui Wells, Lodge se foloseste de momentul in care acesta afla ca este grav bolnav pentru a declansa o incursiune in trecut sub forma unor interviuri luate de Wells lui insusi. Niste "dari de seama" in care isi explica viata, se acuza sau isi justifica unele decizii, descrie contexte. Povestea vietii lui, insa, este relatata in cea mai mare parte de o voce care prefera persoana a 3-a, dar care isi urmareste personajul pas cu pas - din perioada copilariei pana la final. Pe tot parcursul romanului sunt inserate fragmente din operele lui Wells sau comentarii pe baza lor. In acest mod, Lodge confera o anumita nota non-fictionala textului, care poate avea rolul de a invita la lectura pe cei nefamiliarizati cu opera lui H.G. Wells. In plus, sunt puse astfel in valoare etape in evolutia sa ca scriitor si, nu in ultimul rand, idei recurente, obsesii, convingeri.

Avem asadar in fata un roman fascinant despre un om fascinant. Povestea atragatoare a unui personaj iesit din comun in a carui minte uluitoare suntem poftiti cu abilitate sa intram. Iar calatoria merita din plin facuta. Chiar daca traim intr-o lume care pare sa nu mai fie uimita de nimic.

Guest writer pentru acest articol este Ana Belcescu, profesor.

Articol scris de Guest writer | Sam, 06/08/2011 - 14:16
imaginea utilizatorului guestwriter