- 2563
Desi miroase de la o posta a Oscar, cu Clint Eastwood in spatele camerei si Tom Hanks la mansa avionului, Sully e o non-drama. Aflam inca din trailer ca amerizarea are succes si toata lumea scapa cu viata, deci despre ce sa fie filmul? Secventa cu pricina, adica povestea reala dureaza cam 15 minute din total, iar restul e un balast infernal de discutii, presupuneri si emotii.
La doar citeva zeci de secunde de la decolare de pe La Guardia, al doilea aeroport din New York, ambele motoare ale zborului 1549 sint distruse de un stol de pasari, iar capitanul Sullenberger (Tom Hanks) si copilotul sau Jeff Skiles (Aaron Eckhart) au doar 2 solutii: aterizeaza din inertie pe unul dintre aeroporturile din zona sau se prabusesc. Doar ca Sully reuseste o performanta aviatica fara precedent, pune un Airbus pe riul Hudson, o amerizare care salveaza fara nicio zgirietura pe toti cei 155 oameni aflati la bordul aeronavei. Desi pare clar ca Sully i-a salvat pe toti, comisia de investigare a incidentelor aviatice considera ca avionul putea ajunge foarte usor inapoi pe aeroport si vrea sa-l acuze pe pilot de distrugerea avionului ca urmare a nerespectarii procedurii.
Nu doar ca aproape toate personajele sint niste clisee (sotia - emotionala cum crede Eastwood ca sint femeile, asiguratorii - cinici ca orice broker insetat de bani, sindicatul - protectiv si la datorie, eroul - erou ca la carte), niciunul neiesind din tipar sau chestionindu-si pozitia. Sigur, eroismul personajului principal este pus in discutie pe parcursul filmului; e chiar surprinzator sa vezi un film de Clint Eastwood (un redneck al conservatorismului si ideologizarii stupide a cinema-ului american) care se intreaba daca un personaj intr-o functie de conducere si maxima responsabilitate care salveaza 150 oameni de la moarte este un erou sau nu.
Dar totul e doar o impresie, pentru ca in final filmul subliniaza in tuse groase ca DA, omul nostru este un erou. Sigur, asiguratorii cei rai au vrut sa-l ingroape, dar el a fost pe faza si a demonstrat tuturor ca e un pilot adevarat, un erou pur american si merita laudat, nu carat prin justitie si tot felul de audieri. Acest om merita toate laudele noastre, merita chiar un film, un film de Oscar.
Mda, Eastwood nu dezamageste nici de data asta si isi continua periplul prin zone dubioase politic. Daca Sully va ajunge sau nu la Oscar ramine de vazut, e totusi greu sa-l ignori prin numele pe care le are pe generic si genul de drama tipica premiilor Academiei. Numai ca impresia pe care filmul o lasa e inegala - practic, drama filmului nu e accidentul, ci modul in care asiguratorii si comisia de accidente aviatice vrea sa-l acuze pe Sully de erori de pilotaj. Numai ca tot acest demers juridic nu e spectaculos, si mai e si manipulator prin tusarea eroismului despre care nu ar trebui sa avem dubii.