- 5484
Unde ne situam in privinta vanzarilor de arta contemporana din Romania, ce-i lipseste Iasului si cum poate creste numarul investitiilor pe piata operelor de arta? Intrebari la care ne ofera raspunsuri un artist la inceput de drum.
Claudiu Ciobanu si Marinela Botez sunt doi dintre artistii care-si vand creatiile la Magazinul National de Arta Contemporana (MNDAC) infiintat de curand la Bucuresti.
Ieseni prin adoptie, cei doi sunt absolventi ai Universitatii de Arte „G. Enescu” din Iasi, Facultatea de Arte Plastice Decorative si Design, Pictura.
Impreuna au realizat patru expozitii: Jurnal pentru o zi, Zgomot roz, Acasa si Apartamentul, operele expuse la MNDAC facand parte din ultimele doua proiecte.
Altiasi: Presa dezvaluie titluri precum - Vanzari record pentru arta contemporana la Londra, Rezultate nesperate la Targul International de Arta Contemporana, Pe piata operelor de arta artistii contemporani ii prind din urma pe cei clasici, Arta contemporana a inregistrat la Buenos Aires un record al vanzarilor. In Romania unde ne situam din punctul tau de vedere?
Claudiu Ciobanu: La noi lucrurile merg intr-o directie pozitiva. Au aparut galerii particulare care incep sa paseasca pe piata de arta contemporana internationala. Galeriile din Cluj au dat startul si au urmat cele din Bucuresti. Astept ca si Iasul sa se alinieze.
Altiasi: Suntem mai interesati de valoarea unui artist abia dupa recunoasterea sa internationala?
Claudiu Ciobanu: E firesc sa apreciezi un artist dupa activitate si dupa rezultatele obtinute, iar in strainatate se poate face performanta.
Cand vorbim insa despre vanzari, galeristul joaca un rol important in promovarea artistului. Cu toate acestea, artistul are datoria in primul rand de a lucra la calitatea si mesajul operei sale si de a fi cat mai sincer. Daca face lucrul acesta, implicit vin si celelalte. Faptul ca unii reusesc sa vanda mai bine decat altii se datoreaza cotei pe care au reusit sa o ridice fiind cat mai prezenti in sfera evenimentelor nationale, cat si internationale.
Afirmarea “in afara” sigur ca e benefica, insa nu intotdeauna vanzarile clasifica arta.
Altiasi: Cat de mult conteaza sfatul unui galerist, de exemplu, pentru un potential cumparator?
Claudiu Ciobanu: Un galerist este sau poate fi un formator de opinie. Bine, asta o fac jurnalistii, dar la nivelul serviciului de consiliere, galeristul poate influenta cumparatorul.
Este mult mai simplu pentru galerist sa faca recomandari unui potential colectionar decat sa se autoprezinte artistul in fata iubitorului de arta. Un bun cultural se negociaza altfel decat un produs oarecare.
Altiasi: Cu cat intelegi mai bine arta contemporana, cu atat investitiile vor creste de la sine?
Claudiu Ciobanu: Arta contemporana este un feedback la stilul de viata actual. Occidentul are stilul propriu, noi trebuie sa il identificam pe al nostru. Evident ca cei deschisi la cunoastere au numai de castigat. Cu cat oamenii vor intelege ca arta trebuie sa faca parte din viata lor, cu atat vor creste beneficiile de ambele parti.
Altiasi: Artistul ar trebui sa fie preocupat mai mult de actul de creatie decat de procesul de comercializare, adevarat? Unde ne aflam din perspectiva asta? Ce lipseste?
Claudiu Ciobanu: Rolul artistului este de a crea. Din pacate, lipsa implicarii profesionistilor din domeniul managerial a dus la implicarea directa a artistului in promovarea sa, ceea ce ii rapeste foarte mult timp. Artistii nu au nevoie neaparat de ajutor, ci mai mult de intelegere. Cine intelege arta reactioneaza.
In Romania, promovarea cat si comercializarea, sufera pentru ca, de exemplu, la tv suntem bombardati de tot felul de informatii care ne distrag in loc sa ne imbunatateasca vietile. Arta ajuta, dar nu face rating. Cred ca mediul online contribuie mult in promovarea artelor vizuale si nu numai, sunt oameni bine intentionati care au facut ceva in sensul asta.
Iar ca o perspectiva in ceea ce priveste Iasul, mi-as dori o galerie de arta contemporana.