- 2975
Essential Killing e filmul cu care Jerzy Skolimowski revine pe scena cinematografiei mondiale. Filmul a rulat in Romania in cadrul Festivalului Filmului European, desfasurat la Iasi in perioada 19-22 mai 2011. Il recomanda nu doar acest eveniment ci si cronicile de film care i s-au atribuit de catre unele publicatii celebre precum The Guardian, The Observer, The Telegraph etc.
Un Taliban capturat in desert de o trupa armata Americana. Primele cadre se succed rapid asa cum o cere montajul unei operatiuni militare: desert, mult nisip, oameni inarmati imbracati in haine lungi, zgomot de elecopter, voci suprapuse care transmit ordine si instructiuni spontane, focuri de arma si goana unui insurgent Afgan (Mohammed) in incercarea de a inlatura perspectiva terifianta a dentiei in Occident. Acest debut creeaza o tensiune pe care filmul Essential Killing nu o va dezminti pana la final, ci o va potenta prin strategii regizorale inedite.
Pe toata durata actiunii personajul principal nu evolueaza, nu are nicio rupere de ritm, atitudinea sa nu indica vreun gest de gandire sau participare sociala. Filmul reda expresia pura a instinctului de supravietuire hiperstimulat de perspectiva compensatorie a intoarcerii in universul solar, domestic guvernat de Allah. Prin padurile inzapezite ale Poloniei, acolo unde reuseste sa evadeze din mainile americanilor, Mohammed cauta obsesiv surse de hrana si metode de a-i anihila pe cei care ar putea sa-l aseze din nou pe scaunul condamnatilor.
Interpretarea de exceptie a actorului francez Vincent Gllao, certificata prin premiul pentru cel mai bun actor in rol principal la festivalul de film de la Venetia, vizeaza in principal deplasarea neintrerupta, obsesiva, disperata, indiferent de ranile survenite, inanitie, frig sau oboseala. Automatismele motorii sunt alimentate de ideea regasirii teritoriului familial ce apare halucinant, ca o Fata Morgana. Imi acest context interesante sunt cateva secvente picturale care dovedesc pasiunea pentru arta plastica a regizorului polonez afirmata cu mandrie de acesta in cateva interviuri. O astfel de secventa ilustreaza un sal albastru plutind pe-un rau cu marginile inghetate, in padurile inzapezile pe care le strabate insurgentul afgan. O alta secventa care fascineaza prin interpretare si mesaj este cea in care Mohammed ataca pe un drum forestier o femeie cu un sugar identificand in aceasta nimic altceva decat o resursa de hrana.
Miscarile camerei de filmat fac perceptibile adesea spasmele de panica ale personajului principal in confruntarea cu ostilitatile padurii inghetate. Cuvintele nu sunt apanajul protagonistului. Acesta nu rosteste nicio replica pe tot parcursul filmului, singurele elemente de comunicare constituindu-le respiratia tensionata, gafaita, chipul crispat si privirea fixa pe care evadatul le comporta.
Momente din film incarcate de ironie il plaseaza pe Mohammed intr-o iesle cu fan, simtind respiratia vitelor dupa o noapte de somn, tablou desprins parca din istoria nasterii lui Iisus. Totodata, ingrijirile pe care i le ofera musulmanului o femeie crestina in noaptea de Craciun nu-l abat din drumul sau, ci-l ajuta doar sa mai inainteze cativa metri sangerand abundent pe spinarea unui cal alb.
Essential Killing e o productie remarcabila prin faptul ca nu valorifica decat un fir foarte subtire de poveste si acela privit exclusiv din unghiul de vedere al protagonistului. Acest ultim aspect nu reprezinta o noutate in cinematografie, insa abordarea regizorului Jerzy Skolimowski devine clar originala intrucat "eroul" filmului sau personifica drama izolarii in propria cultura, o cultura incontralabila a conflictului de sorginte politico-religioasa, endemic raspandita in statele arabe.
Comentarii
Paraskevi | Vin, 22/07/2011 - 18:07
marina.evelina | Sam, 23/07/2011 - 14:47