- 4641
La Teatrul National din Iasi, urmeaza sa se joace Onorabili in direct, in regia lui Sorin Militaru, dupa un text de Nicu Volovat. Regizorul Sorin Militaru vine dinspre zona Politehnicii si a Jurnalismului, dar si a regiei de televiziune. Nicu Volovat, in prezent avocat si mediator, este autorul scenariului care sta la baza prezentului spectacol, initial un draft pentru un concurs de dramaturgie, organizat de UNITER in 2012, la care nu a mai ajuns sa participe. In mod deliberat sau pur intamplator, premiera va avea loc vineri, 24 ianuarie, Ziua Unirii Principatelor Romane... Prin aceasta, se transmite, poate, un semnal de alarma asupra precaritatii identitatii noastre nationale, asupra conditiei degradante a vietii morale (si nu numai) din Romania, asupra mizeriei de a fi roman... Alte reprezentatii sunt programate pentru 26 si 31 ianuarie, 20 februarie, 22 si 28 martie, 24 si 27 aprilie, 4 si 17 mai, 13 iunie, de la ora 19:00. Update: in stagiunea 2014-2015 spectacolul se joaca pe 29 ianuarie, de la aceeasi ora.
Regizorul spectacolului, Sorin Militaru, are un palmares bogat de montari in tara si strainatate, la Bucuresti, Targu Mures, Braila, Oradea, Brasov, Constanta, Cluj, Targoviste, Arad, Satu Mare, Ploiesti, Petrosani, Galati, in Ungaria, Serbia si Austria, dintre care: Livada cu visini, Unchiul Vanea, Pescarusul de Cehov, Imblanzirea scorpiei, Visul unei nopti de vara de Shakespeare, Casa Bernardei Alba de Lorca, Parazitii de von Mayenburg s.a.m.d. Dintre piesele lui Caragiale, a montat D’ale carnavalului si O noapte furtunoasa, ceea ce-l recomanda pentru actuala reprezentatie. A obtinut premii importante la festivaluri de teatru, in tara si strainatate, la Festivalul de teatru contemporan de la Brasov, la Festivalul de Teatru Scurt de la Oradea sau la Festivalul de Teatru Shakespeare.
Avocatul, Nicu Volovat, a dorit sa realizeze un „text de atitudine”, „un pamflet si o pseudo-parodie a prezentului pe care-l traim zi de zi, in direct, prin televizor”; despre „grotescul cotidian” cu care, din pacate, „ne-am obisnuit”; o „comedie trista si galagioasa, cu multe personaje de pe fata carora se cojesc mastile, rand pe rand”, a caror „umanitate s-a ascuns in straturi de impostura”, un „Caragiale printre randuri”, readaptat. In opinia sa, meseria de avocat si cea de dramaturg nu ar fi chiar atat de indepartate, deoarece in ambele se lucreaza cu „replica si caracterele”. Ca punct de plecare, pe langa realitatea romaneasca de zi cu zi, autorul ia piesa O scrisoare pierduta de I-L Caragiale. Din pacate, observa autorul textului, „suntem in acelasi trist loc geometric desenat de Caragiale, intre grotesc si absurd (…), datori rasului si plansului fiindca <se pare ca nu mai avem nicio scapare, decat sa radem de noi insine pana von disparea ca natiune>; Romania s-a mutat la televizor, cu tot cu tragedia poporului, travestita intr-o comedie zilnica in direct; suntem prizonierii lui Caragiale si tot el e onorabilul nostru etern…”.
Scenografia este semnata Cristian Marin, avand, si el, experienta in televiziune si un portofoliu impresionant de spectacole la care a lucrat, in regia Catalinei Buzoianu, Alexandru Pamfile, Alexandra Popescu, Sorin Militaru, dintre care unele premiate in festivaluri.
Distributia este numeroasa, reunind actori din generatii diferite, angajati si colaboratori ai Teatrului National: TEODOR CORBAN, HARUNA CONDURACHE, LIVIA IORGA, ANDREEA BOBOC, CONSTANTIN PUSCASU, COSMIN PANAITE, HORIA VERIVES, IRINA RADUTU CODREANU, DANIEL BUSUIOC, IONUT CORNILA, ANDREEA LUCACI, PUSA DARIE, ALINA MANDRU, ERICA MOLDOVAN, DUMITRU NASTRUSNICU, RADU HOMICEANU.
Muzica este in ton, lautareasca, se canta live (Diana Roman si Cosmin Maxim), inclusiv la acordeon (Bogdan Balta), pentru a marca derizoriul cotidianului pomenit mai sus.